پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تأثیر حضور خدمه های ایرانی در آشپزخانه های مرکزی به جای عوامل سعودی

تأثیر حضور خدمه های ایرانی در آشپزخانه های مرکزی به جای عوامل سعودی
نظافت و بهداشت در آشپزخانه های مرکزی مسئله ای حیاتی است. چرا که روزانه بین 80 تا 90 هزار وعده غذایی در مکه و مدینه به صورت متمرکز طبخ می شود. در صورتی که نظافت و بهداشت مناسب رعایت نشود می تواند مشکلات عدیده ای را برای زایران بوجود آورد. از اینرو در سال جاری تغییراتی در کادر عوامل آشپزخانه های مرکزی صورت پذیرفته و از خدمه های ایرانی بجای عمال سعودی استفاده شده است. 
مدیر آشپزخانه مرکزی در گفتگو با خبرنگار حج نیوز در مکه مکرمه در خصوص بازده و بازخورد استفاده از خدمه های ایرانی در آشپزخانه های مرکزی چنین توضیح می دهد:

الف- مسایل بهداشتی:
مسئولین آشپزخانه ابوجدایل بر این اعتقادند که مهمترین نکته در تهیه غذا رعایت نکات بهداشتی است ، متأسفانه عمال بومی عربستانی در رعایت بهداشت در سال های قبل چندان جدی نبودند و متناسب با استانداردهای زایرین ایرانی عمل نمی کردند . اما خدمه های ایرانی اعزام شده دارای کارت های بهداشت هستند و به صورت تمام وقت تحت نظر هیات پزشکی هستند. این امر به گونه است که
دکتر شیرخانی مسئول هیات پزشکی در عربستان سعودی اعلام نمود : رعایت نکات بهداشتی در این زمینه بصورت چشمگیری افزایش یافته است.
خدمه های اعزام شده عمدتا جوان بوده و دوره های آموزش بهداشتی را بصورت جدی پیگیر هستند و به همین خاطر نکات بهداشتی به صورت فوق العاده ای بهبود یافته است.

ب- مسایل مربوط به نظافت:
در گذشته نظافت تمامی بخش های آشپزخانه بر عهده عمال سعودی بود که غالباً نظر مسئولین بخش های مختلف از جمله پخت برنج، سوپ، کباب، دورچین، انبار و خورش را تامین نمی کرد. اما با اعزام خدمه های ایرانی در آشپزخانه ها کیفیت نظافت ها بیشتر شده است. خدمه های ایرانی در نظافت محیط و ظروف آشپزخانه و نظافت مواد اولیه هر کدام از غذاها همکاری می کنند.

ج- مسایل مربوط به هماهنگی و مدیریت:
با توجه به این نکته که خدمه های ایرانی با کادر فنی و اداری آشپرخانه هم زبان هستند در زمینه ایجاد هماهنگی با کادر فنی واداری هر یک از آشپزخانه ها بسیار موثر است و به نسبت دوره های قبل هماهنگی خدمه ها بسیار روان تر و سریعتر شکل گرفته است.از دیگر سوی با توجه به اینکه حضور این خدمه ها کوتاه مدت است با انرژی بیشتر و انگیزه بالاتری فعالیت می کنند و بعضا در طول روز فقط یک ساعت استراحت می کنند این در حالی است که عمال بومی فاقد این انگیزه ها بودند. ضمن اینکه اگر نیاز به فعالیت در زمینه ای خاص باشد می توان با بسیج این نیروها در اسرع وقت آن کار را به سرانجام رساند.

د- سرعت و کیفیت بهتر فعالیت خدمه های ایرانی به نسبت عمال بومی:
خدمه های ایرانی به نوعی عمل می نمایند که پس از اینکه فعالیت در هر بخش تمام می شود به سرعت تمامی وسایل و تجهیرات و محیط را نظافت می نمایند و برای دور بعدی پخت مهیا می سازند. ضمن اینکه با تقسیم این عزیزان در بخش های مختلف از تمامی توان آنها نیز استفاده شده است. به طور مثال در آشرخانه ابوجدایل 4 نفر خدمه ایرانی مخصوص بخش برنج ، 8 نفر در بخش خورش، 8 نفر در بخش انبار، یک نفر دورچین، سه نفر سوپ و تعدادی در پستایی و توزیع مشغول فعالیت هستند. اما در کل در صورت نیاز به آنها در سایر بخش های دیگر نیز به کارگیری می شوند.

بنابراین وجود این خدمه ها میزان بهداشت و نظافت در آشپزخانه ها را افزایش داده است و از سویی دیگر سرعت و کیفیت کار نیز به مراتب به نسبت گذشته بیشتر شده است. 

خبرنگار سازمان حج امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.