پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

اهمیت ارتقاء مسکن حجاج در سال جاری

اهمیت ارتقاء مسکن حجاج در سال جاری
یکی از متغیرهای مهم رفاه زائران در ایام حج تمتع مسکن مناسب است. با توجه به اینکه مدت انجام تمتع بیشتر از عمره مفرده است و حضور زائرین در هتل ها بسیار پررنگ تر است، لذا کارگروه مسکن نیز در راستای افزایش رفاه زائرین درصدد تامین مسکن مناسبتر برای زائرین است. از مهمترین شاخصه های موثر در زمینه مسکن می توان به سال ساخت هتل، خدمات ارایه شده در هتل، امکانات هتل و موقعیت هتل اشاره نمود. در ادامه به بررسی هریک از آنها می پردازیم.
- سال ساخت هتل: 
به نقل از کارگروه اجاره مسکن در سال جاری میانگین سن ساختمان های اجاره شده حداکثر 4 سال بوده و حتی تعدادی از هتل ها هم اکنون در حال راه اندازی می باشد و کارشناسان مسکن در بازبینی های صورت گرفته روند پیشرفت کار را به دقت زیر نظر دارند.

- خدمات ارایه شده در هتل:
خدمات هتلی شامل خدمات خانه داری، نظافت، تهویه مطبوع و...  است. با توجه به اشراف کامل مسئولین اسکان مناطق بر خدمات ارایه شده در هتل ها ، در صورت بروز هر گونه مشکلی در ارایه خدمات هتلی به سرعت موضوع را از صاحبان هتلها پیگیر شده و درصدد رفع مشکل بر می آیند.
- امکانات ارایه شده در هتل ها:
از آنجایی که نیازهای زائران دامنه ی وسیعی را شامل می شود امکانات هتل ها نیز در راستای برآورده کردن این نیازها بسیار متنوع است. به طور مثال کارگروه تامین مسکن به موارد زیر در زمینه اجاره هتل ها بسیار دقت می نماید؛
* اولین بخشی که زایرین در هتل ها با آن مواجه می شوند، لابی هتل است. کارگروه مسکن بر اساس تعداد زایر و کاروان و با توجه به استانداردهای تعریف شده؛ متراژ خاصی را برای لابی تعریف می کند و بر اساس آن هتل های مورد نظر را انتخاب می نمایند. لابی هتل باید امکانات کیفی دیگری همانند: سیستم تهویه هوا، سیستم برودت هوا، نظافت، محل نشستن، نور کافی و... را داشته باشد.
* در مرحله بعد یک هتل باید تعداد آسانسور مناسبی برای انتقال زایرین در طبقات مختلف داشته باشد. لذا تعداد آسانسور و میزان وزنی که هر آسانسور حمل می کند مورد نظر کارگروه تامین مسکن است. آسانسورها می بایست  هیچ گونه خرابی نداشته و امکاناتی نظیر تهویه مطبوع، نور کافی و... را داشته باشند.
* در گذشته سیستم هتلها به صورت شقه ای اداره می شد، در این سیستم چند اتاق خواب وجود داشت که دارای یک سرویس بهداشتی بودند. با توجه به اینکه این نوع از اجاره مسکن نیازهای زائرین ایرانی را حل نمی نمود لذا تمامی مسکن حجاج به صورت نظام هتلی و به صورت یک سوئیت کوچک برمبنای سرانه زایر اجاره می شود. در سوئیت ها باید امکاناتی نظیر: یخچال، تلویزیون، حمام، دستشویی، وسایل بهداشتی (شامپو، صابون، تاید و...)، تختخواب، صندلی، میز، آئینه و... وجود داشته باشد. تمامی اتاق ها باید دارای پنجره بوده از سیستم تهویه برخوردار بوده و سیستم خنک کننده داشته باشد. 
* از دیگر امکاناتی که بسیار ضروری است می توان به وجود طبقه رستوران اشاره نمود. گفتنی است غذا در آشپزخانه های مرکزی تهیه شده و به رستورانهای هر یک از هتل ها انتقال می یابد و از آنجا در بین زایرین تقسیم می گردد. لذا با وجود طبقه رستوران میزان نظافت و نظارت بر آن بسیار بهبود یافته است و فاکتورهای اساسی مورد نظر هیات محترم پزشکی در این خصوص احصاء می گردد.
* سالن اجتماعات؛ از آنجایی که کاروانهای ایرانی برای هماهنگی خود و یا برگزاری مراسم های خاص نیاز به مکانی دارند که در انجا اجتماع نمایند این طبقه به هتل ها اضافه شده است. اهمیت این طبقه آنجاست که هماهنگی لازم بین عوامل کاروان و زایرین بوجود می آید و زایرین با خیالی آسوده به انجام مناسک می پردازند.
* از دیگر امکاناتی که در هتل ها وجود دارد می توان به اینترنت نیز اشاره نمود. از آنجایی که در بین زایرین نیاز شدید به اینترنت احساس می شد این نکته نیز در تمامی هتل ها مد نظر قرارگرفته شده است. و هم اکنون نیز زایرین از ان استفاده می نمایند.
* با توجه به استانداردهای بین المللی نیز تمامی هتل ها دارای سیستم اطفای حریق هستند و در مواقع ضروری از آن ها استفاده می نمایند.
* یکی از مهمترین نکات ارایه شده در هتل های اجاره شده برای ایرانیان وجود امکانات انباری است. تمامی هتل ها دارای انبارهای متفاوتی از قبیل: انبار عادی؛ انبار بالای صفر و انبار زیر صفر هستند. بر این اساس می توان مطمئن بود بهترین مواد و با یهترین کیفیت در سریعتر زمان به دست زایرین می رسد.
* سایر امکانات هتل ها نیز دوربین های موجود در راهروها است که امنیت زایرین را تا حد بسیار زیادی تامین نموده است.
  - موقعیت هتل:
موقعیت هتل نیز یکی از موثرترین شاخص ها برای انتخاب هتل است. از آنجایی که نظام حمل و نقل درون شهری و نقل ترددی در مشاعر مقدسه یکی از دغدغه های زائرین است. هتل ها در مسیرهایی انتخاب می شوند که بهترین دسترسی را داشته باشند و زائرین کمترین زمان را جهت تردد هزینه نمایند.
با توجه به مراتب فوق کارگروه مسکن در تمتع سال جاری از سه هتل که برای اولین بار توسط ایرانیان افتتاح خواهند شد استفاده خواهند کرد که تصاویر آن در این گزارش ارائه می گردد. گفتنی است دو هتل جمیزه و ملاوی تا یک ماه دیگر برای بهره برداری آماده می گردد و هتل ششه هم اکنون آماده بهره برداری است. 

خبرنگار سازمان حج امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.