پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با رویکرد ساماندهی زائران عتبات در ایام اربعین و سایر مناسبت ها؛

هفتمین جلسه ستاد دائمی اربعین تشکیل شد

هفتمین جلسه ستاد دائمی اربعین تشکیل شد
هفتمین جلسه ستاد دائمی اربعین با حضور رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولین این سازمان و مسئولین دستگاه های همکار در امر اعزام زائران به عتبات با رویکرد ساماندهی زائران عتبات در ایام اربعین و سایر مناسبت ها تشکیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، هفتمین جلسه ستاد دائمی اربعین با رویکرد برنامه ریزی و ساماندهی زائران عتبات در ایام اربعین و مناسبت ها عصر روز سه شنبه(93/02/16) با حضور رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولین این سازمان، مسئولین دستگاه های همکار در امر اعزام زائران به عتبات و آقای سیف کنسول عراق در ایران تشکیل شد.

«سعید اوحدی» در این جلسه ضمن تقدیر از تلاش ها و همکاری های دستگاه های همکار در امر اعزام زائران عتبات گفت: در دیدار اخیری که با آقای محمد مجید الشیخ سفیر عراق در کشورمان داشتم، موضوع سفر زائران ایرانی به عتبات و ساماندهی سفر زائران عراقی که به ایران سفر می کنند مطرح و موارد مربوط به آخرین سفر رسمی به عراق که با نخست وزیر و وزیر راه و دیگر مسئولان آن کشور دیدار و گفتگو داشتیم، پیگیری شد.

وی افزود: سفیر عراق در ایران از ایجاد ستاد دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت که زمینه ساز ارتقاء و بهبود ساماندهی و خدمات دهی به زائران عتبات در ایام اربعین و سایر مناسبت ها خواهد بود، ابراز خرسندی کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد : با توجه به بازدید های میدانی از نقاط مرزی شلمچه و چزابه در ایام اربعین سال گذشته و لزوم ارتقاء سطح خدمات دهی به زائران بویژه در ایام خاص و مناسبت ها موضوع در جلسات شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری مطرح و براساس مصوبات این شورا ، شرکتی تحت عنوان «شرکت توسعه و عمران امید زائر» با سرمایه یک میلیارد تومان با هدف توسعه زیرساخت های خدماتی و رفاهی به زائران عتبات ثبت و تأسیس گردید.

وی اظهار داشت : سال گذشته بر اساس آمار رسمی 650 هزار نفر و بر اساس آمار غیر رسمی بیش از یک میلیون نفر از زائران ایرانی در ایام اربعین به کربلا اعزام شدند اما پیش بینی ما این است که در سالجاری جمعیتی حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر از مشتاقان زیارت اباعبدالله (ع) در ایام اربعین به کربلا مشرف خواهند شد که لازم است برنامه ریزی ها برای ساماندهی زائران با جدیت بیشتر صورت گیرد و در این خصوص جلسات ستاد دائمی اربعین بطور مستمر و منظم برگزار گردد.

مهندس اوحدی با بیان اینکه سازمان حج و زیارت بدنبال تصدی گری در امر توسعه زیرساخت‌های خدماتی زائران نیست، گفت: ما به عنوان دولت و سازمان حج و زیارت وظیفه داریم تا با فراهم آوردن بستر لازم برای جذب ظرفیت های موجود کشور، زمینه را برای حضور بخش خصوصی و شبکه بانکی کشور برای سرمایه گذاری در حوزه توسعه زیر ساخت‌های خدماتی و رفاهی زائران عتبات فراهم آوریم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در روزهای پایانی سال گذشته جلسه ای با حضور بانک های کشور، ستاد بازسازی عتبات و شرکت توسعه اقتصادی عراق برگزار گردید و کنسرسیومی متشکل از شبکه بانکی کشور و بخش خصوص تشکیل و شرکتی با سرمایه یک هزار میلیارد ریال با رویکرد توسعه زیرساخت های خدماتی و سرمایه گذاری در حوزه ساخت هتل و اقامتگاه در نقاط مرزی کشور شامل شلمچه، چزابه و مهران  و شهرهای نجف و کربلا در عراق به ثبت رسید.

مهندس اوحدی در ادامه بیان کرد: در اولین اقدام در راستای توسعه زیرساخت های رفاهی زائران عتبات ، روز سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر کلنگ دو زائر سرای چزابه و هتل شلمچه زمین زده خواهد شد و  زائرسراهای چزابه در ایام اربعین سالجاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: روزانه 1200 زائر عراقی به ایران سفر می کنند که در ایام تابستان تعداد آنان به 4 هزار نفر در روز افزایش می‌یابد و ساماندهی آنان از دغدغه های نظام است که با ساخت اقامتگاه در نقاط مرزی کشور شرایط مناسبی برای خدمات دهی مطلوبتر به این زائران نیز فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به نامگذاری سال  93 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تأکید کرد: فرمایش رهبر معظم انقلاب در شروع سالجاری وظیفه ما را سنگین تر می کند. ما باید مصادیق این چهار کلید واژه شعار رهبر انقلاب را در حوزه فعالیت خود تبیین کنیم تا بتوانیم به فرمایش ایشان جامه عمل بپوشانیم.

مهندس اوحدی در پایان اظهار داشت: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب مدیریت جهادی، مدیریت مسئولیت‌پذیری و شناخت داشته ها و ظرفیت ها است. بر ماست تا در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های خود در حوزه های اجرایی، زمینه را برای تجلی ظرفیت های مردمی و پتانسیل های موجود در کشور فراهم آوریم تا مدیریتی مبتنی بر تلاش ، گذشت و مردم محوری در کشور حاکم شود.

در ابتدای این جلسه محسن نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت خلاصه ای از اقدامات ستاد دائمی اربعین ارائه داد و به اهداف و برنامه های آتی این ستاد در ارتقاء ساماندهی زائران در ایام خاص و مناسبت ها اشاره کرد.

کنسول عراق نیز که در این جلسه حضور داشت، گفت : همه تلاش ما این است که به پیشنهادات شما جامه عمل بپوشانیم و آن بخش از خواسته های شما در خارج از اختیارات ماست با نگاه مثبت به وزارت خارجه عراق و مسئولان کشورمان منعکس نماییم.

در خلال این جلسه مسئولین و نمایندگان سایر دستگاه ها نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه مرتبط و پیشنهادات خود در مسیر ارتقاء خدمات رسانی به زائران را ارائه کردند.

این جلسه عصر سه شنبه با حضور مسئولین سازمان حج و زیارت و سایر دستگاه های همکار در امر اعزام زائران در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.