پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

اجرای ده پروژه در ایران و عراق برای توسعه زیرساخت های خدماتی زائران عتبات

اجرای ده پروژه  در ایران و عراق برای توسعه زیرساخت های خدماتی زائران عتبات
رئیس سازمان حج و زیارت از اجرای ده پروژه در ایران و عراق به منظور توسعه زیرساخت های خدماتی و رفاهی زائران عتبات خبر داد.

«سعید اوحدی» در نشست خبری با خبرنگاران که پیش از ظهر روز شنبه سوم خرداد در پایانه شلمچه برگزار شد، گفت: مراسم کلنگ زنی هتل شلمچه امروز سوم خرداد مصادف با سالروز حماسه فتح خرمشهر انجام گرفت و امیدواریم با این اقدام شلمچه به عنوان کربلای ایران میعادگاهی برای عبور زائران به سمت کربلای حسینی(ع) خواهد بود.

وی افزود: کارشناسان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری 10 پروژه را برای توسعه زیرساخت‌های خدماتی و رفاهی زائران ایرانی مشخص کردند که پنج پروژه در ایران و پنج پروژه در عراق به اجرا در خواهد آمد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: از 5 پروژه داخل کشور پیش از ظهر امروز کلنگ هتل شلمچه با ظرفیت 250 اتاق و 800 زائر همراه با رستورانی با ظرفیت 2 هزار نفر و سالن اجتماعات به زمین زده شد و بعد از ظهر امروز کلنگ زائر سرا در شهر مرزی بستان به زمین زده خواهد شد.

مهندس اوحدی بیان کرد: نگاه سازمان حج و زیارت به عنوان دولت نگاه تصدی گری نیست و سازمان تلاش می‌کند تا با جذب نقدینگی و بکارگیری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت های خدماتی زائران فعال باشد.

وی اظهار داشت: بخش عمده سرمایه لازم برای ساخت هتل شلمچه توسط سرمایه گذاران خارجی که از محبان اهل بیت(ع) هستند تأمین شده و منابع مالی مربوط به زائرسرای چزابه که بعدازظهر امروز کلنگ آن به زمین زده خواهد شد، با سرمایه سازمان حج و زیارت و منابعی که خیرین اهوازی در اختیار ما قرار داده اند، تأمین می‌گردد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امیدواریم زائر سرای چزابه تا قبل از اربعین سالجاری مورد بهره برداری قرار گیرد تا مشکلاتی که سال گذشته در ایام اربعین با آن مواجه بودیم کاهش یابد اما پروژه هتل شلمچه بر اساس برنامه زمان بندی بین 2 تا 5/2 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

مهندس اوحدی توضیح داد: یک پروژه ساخت هتل در مهران نیز در برنامه است که زمین آن واگذار شده و هماهنگی های آن با استانداری ایلام انجام شده و در حال مهندسی پروژه و قطعی نمودن سرمایه‌گذار آن هستیم.

وی ادامه داد: با مصوبه شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری «شرکت توسعه و عمران امید زائر» در مجموعه سازمان حج و زیارت به ثبت رسید که این شرکت با جذب بخش خصوصی و شبکه بانکی کشور کنسرسیومی تشکیل داد و بر این اساس شرکتی تحت عنوان شرکت «توسعه سرمایه گذاری مهر و ماه» پا به عرصه سرمایه گذاری در مسیر توسعه زیرساخت های خدماتی به زائران عتبات نهاد که این شرکت متولی پروژه‌های بزرگ در این زمینه خواهد بود و احتمالاً پروژه مهران نیز به عهده این شرکت گذاشته خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: یک پروژه اقامتگاه بین راهی نیز در مسیر همدان در برنامه خواهیم داشت تا بدین طریق از زائران عتبات در مسیر همدان پذیرایی شود و ساخت یک اقامتگاه  بین راهی نیز در مسیر خوزستان برای پذیرایی از زائران عتبات در دست بررسی است.

وی ادامه داد: یک زمین در نجف با مساحت 6500 متر مربع برای ساخت اقامتگاه برای زائران از سوی ستاد بازسازی عتبات به کنسرسیوم واگذار شده و زمینی نیز در کربلا برای ساخت اقامتگاه در نظر گرفته شده است. همچنین سه پروژه ساخت آشپزخانه در کربلا، نجف و کاظمین در برنامه سازمان است و جمعاً پنج پروژه در عراق عملیاتی خواهد شد که در سفری که در آینده نزدیک به عراق خواهیم داشت موضوع ساماندهی و مهندسی این پروژه ها را دنبال خواهیم کرد.

اوحدی تصریح کرد: سیاست سازمان حج و زیارت و بعثه تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در حوزه حج و زیارت است و نگاه ما این است تا با جذب ظرفیت های موجود در این مسیر گام برداریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص تأمین امنیت در عراق گفت: انتخابات با شکوهی در عراق انجام گرفت که شاهد روند خوب انتخابات و میزان آراء در آن انتخابات بودیم و 173 کرسی در پارلمان نصیب ائتلاف شیعیان در عراق شد و بر این اساس  امیدواریم فضای تأمین امنیت در عراق برای مردم این کشور و زائران فراهم شود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در یک سال گذشته در حوزه امنیت عتبات مشکل جدی وجود نداشت و در ایام اربعین زائران در عالی ترین شرایط امنیتی به عراق اعزام شدند که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

وی عنوان کرد: در بحث اربعین، سازمان در دو سال گذشته تجربه خوبی کسب کرد. در اربعین دو سال گذشته 250 هزار زائر ایرانی به عتبات اعزام شدند که متاسفانه بدلیل ازدحام در نقاط مرزی 5 نفر از زائران ایرانی به شهادت رسیدند اما در ایام اربعین سال گذشته علی رغم اعزام بیش از 750 هزار ایرانی به عتبات و افزایش سه برابری زائران نسبت به سال گذشته، تلفات جانی در میان زائران ایرانی وجود نداشت.

مهندس اوحدی اضافه کرد: پس از ایام اربعین سال گذشته با مشارکت دستگاه های همکار در امر اعزام زائران به عتبات جلسات آسیب شناسی متعدد تشکیل شد و پس از این جلسات با جمع بندی که در جلسات بعثه و با نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت داشتیم، بر آن شدیم تا «ستاد دائمی اربعین» در سازمان حج و زیارت تشکیل گردد.

وی افزود: جلسات این ستاد بطور دائم و مستمر و با برنامه ریزی و دستور کار مشخص برگزار می شود و بر این اساس اهداف، وظایف و برنامه های هر دستگاه مشخص است.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: پیش بینی ما این است که در سالجاری بین 1/5تا 2/5 میلیون نفر از زائران ایرانی در ایام اربعین به کربلا مشرف شوند که در این خصوص لازم است برنامه ریزی های جدی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: سیاست سازمان حج و زیارت و ستاد دائمی اربعین این است که به منظور جلوگیری از ازدحام زائران در مرزها که آنجا را به نقاط بحرانی در عملیات تبدیل خواهد کرد، ساماندهی زائران در مراکز استان ها انجام گیرد و تمهیداتی در نظر گرفته شود تا زائران بدانند چه زمانی برای اعزام به عتبات در مرزها حضور داشته باشند و در این راستا از ظرفیت های موجود در کارگزاران و دفاتر زیارتی در سراسر کشور بهره خواهیم برد.

وی افزود: همچنین با هماهنگی هایی که با نیروی مقاومت بسیج داشته ایم از ظرفیت های راهیان نور در استان ایلام و خوزستان و مجموعه های شهید باقری و میثاق در خوزستان نیز بهره مند خواهیم شد.

مهندس اوحدی گفت : در جلسه اخیر ستاد دائمی اربعین که کنسول عراق در ایران نیز حضور داشت، موضوع صدور ویزا در نقطه صفر مرزی که ازدحام زائران را در مرزها در پی خواهد داشت، مطرح گردید.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص هزینه های سفر عتبات گفت: سازمان نگاه انتفاعی به مقوله زیارت ندارد و سیاست سازمان حج و بعثه و مصوبات آن در درجه اول در راستای حفظ حقوق زائران است و کسانی که در کمیته های قیمت گذاری و عقد قراردادها حضور پیدا می کنند از کارشناسان مجرب و آگاه به موقعیت عراق هستند.

وی اعلام کرد: هزینه های متفاوت از زائران ایرانی در سفر به عتبات در مقایسه به زائران عراقی که به ایران سفر می‌کنند، دریافت می شود که در سفر عراق در این خصوص با آقای نوری مالکی نخست وزیر کشور عراق و وزیر سیاحه آن کشور تفاهماتی صورت گرفته تا این هزینه ها یکسان سازی شود . بطور مثال هزینه ویزای زائران ایرانی سه برابر مبلغی است که از زائران عراقی دریافت می شود و در سفری که به عراق خواهیم داشت مصوبات سفر قبلی را پیگیری خواهیم کرد تا یکسان سازی هزینه ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: کمیته ای تحت عنوان کمیته مسکن در روزهای پایانی سال گذشته به عراق اعزام شدند و بر این اساس در ثبت نامی که در اواخر خرداد ماه برای عتبات خواهیم داشت، خدمات متنوع و دسته بندی های هتل ها صورت خواهد گرفت که امید است با درجه بندی هتل ها قیمت کاروان ها به وضعیت عادلانه تری نزدیک شود.

سعید اوحدی تأکید کرد: سیاست ساخت هتل در عراق نیز قطعا باعث خواهد شد ما بر بازار عراق حاکم شویم و این اقدام در قیمت مسکن زائران در عراق تأثیرگذار خواهد بود.
وی عنوان کرد: برای تنوع بیشتر در سفرهای عتبات بسته های 2 یا 3 روزه سفر عتبات در حال برنامه ریزی است.

مهندس اوحدی در خصوص حج و عمره نیز گفت: در عمره جاری ظرفیت اعزام ها 68 درصد نسبت به قبل افزایش یافت و برای اولین بار بعد از 35 سال زائران ایرانی در نیمه اول ماه صفر به سرزمین وحی اعزام شدند.

وی در خصوص ثبت نام برای حج تمتع اظهار داشت: سهمیه هرکشوری در حج بر اساس مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی یک هزارم جمعیت آن کشور است که با توجه به عملیات توسعه مسجدالحرام این ظرفیت 20 درصد کاهش یافته و بر این اساس ظرفیت طواف نیز از 48 هزار نفر در ساعت به 38 هزار نفر در ساعت تقلیل یافته است.

مهندس اوحدی در خصوص ثبت نام جدید حج تمتع بیان کرد: یک و نیم میلیون نفر برای حج ثبت نام کرده اند که با توجه به شرایط موجود، اعزام این تعداد زائر 18 سال طول خواهد کشید اما بر اساس وعده دولت عربستان پس از پایان طرح توسعه مسجدالحرام بعد از 5/2 تا 3 سال، ظرفیت مطاف به دو و نیم برابر افزایش خواهد یافت که در صورت تحقق ای موضوع شاهد اعزام 120 تا 150 هزار زائر ایرانی در سال به حج خواهیم بود که در آن صورت در آینده خواهیم توانست برای ثبت نام جدید برنامه ریزی نماییم.

 
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.