پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

آيت‌الله مكارم شيرازي: مجالس عزاداری به خرافات آميخته نشود

آيت‌الله مكارم شيرازي: مجالس عزاداری به خرافات آميخته نشود
حضرت آيت‌الله مکارم‌شيرازي در توصيه‌هاي هشت‌گانه به مناسبت ايام عزاداري حسيني (ع) اظهار داشت: آميختن خرافات و كارهاي موهن مانند قمه‌زني و امثال آن از اين بهانه هاست كه دشمن را شاد مي‌كند و از آن بهره‌برداري مي‌كند

حضرت آيت‌الله مکارم‌شيرازي در توصيه‌هاي هشت‌گانه به مناسبت ايام عزاداري حسيني (ع) اظهار داشت: آميختن خرافات و كارهاي موهن مانند قمه‌زني و امثال آن از اين بهانه هاست كه دشمن را شاد مي‌كند و از آن بهره‌برداري مي‌كند.

متن توصيه هاي اين مرجع تقليد بدين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

ماه محرم ماه آگاهي و بيداري، ماه عشق و جانبازي، ماه عظمت و سربلندي بار ديگر فرا رسيد و شهادت‌نامه سالار شهيدان و ياران فداكارش قرائتي جديد به صورت گفتاري و رفتاري مي‌طلبد.

خيل عزاداران حسيني همه جا با عشق و علاقه خود را به صورت خودجوش براي اداي حق مراسم سوگواري آماده مي‌كند.

البته براي بهره‌گيري كامل از اين مراسم پرشكوه كه هر سال گسترده‌تر مي‌شود، رعايت نكاتي لازم است :

1. حركت امام(ع) و يارانش از مدينه تا كربلا و لحظه شهادت و حركت تاريخي خيل اسيران از كربلا به كوفه و از آن‌جا به شام و سپس به مدينه همه پيام‌هايي برايزندگي امروز ما دارد و بيش از همه نسل جوان نياز به شنيدنش دارند كه بايد توسط خطباي عزيز و اشعار حماسي مداحان حسيني تبيين و تشريح شود.

2. دشمنان متعصب و لجوج و كوتاه‌فكر از اين مراسم كه باعث اعتلاي اسلام و مكتب اهل بيت (ع) است سخت خشمگين و عصباني هستند و از مشاهده شكوه و عظمت آن خون دل مي‌خورند. بايد با كمال شهامت در برابر آنها ايستاد و مراسم را سال به سال باشكوه بيشتري برگزار كرد ولي در عين حال بايد مراقب بود بهانه‌اي به دست آنها داده نشود.

3. آميختن خرافات و كارهاي موهن مانند قمه ‌زني و امثال آن از اين بهانه هاست كه دشمن را شاد مي‌كند و از آن بهره‌برداري مي‌كند. بايد همه عزيزان به هوش باشند.

4. قطع يا كم كردن شديد بودجه‌هاي مربوط به ارسال مبلغان ديني به نقاط دور و نزديك در داخل و خارج و مخصوصآ مناطق محروم امسال آسيب مهمي به مسأله تبليغ اسلام در ماه محرم مي‌رساند، بارها گفته‌ايم هيچ يك از برنامه‌هاي ديني مطلقا نه به بودجه اين دولت و نه به هيچ دولت ديگري نبايد وابسته باشد كه مايه بدبختي است بلكه بايد بر دوش كمك‌هاي هميشگي و جوشان مردمي باشد بنابراين لازم است امسال عاشقان حسيني از تشريفات اضافي مجالس بكاهند و به جاي آن در ارسال مبلغ به مناطق مختلف توسط مراكز اعزام مبلغ حوزه علميه كوشش كنند.ما به سهم خود در پر كردن اين خلأ كوشش مي‌كنيم ولي نيازها بسيار فراتر از آن است.

5. عزاداران عزيز در حفظ مراسم و سبك‌هاي سنتي كوشا باشند، حضور جوانان و نوجوانان را به اين مراسم گرامي دارند و آنها را تشويق كنند و اهداف قيام تاريخي عاشورا را براي آنها روشن سازند.

6. بايد تمام برنامه‌ها در مسير حفظ اسلام و نظام شكوهمند اسلامي صورت گيرد و در برابر توطئه‌هاي دشمن مخصوصآ در اين شرايط كاملا هوشيار باشيم و از ورود مسائل سياسي جناحي مخصوصآ سوء استفاده‌هاي انتخاباتي جلوگيري كنيم.

7. عزاداران عزيز به نماز اهميت فراوان دهند و هنگام برپا شدن نماز جماعت مراسم را موقتآ متوقف و بعد از نماز ادامه دهند زيرا نماز ستون خيمه دين است.

8. رعايت نظم كامل در برنامه‌ها، عدم اهانت به مقدسات ديگران، ملاحظه حال همسايگان مساجد و حسينيه‌ها، جلوگيري از اسراف و تبذير مواد غذايي و رساندن آن به نيازمندان و خودداري از قرباني كردن حيوانات در معابر عمومي كه سبب آلوده شدن خيابان‌ها و مساجد و تكايا مي‌شود، دليل بر بيداري ملت ما خواهد بود، از خداوند اجر و پاداش همگي و حل مشكلات عموم مسلمين و عظمت و اعتلاي اسلام و دفع شرّ اشرار و دشمنان را مسألت داريم.

 

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.