پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مشاور رییس جمهور و رییس سازمان حج و زیارت در اجتماع حجاج ایرانی در مدینه منوره:

عید غدیر روزی است که امام معصوم (ع) به مردم معرفی شد

عید غدیر روزی است که امام معصوم (ع) به مردم معرفی شد

به گزارش خبرنگار اعزامی حج نیوز به عربستان شب گذشته آیین جشن باشکوهی به مناسبت عید سعید غدیر با حضور صدها تن از حجاج ایرانی در هتل دارالرحمه مدینه منوره با حضور حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی مشاور رییس جمهور و رییس سازمان حج و زیارت برگزار شد.

آقای دکتر موسوی طی سخنانی ضمن تبریک این مناسبت فرخنده به زائران ایرانی گفت: خدا را شاکرم که در همچون روز و شب مقدسی خدمت شما عزیزان برسم و این راعیدی امام علی (ع) می دانم خداوند را سپاسگزارم که زیارت این چهره ها را نصیب ما کرده است.همه افتخار می کنیم که خادم اهل بیت (ع) هستیم .

وی با بیان خاطره ای از آیةالله جوادی آملی و علامه طباطبایی به تاثیرگذاری یاد خداوند در زندگی انسان اشاره کرد و افزود:خداوند در قرآن می فرماید: « اذکرونی اذکرکم.....» مرا یاد کنید تا به یاد شما باشم.انسان بدون یاد خدا به هیچ حا نمی رسد.اگر در زندگی یاد خدا نباشد تبدیل به ظلمات و نگرانی و دلتنگی می شود.پس بیاد خدا باشیم تا خداوند نیز در هر موقعیت ما را یاد کند.قرآن در جای دیگر می فرماید: « ولا تکونوا کالذین نسوا الله فانساهم انفسهم کسی که خدا را از یاد ببرد خود را نیز فراموش می کند و حتی به خواسته هایش نمی رسد و همیشه در نگرانی و فشار خواهد بود.در شب قبر ازانسان پرسش های فلسفی نمی کنند بلکه سئوالات از جهت ظاهری بسیار آسان هستند بطور نمونه خدایت کیست؟ پیامبرت کیست؟اما برخی در همین سئوالات ساده در می مانند و پاسخی نخواهند داشت.پس در این دنیا باید خداوند را فراوان یاد کنیم تا در شب قبر در برابر این پرسش ها در نمانیم.

الان فرصت های خوبی در اختیار شما قرار دارد.از اهل بیت (ع) کمک بگیرید و آنها را مغتنم بشمارید.در آیه غدیر خداوند پس از اعلام ولایت مولا علی (ع) به پیامبر می گوید « و الله یعصمک من الناس...» این به معنای ترس رسول الله نیست زیرا که پیامبر خاتم در آغاز دعوت با آنکه تنها بود از کافران و مشرکان هراسی به دل راه نداد .اما مقصود خدا در این آیه نگرانی و فضای سنگین جامعه است که پیامبر برای حفظ اسلام دلهره داشت و در واقع خدا در این آیه به او قوت قلب می دهد.یاد خدا فقط گفتن ذکر ظاهری نیست بلکه بدانیم خدا بر هر چیزی ناظر است .اگر نیت ها برای خدا باشد کارها مشمول ثواب خواهد بود.

حجةالاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد موسوی عید غدیر را روز معرفی عصمت امام(ع) دانست و گفت: عید غدیر روزی است که نمونه امام معصوم (ع)معرفی شد.و این موضوع هم در آیات و هم در روایات وارد شده است.در آیة اولی الامر آمده است : « یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم » اولی الامر چه کسانی هستند ؟ برای درک معنای صحیح این واژه بهتر است نقطه مقابل آنرا بشناسیم .خداوند در چند آیه به ما دستور می دهد که از برخی افراد و گروهها اطاعت و پیروی نکنید که با بیان آیات مذکور می توانیم صفات نقطه مقابل اولی الامر را بدانیم

« و لاتطع آثما" و لا کافرا" » از کسی که گناهکار و کافر است اطاعت نکن. در آیه دیگر می فرماید: « و لاتطع کل حلاف مهین » همچنین گروه سوم که نباید از آنها پیروی کرد می گوید: « و لاتطع من اغفلنا قلبه عن ذکرنا » از کسی که به یاد ما نیست اطاعت نکن..آیه بعدی : « و لاتتبع سبیل المفسدین »راه مفسدین را در پیش نگیر.و آخرین آیه می فرماید : « و لاتتبع اهواء قوم قد ضلوا من قبل .» از خواهش های کسانی که قبلا گمراه بودند (گرچه توبه کرده اند) تبعیت نکنید.

در مجموع این آیات با معرفی نقطه مقابل ، ویژگی های اولی الامر را تبیین می کند: 1)گناهکار نباشد ، 2)کافر نباشد ، سبک شمارنده سوگند و پیمان ها نباشد، 3)از یاد خدا غافل نباشد ، 4) مفسد نباشد، 5)از قبل دچار گمراهی نشده باشد گرچه توبه نموده است.لذا با این شرایط تنها تبعیت از امام معصوم (ع) جایز می باشد چون هیچکدام از ویژگی ها فوق در او راه ندارد..امام معصوم (ع) دقیقا همانند قرآن از هر اشتباه و نقص مبراست.ما نمی توانیم قرآن را بدون ولایت و امامت را بدون قرآن بپذیریم .

مشاور رییس جمهور و رییس سازمان حج با تببین نتایج معنوی و اجرایی حج گفت: باید از دستاوردهای حج پاسداری کنید و براحتی این توشه گرانقدر را از دست ندهید.

وی در پایان گفت :بدون تردید در یک کشور خارجی همه امکانات در دست ما نیست اما با این حال با برنامه ریزی منسجم و فراهم ساختن زمینه توانستیم حجی آرام و توام با رفاه برای شما عزیزان داشته باشیم تا بدون دغدغه خاطر مشغول عبادت و راز و نیاز و بهره جستن از فیض عظیم حج باشید.هم اکنون نیز تمامی نیروها ،شرایط و امکانات فراهم شده تا عملیات بازگشت حجاج ما بدون هیچ مشکل و تاخیر قابل توجهی پایان بپذیرد و همه زائران ایرانی براساس برنامه تنظیمی به میهن اسلامی بازگردند.

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.