پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

فرهنگ واقعی ، فرهنگی است که منجربه پشت کردن به دنیا و روی آوردن به آخرت گردد

فرهنگ واقعی ، فرهنگی است که منجربه پشت کردن به دنیا و روی آوردن به آخرت گردد

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه ،در مصاحبه با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت در مکه گفت : فرهنگ را می توان در یک کلام تعریف کرد و آن کلام این است که فرهنگ واقعی فرهنگی است که انسان را به پشت کردن به دنیا و روی آوردن به آخرت هدایت کند.

حجت الاسلام خادمی مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عربستان گفت: : نظارت بر عملکرد ستادها و روحانیون از وظایف بعثه مقام معظم رهبری می باشد که روحانیون طبق شرح وظایفی که مشخص شده است اقدام می نمایند. بحمدالله بیش از 98 % روحانیون ارزشیابی مثبت دارند و این مسئله جدی است که 98 % گفته اند نه تنها از روحانیون رضایت دارند بلکه نگاه و نظر ما را نسبت به این قشر تغییر داده است. همچنین در طول هفته  سه جلسه با روحانیون داریم که حضور کلیه روحانیون الزامی است و تذکرات و توصیه های لازم را در این جلسات برای اطلاع آنان ارائه می نماییم و نظرات و پیشنهادات روحانیون را برای بهبود خدمت رسانی به زائران را نیز دریافت می کنیم تا برای انجام فعالیت ها در نظر بگیریم.

وی با اشاره به وظایف مسئولین فرهنگی هتل ها اضافه کرد: در هر هتل یک نفر به عنوان مسئول فرهنگی خدمت می نماید که کار عمده مسئول فرهنگی فراهم کردن زمینه مناسب برای زائران جهت استفاده از روحانیون کاروان است. از دیگر وظایف مسئول فرهنگی ، تقسیم بندی زمان سالن برای جلسات کاروان ها، تشکیل جلسه مشترک برای تمام کاروان های مستقر در آن هتل مانند دعای کمیل و دعای ندبه و همین طور فراهم کردن زمینه برخی جلسات که توسط بعثه مقام معظم رهبری (مانندجلسه مکه شناسی) مشخص می گردد.مسئول فرهنگی هتل ها باید لابی هتل ها، طبقات هتل را به یک جو فرهنگی قابل قبول برای زائران مانند خواندن قرآن، شرکت در نماز جماعت مسجد الحرام و پرهیز از گناه تبدیل کند.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری در مکه مکرمه با بیان اینکه در بخش کاروان های خاص مانند اساتید ، نخبگان، دانشجویان ، طلاب، دانش آموزان و بنیاد شهید از روحانیون ویژه استفاده می نماییم تصریح کرد: برای کاروان اساتید روحانی را برمی گزینیم که خودش عضو هیات علمی دانشگاه است. علاوه بر این ما یک زیارت دوره ویژه برای این کاروان ها در نظر گرفته ایم که شامل بازدید از موزه حرم، شهدای فخ و بعد میقات جعرانه و حدیبیه که دو میقاتی هستند و می توان برای انجام اعمال عمره مفرده محرم شد.

خادمی افزود: در عمره جاری با شناسایی دانشجویان نخبه و اساتید یک جلسه برای این عزیزان تشکیل دادیم تا نظر آنان را نسبت به برگزاری عملیات عمره جویا شویم خوشبختانه در جلسه اول حدود 55 نفر که سطح تحصیلات بالای فوق لیسانس را داشتند در این جلسه شرکت نمودند و در جلسه دیگری در ایام عید با 220 نفر از این نخبگان و اساتید جلسه ای تشکیل گردید. در این نشست ها که حدود دو ساعت و نیم به طول می انجامد نظرات نخبگان به صورت مکتوب جمع آوری و مطالب را خدمت نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت جهت استحضار ارسال می نماییم که الحمدالله آثار خوبی از این جلسات برجای مانده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: بحمدالله همکاری خوب و مستمری با دوستان در دفتر نمایندگی سازمان و ستاد عملیات عمره داریم. وی اشاره کرد : مسئول دفتر نمایندگی از اعضای شورای فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری است و در جلسات این شورا شرکت می نماید  و کمال همکاری و هماهنگی را با بعثه مقام معظم رهبری دارند که این همکاری منجربه خدمت رسانی مطلوبتر به زائران ضیوف الرحمان می گردد.

خادمی چند توصیه برای زائران گرامی هم عنوان کرد: عمره در ماه رجب ثواب حج را دارد اعمال مانند نماز هر روز و در پنج مرتبه بر ما واجب است و روزه ، امربه معروف و ... اما حج تنها یک بار آن هم با داشتن شرایط استطاعت بر ما واجب می شود چون حج در خانه خداست و ملاقات و دیدار او یکبار کفایت می کند پس باید  آمادگی این دیدار در بین زائران باشد زیرا آنها بر خدا وارد می شوند. قبل از سفرخود را مهیا و با قلبی پاک و طاهر همه چیز را پشت سرگذاشته و به سمت خدا بیایند.

وی افزود: زائران باید آداب حضور را در مقابل ائمه بقیع، حضرت رسول اکرم (ص) و ام ابیها حضرت زهرا (س) و  حق تعالی رعایت کنند. این نشدنی است که کسی خدمت حضرت زهرا(س) بیاید و حجاب خود را رعایت نکند و به خانه خدا بیاید در حالی که هنوز در فکر دنیاست و ولع و طمع برای رفتن به بازار را داشته باشد و فکر نکند که همیشه این سفره احسان و لطف خدا پهن است.

خادمی در آخر گفت: 830 هزار معتمر تا پایان عملیات عمره به این سرزمین می آیند و حدود 600 هزار نفر از این عزیزان به میهن اسلامی بازگشته اند اگر این 830 هزار نفر آن طور که شایسته است از این سفر معنوی استفاده کنند هر کدام از این افراد در ایران با گروهی صحبت می کنند و می توانند توشه این سفر که تقرب و کسب فضایل معنوی است را به دیگران انتقال دهند و یک حرکت فرهنگی ملی ایجاد نمایند.

حامد ایلخانی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.