پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس عملیات عمره در عربستان

اجرای عملیات عمره ، تنها با داشتن روحیه جهادی امکانپذیر است

اجرای عملیات عمره ، تنها با داشتن روحیه جهادی امکانپذیر است

در حوزه عملیات عمره در کشورر عربستان، با توجه به محدودیت ها و قوانین و مقررات کشور میزبان، تنها با داشتن روحیه جهادی و اخلاص می توان به معنای واقعی به زائران ضیوف الرحمان خدمت نمود.

رییس ستاد عملیات عمره در مصاحبه با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت از مکه،  گفت: با توجه به محدودیت های پیش رو و قوانین کشور عربستان تنها با داشتن روحیه جهادی و اخلاص می توان به هزاران زائر ضیوف الرحمان در حوزه های مختلف خدمت رسانی نمود.

رییس ستاد عملیات عمره در عربستان گفت: تا کنون حدود 630 هزار زائر وارد عربستان شده اند و از این تعداد 590 هزار نفر خدمات لازم را در زمینه های اسکان ،حمل و نقل و تدارکات دریافت کرده اند و به میهن اسلامی باز گشته اند.نتیجه بررسی اجمالی در نظر سنجی میدانی حاکی از رضایت نسبی زائران نسبت به ارائه خدمات است که با توفیق الهی و با همکاری دوستان در دفتر نمایندگی سازمان و دفتر بعثه مقام معظم رهبری،ستاد عملیات عمره و هیات پزشکی توانستیم این رضایت را بدست آوریم .

اصغری افزود: شروع عملیات عمره با این گستردگی ریشه در برنامه ریزی های قبل از عملیات عمره دارد . با تمهیداتی که ریاست محترم سازمان فراهم نمودند امسال برای اولین بار توانستیم مقدمات اجرای عملیات عمره یعنی مذاکرات مقدماتی با صاحبان هتل ها و شرکت های طرف قرارداد را در موسم حج سال گذشته به امضاء برسانیم. ضمن اینکه قبل از شروع عمره در مدت زمانی که در اختیار داشتیم کارگروه های اجرایی را که متشکل از کارشناسانی که در طول عملیات عمره خدمت رسانی می کنند تشکیل داده تا با آسیب شناسی عمره گذشته برنامه های اجرایی عمره 93-92 را تهیه و تدوین کنیم.

وی اضافه کرد: در عمره جاری برای اولین سال با لطف خدا و مساعدت و همکاری ریاست محترم سازمان و همکاران توانستیم از 15 ماه صفر اولین گروه زائران را به مدینه منوره اعزام نماییم.یعنی نسبت به عمره گذشته 25 روز زودتر اعزام زائران شروع شد. همین موفقیت در اعزام زودتر زائران ، عامل موثری در افزایش اعزام زائران به این سرزمین علی رغم محدودیت هایی که به خاطر شرایط خاص شهر مدینه منوره در حوزه اسکان با آن روبرو هستیم گردید.

رییس ستاد عملیات عمره در عربستان افزود: در عمره جاری در حوزه اسکان ، حدود 47 هتل در شهر مدینه منوره و حدود 31 هتل در شهر مکه مکرمه جهت اسکان زائران عزیز ایرانی تحت پوشش داریم که تقریبا معادل 10000 اتاق در شهر مدینه و 10000 اتاق در شهر مکه می باشد.نظارت بر عملکرد هتل ها به صورت مستمر توسط همکاران انجام می گیرد. علی رغم محدودیت های پیش رو در حوزه اسکان در مدینه منوره تمام هتل ها (به جز دو هتل) در منطقه مرکزی در نظر گرفته شده است. در مورد اسکان امسال بیشترین رضایت مندی را نسبت به خدمات هتلی، خصوصا در شهر مکه مکرمه داشتیم.

اصغری گفت: الحمدا... در حوزه حمل و نقل ، چه برون شهری و درون شهری حقیقتا به مراتب از سال های قبل رضایت بیشتری حاصل شده است. البته ناگفته نماند در مقطعی از عمره امسال به دلیل مقررات جدید کشور میزبان در خصوص ضابطه مند کردن نظام کارگری و رانندگان با مشکل کمبود راننده برای دریافت خدمات نقل و کارگر در هتل ها مواجه شدیم که توانستیم با عنایت خدای تبارک و تعالی و تدبیر و تلاش مضاعف تمامی همکاران در بخش های مختلف بر مشکل فائق آمده و مانع از تاثیرات منفی آن بر خدمت رسانی به زائران عزیز شویم.

وی در خصوص تغذیه و تدارکات تصریح کرد: در مورد تغذیه و تدارکات نیز خدمات بسیار خوب و مطلوب بود و کمترین گزارش را نسبت به سال های قبل در زمینه تغذیه داشته ایم به جز موارد بسیار اندک که آن هم در هنگامه تغییر و تحول بعضی از گروه های آشپز بوده که این نیز اجتناب ناپذیر است. همچنین در عمره جاری بیشترین تنوع میوه را نسبت به سال های قبل برای استفاده زائران عزیز داشتیم.

اصغری عنوان کرد: تاخیر و لغو پرواز ها از مشکلات دیگری بود که در مقطعی از عمره امسال به دلیل شرایط نامساعد جوی بوجود آمد که با تلاش همکاران در این بخش توانستیم آن ها را ساماندهی نماییم. ممنوعیت حضور نیروهای ستادی در جده نیز که حدود یک ماه است  بوجود آمده ، الحمد الله با تلاش شبانه روزی دوستان توانسته ایم با دادن دستور العمل ها به مدیران راهنما و وارد کردن شرکت های طرف قرارداد و بومی نیز بر این مشکل نیز به لطف خدا فائق آییم. البته نیروهای ستاد جده از 17 نفر به 4 نیرو تقلیل یافته است و اکنون فعالیت ستاد جده با این 4 نیرو که در نزدیکی محل فرودگاه جده مستقر هستند انجام می پذیرد.

رییس عملیات عمره در عربستان افزود: انجام وظایف با عنوان خدمتگزاری در این سرزمین با توجه به اینکه هر سال با محدودیت های جدیدی روبرو می شویم در صورتی موفق خواهد بود که نیروهای مربوطه از یک روحیه متعهدانه و جهادی برخوردار باشند. یعنی کسانی که کار را فقط به نیت جلب رضایت خدای متعال انجام می دهند . با توجه به اینکه اکثر همکاران در ستادهای اجرایی عملیات عمره از ایثارگران (آزادگان) میهن اسلامی هستند که  روحیه جهادی، متعهدانه و  مخلصانه را در جبهه ها و دوران اسارت تجربه و درک کرده اند، می توان گفت که این روحیه عامل موفقیت این جمع منسجم در اجرای عملیات عمره طی دوازده سال گذشته بوده است

اصغری گفت: برنامه ریزی در عمره جاری برای حدود 830 هزار زائر انجام شده است. در این عمره بازداشتهای کمتری را نسبت به عمره های قبل داشتیم و میتوان عنوان کرد که علت اصلی دستگیری ها و بازداشت ها عدم اطلاع زائران نسبت به قوانین و مقررات و محدودیت های کشور میزبان است که الحمدالله با فعالیتی ویژه ای که در حوزه اطلاع رسانی آغاز گردیده بتوانیم بر این مشکل نیز غلبه نماییم.

وی اضافه کرد: از همین عمره درصدد برنامه ریزی برای عمره سال آینده هستیم و با شناسایی آسیب ها و مشکلات موجود در حوزه های اسکان، حمل و نقل، تغذیه و تدارکات برنامه ریزی را برای فعال کردن شرکت های طرف قرارداد عمره انجام داده  ایم .
حامد ایلخانی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.