پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مشروح گزارش حج 1391 توسط حجت الاسلام دکترسیداحمدموسوی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان حج و زیارت در محضر مقام معظم رهبری

مشروح گزارش حج 1391 توسط حجت الاسلام دکترسیداحمدموسوی مشاور رئیس جمهور و رئیس سازمان حج و زیارت در محضر مقام معظم رهبری
محضر مبارک مقام عظمای ولایت، احتراماً معروض میدارد - از خردادماه امسال که مسئولیت خطیر امور اجرایی حج و زیارت برعهده بنده قرار گرفت، ضمن پیشبرد جریان عمره سال جاری، برنامهریزی مربوط به حجتمتع سال 91 با رویکرد انجام حجی آرام، روان، کم دغدغه و بدور از تأثیرات ناشی از روابط سیاسی دو کشور را از رهگذر «من کان مع الله کان الله معه»

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک مقام عظمای ولایت، احتراماً معروض میدارد - از خردادماه امسال که مسئولیت خطیر امور اجرایی حج و زیارت برعهده بنده قرار گرفت، ضمن پیشبرد جریان عمره سال جاری، برنامهریزی مربوط به حجتمتع سال 91 با رویکرد انجام حجی آرام، روان، کم دغدغه و بدور از تأثیرات ناشی از روابط سیاسی دو کشور را از رهگذر «من کان مع الله کان الله معه» و بکار بستن رهنمودها و تأکیدات حضرتعالی خطاب به مسئولان و کارگزاران حج و امور زیارتی طی بیست سال گذشته مجدانه تعقیب کردم و به فضل الهی با تلفیق مدیریت علمی و تجارب اجرایی فراوان، در این زمینه توانستیم کلیه امکانات و ظرفیتها را بکار گرفته و به اظهار اهل نظر، شاهد توفیق در اجرای عملیات سنگین و عظیم حج باشیم؛ گو اینکه حجاج عزیز شایسته دریافت خدمات بهتری هستند و برای سطح خدمات انتهایی متصور نمیباشد. مراد از ارائه خدمات نیز صرفاً تأمین رفاهیات محض نبوده بلکه نیل به نقطه بهینهای است که زائران عزیز بتوانند لذت بهرهمندی از فضای معنوی سفر و انجام صحیح فریضه حج را با آسودگی خاطر درک نمایند. لذا با هدف برگزاری حج روان و آسان با توجه به شرایط و محدودیتهای موجود و روابط جاری با کشور میزبان، پس از توکل و توسل کار را آغاز کردیم. ناگفته نماند تمهیدات اولیه و پرداختن به مقدمات موضوع از قبیل آموزش و توجیه زائران و کارگزاران و مدیران کاروانها و مجموعهها به شیوههای گوناگون و اطلاعرسانی لازم در سفرهای استانی متعدد و برگزاری جلسات منظم به منظور آسیب شناسی و جستجوی راهکارهای عملی تأثیر شگرفی در این عرصه ایفا کرد.

 حجاج عزیز در قالب 451 کاروان از 4 مهر تا 29 مهر به عربستان منتقل شده و پس از انجام فرایض خود از 10 آبان شروع به مراجعت نموده و تا 29 آبانماه به کشور اسلامی باز میگردند که آخرین پرواز ساعت 23 امشب میباشد. کلیه پروازهای رفت و برگشت توسط ناوگان داخلی به انجام رسید. در مرحله رفت، حجاج با 210 پرواز و متوسط 6 دقیقه تأخیر وارد عربستان شدند و مرحله برگشت نیز توسط 202 پرواز با سهولت فراوان وبه واسطه تدابیر اتخاذ شده با میانگین تأخیر کمتر از 10 دقیقه ( تاکنون ) پایان پذیرفت و امروز خداوند قادر متعال را شاکریم که این مسئولیت را با نظر صاحبالبیت و توجهات حضرت ولیعصر (عج) و دعای حضرتعالی و خانواده گرامی حجاج به سرانجام رساندیم و گامهای بعدی برای حج آینده را نیز با همفکری نماینده ارجمند جنابعالی در همین موسم با شروع اجاره هتلها بمیزان 70% نیاز سال بعد برداشتیم.

در طول موسم حج اخیر، بازدیدها و ملاقاتهای متعددی برای پیشبرد امور و رفع موانع صورت پذیرفت. در همه صحنههای عملیات از پارکینگ و قربانگاه و ایستگاه حملونقل و انبارها و فرودگاهها و میقاتها و آشپزخانهها و بیمارستان و خیمههای مشاعر و مراکز بین شهری گرفته تا اقامتگاههای زائران عزیز حضور فعال میدانی یافتم و با ایجاد یک سیستم بازرسی جامع و فراگیر و با اجرای نظرسنجی علمی و ارزشیابی عملکرد و فرایند فعالیتها ضمن برقراری ارتباط دو سویه با متن مردم توانستیم نقطه نظرات و انتظارات معقول مردمی را در سطح مقدورات پاسخ دهیم و سطح رضایتمندی آنان را بالا ببریم. در این زمینه برگزاری جلسات اساسی با مسئولان حج عربستان مانند وزیر حج، وزیر کشور، رییس بانک توسعه اسلامی و همچنین رؤسای مؤسسات خدماتی مثل مطوفین حجاج ایرانی و بالاخره فرماندهان عالیرتبه انتظامی و امنیتی آن کشور، مؤثر افتاد که در نتیجه توفیقات زیر حاصل گردید:

1-     مطالبه تعداد خیمههای عرفات و منا و مساحت متعلق به حجاج ایرانی در حد مورد انتظار و چانهزنی توأم با تدبیر و سماجت فراوان که حتی منجر به تعویض مدیر عامل مؤسسه ذیربط در عربستان گردید.

2-     دریافت 558 میلیون ریال سعودی از طریق بانک توسعه اسلامی جهت حل و فصل محدودیتهای مربوط به انتقال و تبدیل ارزجهت اداره عملیات حج .

3-     فراهم کردن بستر و فضای مناسب جهت برپایی دعاهای کمیل و مراسم برائت علیرغم جو سازیهای داخلی و خارجی.

4-     تسهیل روند جاری در فرودگاه مدینه و جده و انتقال بار مسافران بر اساس توافقات صورت گرفته در جلسه با محمد بن نایف وزیر کشور کنونی عربستان .

5-     رسیدگی درخور شأن شامخ جانبازان سرافراز در طول سفر .

6-     بسیج نیروهای ستادی جهت نصب سریع خیمههای عرفات که بر اثر بارش باران شدید درست در آستانه ایام تشریق تخریب گردیده بود.

7-     راهاندازی ستادهای فرعی 9 گانه در منا و عرفات که موجب بهبود مدیریت و رسیدگی و نظافت در مشاعر مقدس گردید.

8-     تأثیر دادن ظرفیت اسکان عمره در اجاره هتلهای حجتمتع و در نتیجه مدیریت قیمت هتلهای حج بنفع زائران ایرانی .

9-     انتقال سریع و منظم زائران از مکه به عرفات و مشعر و منا در ایام تشریق و بازگرداندن بدون مشکل آنان از منا به مکهمکرمه، بطوریکه کلیه حجاج بجز 6 کاروان تا ساعت 19:30 روز هشتم ذیحجه وارد عرفات شدند و سپس تا ساعت 22:30روز نهم در مزدلفه استقرار یافتند و نهایتاً هم تا ساعت 16 عصر روز دوازدهم به هتل خود در مکهمکرمه مراجعت نمودند و این امر سابقه نداشته است که یقیناً لطف خداست.

10-     برای نخستین بار ذابحان ایرانی بر اساس برنامههای تنظیمی توانستند تا ساعت 15:30 روز عید قربان کلیه قربانی مربوط به 75 هزار زائر و عوامل ایرانی را ذبح نمایند. و بحمدا... هیچ خلل و مسأله شرعی و اجرایی در این مورد مشاهده نشد. گفتنی است هر یک از ذابحین در ظرف این چند ساعت بطور میانگین 1050 رأس دام را ذبح کردند.

11-      جابجایی برونشهری حجاج بین مکه و مدینه و جده با نظم خاصی به انجام رسید. در مسیرهای جده به مکه و مدینه و همچنین از مدینه به مکه و جده و در ادامه از مکه به مدینه و جده چندین هزار دستگاه اتوبوس بکار گرفته شد که خرابی آنها فقط در حد 18 دستگاه بوده که با کمتر از یک ساعت معطلی مشکل آن برطرف گردیده است.

12-     تعداد 54 مورد از اقلام تدارکات غذایی حجاج از داخل کشور تأمین و با تحمل تمام مشکلات و موانع به موقع وارد عربستان شد که این رقم 25% نسبت به سال قبل رشد داشته است. همچنین کالاهای با کیفیت از عربستان تهیه و برابر قرارداد مشخص مقابل هتل یا آشپزخانههای مرکزی تحویل گردید.

13-     امسال 95% حجاج ایرانی در هتلها اسکان گزیدند و از خدمات هتلی مثل استفاده از عوامل بومی، امکانات شستشوی ظروف چینی، شارژ مواد بهداشتی و امثال آن بهرهمند شدند که در واقع سطح کیفی اسکان از این طریق ارتقاء یافت. قابل ذکر است سال قبل تنها 55% حجاج ایرانی در هتلها مستقر بودند و بقیه در ساختمانهای شقهای بسر میبردند.

14-     تعداد گمشدگان در مکه و مشاعر با اجرای طرحهای مورد نظر به حداقل ممکن رسید و فرد گمشده دراز مدت نیز وجود نداشت.

15-     با اجرای طرح تجمیع پزشکان در یک مرکز یا مطب در ساختمانهای بزرگ، زائران بطور شبانهروزی از خدمات پزشکی استفاده کردند و برای بانوان نیز امکان مطب و تزریقات توسط نیروهای خانم پیشبینی گردید.

16-     با توسعه و تکمیل طرح مجموعهداری و گماردن مدیر مجموعه در هتل های مکه و مدینه یک خدمه از هر کاروان کسر گردید و ما به ازای آن بر ویزای زائران اعزامی افزوده شد. ضمن اینکه از ظرفیت مدیران مجرب و توانای مجموعهها در تخلیه مکه و منا و عرفات و مزدلفه و سالنهای کشتار و شیفتهای حملونقل درونشهری و امداد مکه بخوبی استفاده گردید.

17-     ظروف یکبار مصرف از چرخه خدمات هتلی حذف و رغبت مردم به میل کردن غذای با کیفیت، شرایط و روحیه و نشاط خوبی برای پرداختن بهتر به عبادت را مهیا کرد.

18-     به منظور ایاب و ذهاب زائران بین هتل تا بیتالله الحرام 350 دستگاه اتوبوس جدید از 57 نقطه در 12 مسیر و 5 ایستگاه بصورت شبانهروزی رفت و آمد می کردند که تأثیر بسزایی در انجام اعمال و زیارات مـردم داشت ضـمن اینکه این اتوبوسها برای زیارت دوره و طواف اول حجاج نیز مورد استفاده قرار میگرفت.

19-     حذف نوشابه از وعده شام و کاهش آن از وعدههای ناهار مورد رضایت فراوان عموم زوار بوده و امسال هیچگونه مسمومیت غذایی و یا بیماری شایع خاصی در موسم حج بین هموطنان مشاهده نگردید. شایان ذکر است حدود 5 میلیون وعده غذایی در مکه و مدینه توسط 4 مرکز پخت صنعتی و نیمه صنعتی بوسیله نیروهای زبده ایرانی پخت و توزیع گردید. استفاده از گوشت گرم گوسفندی و مواد مرغوب غذایی از دیگر ویژگیهای حج سالجاری بشمار میرود.

20-     بهرهگیری از ظرفیت خود جوش زائران داوطلب خدمت و همکاری با خادمان حجاج در کاروانها تحت عنوان امدادیار و غیره طرحی بود که در آتیه قابل توسعه و سازماندهی بهتر خواهد بود.

21-     هماهنگ سازی بین نمایندگان اعزامی ارگانهای خدماتی نظیر: وزارت خارجه، هواپیمایی، مخابرات، بیمه و همچنین دستگاههای نظارتی کشور از جمله فعالیتهای انجام گرفته در موسم جاری که نشانگر نظارتپذیری سازمان میباشد.

در خاتمه ضمن تقدیر و تشکر از برادر عزیر و ارجمندم جناب آقای قاضی عسکر بخاطر همکاری خوب و صمیمانه ایشان ، همانطور که به استحضار رسید از هم اکنون برنامههای حج آینده با تلاش بیوقفه همکارانم در دست پیگیری است که با ثبت تجارب موجود و مستندسازی و آسیبشناسی فعالیتها و بازنگری در ساختارها و روشهای اجرایی با دعای جنابعالی بموقع به ثمر خواهد نشست و انشاءا... گزارش بهبود کمی و کیفی حج و عمره آینده را ارائه خواهیم کرد که قهراً باید سال آینده بهتر از امسال باشد.

«و من الله التوفیق و علیه التکلان»

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.