پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

گزارش مراسم تودیع و معارفه مدیران حج و زیارت استان همدان

گزارش مراسم تودیع و معارفه مدیران حج و زیارت استان همدان

مراسم تودیع حجه الاسلام و المسلمین اسماعیلی و معارفه محسن ساغر چی مدیران سابق و جدید حج و زیارت استان همدان در روز چهار شنبه در محل مجتمع فرهنگی ، هنری ابن سینا با حضور مهندس اوحدی معاون وزیر و ریاست سازمان حج و زیارت و هیات همراه ،  آیت اله محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان ، معاونین استاندار ، خجسته نماینده مردم شریف همدان در مجلس شورای اسلامی ، روسای دستگاه های اجرائی و مدیران دفاتر و شرکتهای زیارتی استان برگزار گردید.

حجه الاسلام اسماعیلی مدیر سابق حج و زیارت استان همدان ضمن عرض خیر مقدم به مسولین سازمان و تشکر از کلیه مدعوین و همکاران در حج و زیارت و کارگزاران زیارتی استان گفت: خداوند را شکر گزارم که مدت 23 سال توفیق خدمت در حج و زیارت استان را نصیب اینجانب کرد. وی در ادامه از آیت اله محمدی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه همدان و نماینده ولی فقیه در بعثه مقام معظم رهبری حجه الاسلام و المسلمین قاضی عسکر تشکر و قدرانی کردند و بیان داشتند در مدت خدمت در حج و زیارت ، تواضع و فروتنی ایشان در بنده خیلی اثر بخش بود . از کلیه روسای محترم سازمان از زمان حاج آقا رضائی تا جناب آقای مهندس اوحدی تشکر ویژه دارم و افتخار میکنم که زمان بازنشستگی اینجانب مصادف شد با زمان ریاست آزاده عزیز جناب مهندس اوحدی و حکم بازنشستگی من که مصادف شد با روز ولادت با سعادت حضرت فاطمه اطهر (س) که به فال نیک گرفته و نتیجه عاقبت به خیری میدانم .

مدیر سابق حج و زیارت استان در ادامه سخنان خود از مردم شهید پرور دارالمجاهدین همدان ، مدیران کل ادارت و ارگانها ، استانداران عزیز از اوایل انقلاب تا امروز که با هر گرایشی نهایت همکاری را با حج و زیارت استان داشتند، تشکر کرده و اضافه نمود انصافا" در طول این مدت من هیچ موردی از این عزیزان جز رعایت نظم و انضباط و قانون ندیدم . اسماعیلی با تاکید بر اینکه خدمت در حج و زیارت را محل عبادت میدانسته است افزود :در این مدت درب اطاق من به روی هیچکس بسته نبوده و با آغوش باز پذیرای زائرین و مردم شریف بودم و درهمه حال حق را با زائر می دانستم.

حجه الاسلام و المسلمین اسماعیلی در پایان سخنان خود گفت افتخار میکنم که در این مدت خدمت 32 ساله در خط امام راحل و مقام عظمای ولایت بوده ام و ضمن ارائه آماری از اعزام زائرین استان همدان به اماکن مقدسه و تعداد کارگزاران فعال استان ، مدیران کاروانهای حج و عمره ، و معرفی و راه اندازی مرکز آموزش علمی کاربردی و ... و با آرزوی موفقیت برای مدیر جدید حج و زیارت استان با ذکر چند دعا مطالب خود را به پایان رساندند.
در ادامه حاج آقا مسگریان بعنوان نماینده کارگزاران استان همدان به ایراد سخنرانی پرداختند و با درود به ارواح پاک طیبه شهدا و امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی و عرض سلام و خیر مقدم به حضور برادر ارجمند حاج آقا اوحدی ریاست محترم سازمان حج و زیارت و تشکر از حضور ایشان در پایتخت تاریخ و تمدن ایران اسلامی و دارالمومنین همدان مطالب خود را آغاز کردند.ایشان در ادامه از حاج عباس اسماعیلی بعنوان مدیر حج و زیارت استان همدان به دلیل سالها مدیریت خالصانه ایشان تشکر کرد و اضافه نمود ، اینجانب بعنوان عضوکوچکی از جمع کثیر خادمان زائران و به نمایندگی از کارگزاران استان لازم میدانم مراتب تشکر و قدردانی خود و کارگزاران استان همدان را از تلاش های بی شائبه ایشان اعلام دارم ابن زحمات زمینه های اعزام عاشقان بیت اله الحرام را با دغدغه فراوان فراهم نمود و با مدیریت بدور از تکلف پذیرای بسیاری از مشتاقان در محیط اداری و مجامع عمومی بودند و در کسوت روحانیت نوعی همدلی و همکاری را در بین کارگزاران استان ایجاد نمودند جناب آقای اسماعیلی ، حال که پس از سالها خدمت به افتخار بازنشستگی نائل آمده اید این اتفاق را خدمت شما تبریک عرض نموده و امیدواریم در عرصه های دیگر خدمت در نظام جمهوری اسلامی موفق و موید باشید . اکنون که در میدان وسیع نیروی انسانی حج و زیارت مقدر و مقرر شد برادر مبارز و آزاده سرافراز و ولایت مدار جناب آقای حاج محسن ساغر چی این مسئولیت عبادی را عهده دار باشند ، قطعا" با توجه به سوابق اجرائی و توانائی های علمی که از ایشان سراغ داریم زمینه های توسعه و عدالت و رفع کاستی ها را فراهم خواهند نمود و با مدیریت جهاد گونه خود به دور از دغدغه های دنیوی با بکار گیری نیروهای انسانی در اختیار و با تعلیم آنچه را که در مدرسه آزادگی در دوران طولانی اسارت آموخته اند و در صحنه های علمی بکار بسته اند انجام خواهند داد .مسگریان در ادامه ، سخنان خود را با آرزوی موفقیت برای مدیر جدید حج و زیارت استان و صلوات بر محمد (ص) و آل محمد(ص) به پایان رساند.
در ادامه برنامه خجسته نماینده مردم شریف همدان در مجلس شورای اسلامی ضمن عرض خیر مقدم به ریاست سازمان حج و زیارت گفت : خوشبختانه مجموعه همکاران در حج و زیارت تحول گرا هستند . وی افزود : حاج آقا اسماعیلی با مدیریت خوب خودشان در حج و زیارت باعث رونق بخش زیارتی استان همدان شدند ودر طول مدت خدمت خود شاگردان زیادی را تربیت کردند من از مدیریت خوب و دقیق و حساس ایشان تشکر میکنم .خجسته در ادامه بیانات خود از حاج آقا ساغر چی از مدیران با تجربه و فعال در امور اجرائی یاد کرد و از آقای اوحدی برای این انتخاب تشکر نمود.
در ادامه این مراسم آیت اله محمدی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: صحبت کردن در بحث کنگره حج کار آسانی نیست مدیریت حج باید به موازات عظمت این کنگره عظیم الهی و حج برآورد بشود .ما در فقه میگوئیم تناسب حکم موضوع  یعنی باید یک سنخیتی بین مدیر و مدار و دائره باشد در مسئله حج باید اول اهمیت حج را دید فلسفه حج را دید کنگره حج دنیا را تکان میدهد هم نماز است هم عبادت است هم یک دوره دانشگاهی است و در حدیث داریم هر کس فریضه حج را درحالی که می توانسته انجام دهد اما کوتاهی کرده و انجام نداده ، مسلمان از دنیا نمی رود.
ایشان در ادامه از زحمات و خدمات دیرینه حجه الاسلام و المسلمین اسماعیلی تشکر و قدردانی کردند و برای آقای ساغر چی مدیر جدید حج و زیارت استان که با سوابق درخشان خود در دوران اسارت و بعد از آن موجبات دلگرمی مسئولین استانی را فراهم نموده است آرزوی توفیق و سربلندی کردند .

در ادامه این مراسم مهندس اوحدی معاون وزیر و ریاست سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به توفیقات عظیمی که از سوی آقا اسماعیلی نصیب حج و زیارت شده نمی خواهیم واژه تودیع و وداع را استفاده کنیم و قطعا" چنین نظری نداریم و با تجربه گران سنگی که در طول 30 سال خدمت صادقانه در حج وزیارت دارند حیف است که برای ایشان مراسم تودیع برگزار شود .

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: همانطور که آیت اله محمدی فرمودند جایگاه حج و زیارت و این مسئولیتی که بر عهده داریم بسیار سنگین است . بحمدالله با افتخار همه اذعان داریم و گواهی میدهیم که سی سال خدمت صادقانه جناب آقای اسماعیلی کارنامه بسیار درخشانی دارد و بنده شهادت میدهم بعنوان فردی که شاید حداقل بیست سال با مجموعه سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری ارتباط نزدیک و تنگاتنگی داشتم ، استان همدان جزو معدود استانهائی است که کمترین شکایت را داشته است . امیدواریم با بهره گیری از بیانات نماینده محترم ولی فقیه در استان و سخنان حجه الاسلام و المسلمین اسماعیلی شاهد موفقیت های ارزشمند برادر عزیزمان حاج آقای ساغر چی در سمت مدیر حج و زیارت استان همدان باشیم .خدا را شاکریم که امروز جمهوری اسلامی و شما کارگزاران حج و زیارت به گونه ای عمل کردید که حج و عمره ما الگوی عملی برای دیگر کشورها شده است.
وی با تأکید بر اینکه زائرین ما سفرای کشور ما در عربستان و عتبات عالیات می باشند ادامه داد : با استفاده از تجربیاتی که مدیران مجموعه ها و کارگزاران زیارتی استان همدان دارند و با بهره گیری از تجربیات آنها راه یقینا" آسان خواهد شد .مقام معظم رهبری ، امسال را به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری فرمودند ، پس حتما" باید فرقی بین این سال و سالهای گذشته ما باشد رفتار ما با مردم و میهمانان خانه خدا ، ضیوف الرحمن حتما" عبادت است مدیریت جهادی یعنی مدیریت تلاش و مدیریتی که در آن هیچ مرز توقفی وجود ندارد . قطعا" در حوزه حج و زیارت مصادیق و تجلی مدیریت جهادی امری قابل دست یابی است. انشااله در این سالی که با این نام و این شعار نامگذاری شده آقای ساغرچی و عزیزانمان در حوزه حج و زیارت کشور بتوانند قدمهای جدی و بزرگی را بردارند.
معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد خدا را شکر میکنیم که در روزهای پایانی سال گذشته سازمان حج و زیارت موفق شد دو موضوع مهم را در واقع پیگیری و در اختیار قرار بگیرد اول ارتقا سطح تشکیلاتی جایگاه سازمان حج وزیارت بود. بدین صورت که قبلا" برای دفاتر حج و زیارت در سراسر کشور ابلاغ رسمی نداشتیم که به عنوان ادارت کل حج و زیارت تلقی بشوند که با ابلاغی که جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم راهبردی ریاست جمهوری دادند منجر به ارتقا سطح تشکیلاتی و ساختار سازمان حج و زیارت گردید.دوم اینکه در روزهای اخیر جناب آقای دکتر جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگواری فرمودند و تفویض اختیار نمودند و در جلسه ای که در سازمان حج و زیارت با حضور جناب آقای دکتر پور عباس ریاست محترم دانشگاه جامع علمی – کاربردی کشور انجام شد سازمان حج و زیارت موفق شد بعنوان موسسه آموزش عالی مستقل معرفی شود.
مهندس اوحدی بیان داشت ، خدا را شکر می کنیم که درکنار افزایش عدد زائر و کیفیت امسال توانستیم لبیکی گفته باشیم به پیام مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی علیرغم همه اتفاقاتی که در عربستان افتاد باعث شد 6/15 درصد کاهش قیمت نسبت به سال گذشته در کاروانهای عمره داشته باشیم که از توفیقات بسیار خوبی بوده که با توجه به تجربیات خانواده بزرگ حج و زیارت به دست آمده است و امیدواریم بتوانیم خدمات در خور شان مردم شریف و بزرگوار ایران اسلامی ارائه دهیم.

مهندس اوحدی ضمن تشکر از زحمات چندین ساله جناب آقای اسماعیلی در استان همدان که بعنوان مثال می توان انجام پروازهای عمره از فرودگاه همدان در جهت رفاه و آسایش زائران استان بوده است و ماندگار خواهد شد افزود: امیدواریم که آقای ساغر چی از تجربیات ایشان استفاده کنند

  رئیس سازمان حج و زیارت ابراز امیدواری کرد که انشا الله این انسجامی که درخانواده حج و زیارت ایجاد شده که به برکت سایه مستدام نماینده محترم ولی فقیه جناب آقای قاضی عسکر هست به آن بالندگی که مورد توقع می باشد برسیم .

در ادامه این مراسم محسن ساغر چی مدیر جدید حج و زیارت استان گفت : حج فراخوانی است که مؤمنان را با شوق لقاءْ به حجاز عشق و ميقات مي‏ كشاند، با احرام به حرم الهي و بلد امن مكّه مي‏برد، به زمزم و صفا مي‏رساند، در عرفانِ عرفات مستغرق مي‏كند، در شب روشن مشعرطلوعِ بدون غروب خورشيدِ حق را مي‏نماياند، به مِناي عشق مي‏كشاند و در مسلخ آرزوها دوستيِ غير او را ذبح مي‏كند و شيطان و نَفس سركش انساني را رمي مي‏كند و آنگاه كه حج گزار را خالص كرد او را واصل مي‏كند و به درون كعبه مي‏خواند تا خداي تعالي خود به كعبه دل او درآيد؛ كه «القلبُ حرم الله و سر انجام نهال محبت و مودّت اهل‏بيتِ نبوت(عليهم‌السلام) را در جان او می کارد .پس با توجه به اهمیت ، جایگاه و اسرار فراوان حج ، مفتخریم که لباس خدمتگزاری به زایران بیت الله الحرام و ائمه معصومین علیهم السلام را به تن نماییم . ساغرچی با اشاره به سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی افزود: در سازمان حج و زیارت به خوبی این شعار اجرا شده ومناسک حج و عمره و زیارت ائمه اطهار علیهم السلام با تاثیر عمیق و ژرف به عنوان یکی از فرائض دین توانسته به یک فرهنگ غنی در بین مردم ما تبدیل گردد و گسترده بودن جامعه هدف و عملکرد جهادی سازمان حج و زیارت به درستی نمایانگر جهت گیری صحیح و مدیریت مدبرانه این سازمان به این مهم می باشد

ساغرچی اولویت های کاری خود را در استان همدان باتوکل به خداوند و استعانت از حضرت دوست و با توجه به سند چشم انداز کلان سازمان حج و زیارت ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات به ضیوف الرحمن و زایرین عتبات و تلاش در جهت حسن اجرای تمامی شرح وظایف محوله برشمرده و اضافه کرد: در مقوله آموزش امیدوارم با همکاری واحد آموزش و مرکز علمی کاربردی بتوانیم گامهایی مثبت و پویادرجهت گسترش آموزش و ارتقا سطح علمی مدیران محترم کاروانها و کارگزاران عزیز برداریم .

در ادامه این مراسم متن پیام استاندار محترم استان همدان مهندس نیکبخت خطاب به حجه الاسلام و المسلمین اسماعیلی و تشکر از زحمات چندین ساله ایشان توسط مجری برنامه قرائت شد.
مراسم تودیع و معارفه مدیران حج و زیارت استان همدان با اهدا لوح تقدیر به حجت الاسلام اسماعیلی مدیر سابق حج و زیارت استان همدان و تقدیم حکم مدیریت محسن ساغرچی در ساعت 12/30 به پایان رسید.

روابط عمومی مدیریت حج و زیارت استان همدان

 

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.