پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

به همت شورای اقامه نماز حج و زیارت آذربایجان شرقی و به منظور تاکید بر اهمیت نماز و اشاعه هر چه بیشتر آن در سفرهای زیارتی

برگزاری همایش اهمیت نماز در سفرهای زیارتی در تبریز

برگزاری همایش اهمیت نماز در سفرهای زیارتی در تبریز
این همایش که به همت شورای اقامه نماز حج و زیارت آذربایجان شرقی و به منظور تاکید بر اهمیت نماز و اشاعه هر چه بیشتر آن در سفرهای زیارتی برپا شده بود با حضور کارگزاران و مدیران حج٫ عمره، عتبات عالیات و مدیران ثابت عمره استان و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بهشتی مشاور محترم فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در سالن همایش دکتر مبین برگزار شد.

اولین همایش اهمیت نماز در سفرهای زیارتی در تبریز برگزار شد. 

این همایش که به همت شورای اقامه نماز حج و زیارت آذربایجان شرقی و به منظور تاکید بر اهمیت نماز و اشاعه هر چه بیشتر آن در سفرهای زیارتی برپا شده بود با حضور کارگزاران و مدیران حج٫ عمره، عتبات عالیات و مدیران ثابت عمره استان و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین بهشتی مشاور محترم فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در سالن همایش دکتر مبین برگزار شد.

در این همایش حجت الاسلام والمسلمین مشهوری مدیر حج و زیارت استان،با بیان دلائل اجرای همایش اهمیت نماز در سفرهای زیارتی گفت: خداوند را شاکریم که توفیق داد برای نماز دور هم جمع شدیم تا دینی را که نسبت به نماز داریم ادا نماییم، همیشه این نگرانی را داشتیم که در امر نماز کوتاهی کرده ایم و به دنبال فرصتی بودیم تا ادای دین گردد که امروز این فرصت برایمان ایجاد شده است. این خلا احساس میشد که بایستی لحظاتی را به یاد نماز و ذکر اهمیت نماز اختصاص دهیم،

ایشان از حضور حجت الاسلام والمسلمین بهشتی-مشاور محترم فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، و آقای ضیائی- مشاور استاندار و مدیر ستاد اقامه نماز استان، که در امر نماز پیشکسوت می باشند تشکر و قدردانی نمود.

مشهوری گفت: چند سال پیش مقام معظم رهبری در پیامی که برای اجلاس سالانه نماز ، در خصوص تنظیم زمانهای پرواز به جهت هماهنگی با اوقات شرعی صادر کردند که الحمدا.. این مورد رعایت شده است و پروازها به صورتی برنامه ریزی شده است که زائرین می توانند نمازشان را اول وقت ادا نمایند.ما هم این وظیفه را داریم که در امر نماز توجه ویژه داشته باشیم.

مدیر حج و زیارت آذربایجان شرقی در ادامه خطاب به مدیران و عوامل اجرایی کاروانهای زیارتی گفتند همه اعمال و حرکات شما در طول سفر زیر ذره بین زائرین می باشد و شما می توانید با عمل خود زائرین را به نماز دعوت کرده و باعث ترویج فرهنگ نماز در طول سفر باشید و این را که در حکومت صالحان اولین نشانه اقامه نماز است را در حیطه کاری خود عملی سازید.

در ادامه همایش، حجت الاسلام والمسلمین بهشتی- مشاور محترم فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، گفت : اولین بار است که در کشور این حرکت انجام گرفته و امیدوارم که به دیگر استانها هم تسری یابد. ما بایستی در چنین برنامه هایی مشارکت داشته باشیم و هر کس در حوزه خودش برای نماز کاری بکند.

حجت الاسلام بهشتی در خصوص اهمیت سفر خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن، ما را تربیت می کند، در قرآن حدود سی سفرنامه آمده است که موضوعات شیرینی دارند، مهمترین کار شما در طول سفر اینست که شیرینی آن را به همه بچشانید، در قرآن سفرنامه هایی به قصد تجارت، عبادت، زیارت، تحصیل علم، تبلیغ دین، سازندگی، جهاد در راه خدا، ساماندهی مناطق محروم و .. ذکر شده است. انبیاء رسالت خود را طی سفرها انجام می دادند، حضرت عیسی تمام عمرش را در سفر بود.

مشاور فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت : اسلام عزیز ما با نماز شروع شده است، پیامبر اکرم(ص) نیز زمانی که به پیامبری رسید اولین دستورش نماز بود، اولین کسانی که ایمان آوردند نماز سه نفره اقامه کردند، اولین درگیری به خاطر نماز به وجود آمد، شیطان سر این موضوع مخالفت زیادی دارد، 99 بار اسم شیطان در قرآن آمده است، 14 بار در قرآن خدا به ما گفته که شیطان دشمن است، پس ما هم بایستی در خصوص امکانات، اهداف، ابزار و روشهای استفاده دشمن بدانیم، و اینکه نحوه مبارزه ما چگونه باید باشد و خدا در قرآن جواب همه اینها را داده است.

وی افزود : از اهداف شیطان اینست که جلوی نماز را بگیرد و اتحاد شما را به هم بزند، پیامبر(ص) زمانی که به ایشان اجازه اقامه نماز در مسجد را ندادند،  نماز جماعت را در بیرون اقامه کردند. پیامبر(ص) زمانی که به قبا رسیدند اولین کار مهمی که انجام دادند این بود که یک جائی برای اقامه نماز ساختند، و وقتی به مدینه در روز جمعه رسیدند اولین نماز جمعه را خواندند و سپس وقتشان را برای ساخت مسجد گذاشتند، در کلیه جنگهای پیامبر(ص) نماز از اهمیت بالایی برخوردار بود به طوری که همیشه فردی را بعنوان مسئول نماز مشخص میکردند.

حجت الاسلام بهشتی با اشاره به آیه 102 سوره نساء ادامه داد : خداوند می فرماید که در میدان جنگ، نماز را به جماعت بخوان، و این مهم بودن موضوع را می رساند، امام حسین(ع) در ظهر عاشورا فرمود که به دشمن بگوئید تا جنگ را قطع کنیم و نمازمان را اقامه کنیم، جنگ ما هم برای نماز است. نماز رابطه شیرین با خداست. یک طایفه ای به پیامبر(ص) گفتند که هر چیزی حتی جهاد را می پذیریم به شرطی که نماز نباشد، ایشان فرمودند در دینی که نماز نیست خیری نیست. شخصی از حضرت علی(ع) پرسید پیامبر اکرم(ص) در لحظه فوت، آخرین جمله ای که فرمودند چه بود؟ ایشان فرمودند:به خدا شفاعت من به کسی که نماز را سبک شمارد شامل نمی شود.

حجت الاسلام بهشتی در ادامه به آموزش قرائت صحیح و زیبای نماز، آموزش مفاهیم و احکام نماز اشاره کرده و بیان نمود که خداوند کتابهای آسمانی را در قرآن ظاهر کرده و قرآن را در یک صفحه(سوره حمد) خلاصه کرده است و سوره حمد را در بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه کرده است. ما بایستی تلاش کنیم در این سفرهای زیارتی، معرفت زائرین را نسبت به نماز بالا ببریم،

ایشان با اشاره به افعال نماز گفت: پیامبر(ص) فرموده اند که مسلمان باید در یکی از این دو حالت باشد، یا در حالت یاد گرفتن یا در حالت یاد دادن. و نیز به نقل از پیامبر اکرم(ص) که میفرماید تعداد درجه های بهشت به تعداد آیه های قرآن است، خوشبختی را خداوند براساس این کتاب تنظیم کرده است. نزدیک به 100 مورد کلمه نماز و 900 بار در خصوص عبادت ذکر شده است. نماز واجبی است وقت دار.

وی در آخر به عوامل حضور قلب در نماز اشاره کرده و گفت: می توان عوامل حواس پرتی را حذف نمود، قبل از نماز قرآن بخوانیم، در نماز به معانی توجه کنیم، به جماعت نماز بخوانیم.

 در ادامه همایش، حجت الاسلام والمسلمین پور محمدی- نماینده بعثه مقام معظم رهبری در استان، پیرو سخنان حاج آقای بهشتی در خصوص حضور قلب در نماز، گفت: بایستی موانع را از راه برداریم، پیشوایان در این مورد راهنمایی کرده اند، یکی اینکه احساس کنیم این آخرین نمازمان هست، پیامبر(ص) فرمودند نماز را طوری بخوان که با آن وداع میکنی.

 در انتهای مراسم، از کاظم اصفهانی، که 45 سال پیش ضریح ساخته شده حضرت ابوالفضل عباس(ع) را به عراق برده بودند، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.