پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رسولی محلاتی، سفير ايران در عربستان:

موسم حج سال جاري نسبت به موسم دو سال گذشته كه بنده توفيق خدمتگذاري در اين سرزمين مقدس را داشته ام با شكوه تر بوده و در كمال نظم و آرامش برگزار شد

موسم حج سال جاري نسبت به موسم دو سال گذشته كه بنده توفيق خدمتگذاري در اين سرزمين مقدس را داشته ام با شكوه تر بوده و در كمال نظم و آرامش برگزار شد

رسولی محلاتی، سفير ايران در عربستان در خصوص روند برگزاري موسم حج گفت: موسم حج سال جاري نسبت به موسم دو سال گذشته كه بنده توفيق خدمتگذاري در اين سرزمين مقدس را داشته ام با شكوه تر بوده و در كمال نظم و آرامش برگزار شد.

رسولی محلاتی برگزاري دو مراسم با شكوه دعاي كميل در بين الحرمين در مدينه منوره از برنامه‌هاي موفق حج امسال برشمرد و افزود:  مراسم برائت از مشركين كه اصول اوليه و بديهي حج معنوي ابراهيمي است در كنار مراسم روحبخش دعاي عرفه و وقوف در مشاعر مقدسه از نمودهاي عيني آن بوده است. در يك كلام برگزاري عمليات حج سالجاري از ويژگي هاي منحصر بفردي در سنگر خدمتگذاري در سفارت جمهوري اسلامي ايران در رياض توفيق حضور در حج را داشته ام بسيار منظم تر و باشكوه تر بوده است. مزيد بر آن شروع عمليات حج سالجاري با رمز مبارك يا صاحب الزمان سبب گرديد تا در ظل توجهات امام عصر و انفاس قدسيه آن بزرگوار حج نمونه اي را شاهد باشيم.

سفير ايراني در عربستان با اشاره به ديدار كارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب تصريح كرد: ايشان با بصيرت هوشمندانه تاكيد فرمودند كه مقابله با چنين اسائه ادبي كه به ساحث پيامبر اكرم(ص) صورت گرفته است بايد در سرلوحه كار و شعار زائران شركت كننده در حج سالجاري قرار گيرد كه اين معني در پيام بسيار مهم و ارزشمند ايشان كه در مراسم برائت توسط نماينده محترم معظم له و سرپرست حجاج ايران جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاي قاضي عسگر قرائت شد بصورت واضح منعكس گرديد و بعنوان وظيفه بر همه مسلمانان جهان براي مقابله با اسائه ادب به اين وجود شريف كه رحمه للعالمين است تلقي شد.

وي تاكيد كرد: پيام قاطع و روشنگرانه معظم له در مورد تحولات منطقه و بيداري اسلامي و همچنين حوادث تلخ كشور برادر سوريه كه ناشي از فتنه انگيزي هاي دشمنان اسلام و خصوصاً دشمنان محور مقاومت مي باشد از نكات بارز و قابل توجه براي تمامي مسلمانان و زائران بوده است.لذا اولين عامل برگزاري با عظمت آئين حج سالجاري روند اجراي مراسم با شكوه برائت از مشركان در صحراي عرفات بوده است كه اين مراسم معنوي با قرائت پيام مقام معظم رهبري رنگ و بوي خاصي به خود گرفته بود.

سفير ايراني خاطر نشان كرد: دومين عامل وحدت و همدلي و احساس مسئوليت مشترك تمامي عوامل دست اندر كار آئين حج اعم از بعثه مقام معظم رهبري و خصوصاً نقش مدبرانه امير الحاج ايرانيان جناب حجه الاسلام و المسلمين آقاي قاضي عسگر و همچنين تلاش هاي شبانه روزي و دلسوزانه جناب حجت الاسلام و المسلمين دکتر سید احمد  موسوي مشاور محترم رئیس جمهور و رئيس سازمان حج و زيارت کشورمان كه اينجانب از نزديك شاهد تلاش هاي بي شائبه و قابل تقدير ايشان بودمو كليه همكاران عزيز اين دو بزرگوار و همچنين ساير عوامل دست اندركار مانند سفارت جمهوري اسلامي ايران در رياض، سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در جده، نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان همكاريهاي اسلامي، هلال احمر جمهوري اسلامي ايران، هيدت پزشكي و همه عزيزان كه در اين زمينه تلاش داشته اند بوده است كه به حج سالجاري ويژگي خاصي نيز بخشيد. برگزاري جلسات متعدد ميان عوامل دست اندركار و وجود نگاه مشترك به مقوله حج در ايجاد وحدت رويه و هماهنگي به منظور برگزاري هرچه بهتر عمليات حج نقش موثر و بارزي داشت.

وي اظهار داشت: برگزاري همايش هاي مختلف تقريب مذاهب كه امروز بعنوان يك ضرورت مهم در جهان اسلام مطرح است و همچنين همايش قدس شريف و ساير همايش هايي كه برگزار گرديد اگر چه با برخي از تضيقات و محدوديتها برگزار شد وليكن اهتمام جمهوري اسلامي ايران را براي كاهش مشكلات و مصادب جهان اسلام بر همگان ثابت نمود و مي توان از آن بعنوان عاملي در جهت باشكوهتر برگزارشدن مراسم سال جاري ياد كرد.

محلاتي ادامه داد: بايد به يكي از مهمترين عوامل  موفقيت كه خود حجاج و زائرين ايراني بودند اشاره كرد كه با آگاهي و بصيرت خاص بصورت فعال و منسجم و با نظم و انضباط قابل تقديري در طول برگزاري مراسم حج، فرهنگ ديني و ملي خود را همانند سال گذشته و به نمايش گذاشته و يكبار ديگر جمله معروف و هميشگي مسئولين سعودي مبني بر اينكه حجاج ايران در ميان حجاج ساير كشورها بعنوان متمايزترين حاجيان شركت كننده در موسم حج مي باشند را اثبات كردند.

وي در خصوص ظرفيت ديپلماسي حج در زمينه گشترش وحدت و همبستگي جهان اسلام گفت: در طول برگزاري آئين معنوي حج ابراهيمي ويپلماسي جمهوري اسلامي بعنوان يكي از مهم ترين و اصلي ترين عوامل مي تواند وحدت و اجتناب از تفرقه را در ميان مسلمانان سراسر جهان كه به نمايندگي از كشورهاي اسلامي به حج مشرف شدند دنبال نمايد و اين موضوع بخوبي بهنوان بخشي از ظرفيت عظيم در مراسم حج سالجاري تجلي يافته است.هماهنگونه كه قبلاً نيز اشاره نمودم امروز اسلام عزيز و جوامع و شكورهاي اسلامي مورد بدترين و خشن ترين اقدامات توسط دشمنان اسلام مواجه هستند. فرصت بهره برداري از آئين حج كه در محدوده مشخص زماني و در مكان معين صورت مي گيرد مي تواند تحت عنوان ديپلماسي حج فرصت مغتنمي را فراهم آورد و بعنوان عامل اساسي در ايجاد وحدت ميان مسلمانان سراسر جهان ايفاي نقش نمايد و كشورهاي اسلامي با اتخاذ روش واحد با اقدامات خصمانه دشمنان اسلام مقابله نمايند.

وي افزود: اگر به شعار حج سالجاري كه تحت عنوان عزت وحدت و همبستگي اسلامي انتخاب گرديد توجه داشته باشيد ملاحظه مي فرمائيد كه تحقق اين شعار بعنوان يك ضرورت در آدين حج قابل دسترسي و حصول است. در همين زمينه تبادل نظر و تجارب ميان بعثه هاي كشورهاي اسلامي مختلف مي تواند نقش مهمي در نزديكي آراء و عقايد جوامع اسلامي ايفا نمايد و اين موضوع علاوه بر وظيفه ديني بعنوان عامل مهمي براي نزديكي و توسعه روابط سياسي كشورهاي اسلامي مد نظر قرار گيرد.

سفير ايران در عربستان درباره روند خدمات رساني و تامين راه حجاج ايراني بيت الله الحرام و انتقال آنان به مشاعر مقدسه اظهار داشت: بحمدالله در سالجاري شاهد رشد چشمگير خدمات رساني در قالب بهتر و شايسته تر و در خور شان حجاج ايراني بوديم. اگر چه برگزاري چنين عمليات وسيعي در زمان محدود تقريبي يك ماه ممكن است براي حجاج محترم با نقايصي همراه شود وليكن بحمدالله شاهد بوديم كه از لحظه ورود تمامي تدابير بخوبي اتخاذ گرديدو عمليات اسكان، تغذيه، حمل و نقل و نيز انتقال آنان به مشاعر مقدسه و در زمان خوب و قابل قبولي توسط عوامل اجرايي و دست اندركاران حج انجام گرديد.

وي افزود: البته همانگونه كه در مقدمه اشاره شد بخشي از پاسخ در سئوال شما مستتر است. در كليه مراحل عمليات حج شاهد همدلي همكاري صميمانه و دلسوزانه از سوي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت بوده ايم و طبيعتاً نتايج اين همدلي و همكاري امروز در برگزاري حجي نمونه در مقايسه با برگزاري مراسم حج طي سالهاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي ظهور و بروز داشته است.
 

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.