پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

زایران ایرانی خارج کشور سفیران ارزشهای فرهنگی و اسلامی جمهوری اسلامی ایران

زایران ایرانی خارج کشور سفیران ارزشهای فرهنگی و اسلامی جمهوری اسلامی ایران
به گزارش خبرنگار حج نیوز در مکه مکرمه کاروان دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور و دو قاره اروپا و آمریکای شمالی تحصیل می کنند برای انجام مناسک عمره مفرده به سرزمین وحی اعزام شده اند.
معاون کاروان دانشجویان خارج از کشور می گوید: زمانی که به عنوان معاون کاروان زایران اروپا و آمریکایی شمالی معرفی شدم تصور می کردم که به علت جو زندگی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی (هلند، سوئیس، اسکاتلند، انگلیس، آمریکا و...) زایرین چندان مقید به روحیه های دینی و مذهبی نباشند و صرفا به این سفر به عنوان یک سفر سیاحتی می نگرند.اما اشتیاق این زائرین به زیارت دیدنی است. وقتی آنها در مدینه غسل نمودند و وارد مسجد شجره شدند، غرق در قرآن بودند و به گونه ای دعا می خواندند که گویی از دنیا فارغ شده اند.
وی معتقد است زایران کاروان دانشجویان خارج از کشور با سایر کاروان های ما متفاوت است،چرا که آنها از کشورهایی آمده اند که مهد سکولاریسم و اسلام زدایی است اما  یشتر آنها به شدت تشنه معارف اسلامی هستند و هر کدام می توانند یک سفیر برای ایران در کشورهای اروپایی و آمریکایی باشند و در راستای ترویج تعالیم دین اسلام در این کشورها بسیار مفید واقع شوند.
به گفته معاون این کاروان از دیگر نکات مثبتی که در این کاروان به چشم می خورد، حجاب بانوان است. علیرغم اینکه زایران این کاروان از کشورهای اروپایی بودند ولیکن بیشتر آنها از حجاب برتر یا همان چادر استفاده می کردند و سایر بانوان این کاروان نیز حجاب شان در حدی بود که بسیار پوشیده بود. او می گوید هر چند در ابتدا نگران مساله حجاب کاروان بودم اما این زائرین آن چنان با شعائر اسلامی عجین شده بودند که در این زمینه می توان از آنها به عنوان الگو برای سایر ایرانیان نیز نام برد.
وی اضافه نمود این زایرین به گونه ای رفتار می کردند که حتی جزئی ترین نکات مذهبی و دینی و تمامی دستورات مرجع تقلیدشان و حتی مستحبات را هم رعایت می کردند. و در عمل چیزی جز اشتیاق و علاقمندی شدید به معارف اسلامی در بین شان وجود نداشت. زائری که از آمریکا آمده بود آنچنان بدون وقفه در مسجد الحرام قرآن می خواند که قابل تحسین بود و بر این بود که در مکه مکرمه ختم قرآن داشته باشد.
معون این کاروان در این راستا خاطره ای تعریف می کند، ایشان می گوید ما شب قبل برای انجام اعمال مجدد ابتدا به مسجد تنعیم رفته و بعد از آن اعمال عمره مفرده را انجام دادیم. می دانید که این اعمال سنگین است و چند ساعت به طول می انجامد. ساعت سه نیمه شب اعمال مجددمان تمام شد و به هتل بازگشتیم؛ در لابی هتل یکی از این دانشجویان گفت ساعت سه برنامه رفتن به غار حرا داریم. در ابتدا من فکر نمی کردم کسی بعد از انجام زیارت دوره در روزقبل و انجام اعمال عمره مفرده در شب، توانی برای رفتن به غار حرا داشته باشد. ولی اشتیاق آنها به حدی بود که فقط اجازه خواستند بروند . جالب اینجا است؛ هر چند خانم ها به لحاظ توانایی جسمی ضعیف هستند. اما اکثر بانوان کاروان تمایل داشتند به غار حرا بروند. علیرغم اینکه این سفر لغو گردید ولی بسیاری از آنها تا ساعت 6 صبح در لابی منتظر بودند که برنامه غار حرا انجام شود.
نکته دیگری که در این کاروان به چشم می خورد، حضور زایران اهل تشیع و اهل سنت با یکدیگر در یک کاروان است. آنها با یکدیگر تعامل خوبی داشتند و هیچ گونه تنشی در طول سفر بینشان بوجود نیامد و این می تواند الگویی برای وحدت بین کل مسلمین باشد.
به هر حال این دست از کاروان ها لبریز از فرصت ها و موقعیت های بسیاری برای ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و آشنایی هر چه بیشتر دنیا با ایران است و از طرفی دیگر زائرین ایران نیز علاقه بسیاری به فراگیری مطالب دینی داشته و تشنه آشنایی بیشتر با ایران هستند. بنابراین می طلبد که در این زمینه برنامه ریزی ویژه ای صورت پذیرد.
خبرنگار سازمان حج امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.