پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مشروح سخنان رئیس سازمان حج و زیارت در آیین کلنگ زنی زائرسرای چزابه؛

بهره برداری از فاز اول زائر سرای چزابه با ظرفیت 3 هزارنفر در اربعین امسال

بهره برداری از فاز اول زائر سرای چزابه با ظرفیت 3 هزارنفر در اربعین امسال
رئیس سازمان حج و زیارت از بهره برداری از فاز اول زائرسرای چزابه در ایام اربعین سالجاری با ظرفیت سه هزار نفر خبر داد.

سعید اوحدی عصر روز شنبه سوم خرداد  در آیین کلنگ زنی زائرسرای زائران عتبات در بستان در گفتگو با مردم و مسئولین این منطقه گفت: این سرزمین، سرزمین مقدسی است. در دوران اسارت زمانی که از آقای ابوترابی سید آزادگان سوال می کردیم که ایشان در کجا اسیر شدند، ایشان از تپه های الله‌اکبر نام می بردند که شاید در دو سه کیلومتری همین سرزمین واقع شده است، جایی که سید آزادگان در اوج مظلومیت و غربت به اسارت دشمن درآمدند.

وی افزود: روزی دشمن در وجب به وجب این سرزمین استحکامات دفاعی خود را مستقر کرده بود تا سد و مانعی برای دوستداران اهل بیت(ع) برای رسیدن به نجف، کربلا و کاظمین ایجاد کند، اما امروز در شب شهادت امام کاظم(ع)، کلنگ اقامتگاه زائران آن امام همام به زمین زده می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: امروز در شرایطی پیروزی خرمشهر را جشن می گیریم و در دنیا با عزت و سربلندی پیام انقلاب را فریاد می زنیم که پیام پیروزی جمهوری اسلامی و رزمندگان اسلام در سراسر عالم منتشر شده است.

مهندس اوحدی بیان کرد: امروز دنیای استکبار بعد از سالها به دشمن تحمیل کرده که باید واقعیت جمهوری اسلامی را قبول کرد و امروز جمهوری اسلامی به قدرت مطلقه منطقه تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: شما عزیزان مذاکرات 1+5 را دنبال می کنید، امروز در سالروز فتح خرمشهر افتخار می کنیم مذاکره کنندگان ما از موضع قدرت و عزت مذاکره می کنند و دشمن چاره ای جز قبول این واقعیت نخواهد داشت. همانطور که در سوریه بعد از سه سال به دشمن ثابت کردیم که باید واقعیت جمهوری اسلامی را باور کند و باور کرد و امروز نیز قطعاً در مذاکرات به حق مردم ایران در بحث هسته ای سر تعظیم فرود خواهد آورد و قطعا ً حق نصیب جمهوری اسلامی خواهد شد چرا که خون شهدا به پای نهال طیبه این انقلاب ریخته شده است.

وی بیان کرد: بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی، در جلسات بعثه و سازمان مصوبه ای داشتیم که سازمان حج و زیارت به شکلی در حوزه اقتصاد زیارت وارد شود تا بتوانیم به فرمایش رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

مهندس اوحدی ادامه داد: ستاد بازسازی عتبات اقدامات بزرگی در حوزه بازسازی حرمهای مطهر ائمه معصومین(ع) در عراق انجام داده است، ما هم در سازمان حج و زیارت احساس کردیم باید قدمی در مسیر توسعه خدمات رفاهی به زائران اباعبدالله(ع) برداریم.

وی افزود: در این راستا شرکتی در سازمان حج و زیارت تحت عنوان «شرکت توسعه و عمران امید زائر» ثبت شد و این شرکت مبنایی در بحث سیاستگذاری در امر توسعه خدمات رفاهی به زائران شد.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: در ایام پایانی سال گذشته جلسه ای با بانکهای کشور داشتیم تا بتوانیم از ظرفیت های موجود در کشور در مسیر توسعه خدمات رفاهی به زائران بهره جویی نماییم که شبکه بانکی کشور نیز از این پیشنهاد استقبال کرد و شرکتی تحت عنوان «شرکت توسعه سرمایه گذاری مهر و ماه» با سهامداری سه بانک بزرگ کشور، مجموعه توسعه اقتصادی عراق و شرکت امید زائر تشکیل شد تا توسعه زیر ساختهای رفاهی در داخل عراق و در مبادی ورودی کشور و مرزها را به عهده بگیرد.

وی خطاب به مردم منطقه بستان گفت : 6 ماه گذشته در ایام اربعین در این سرزمین بودیم. یک هفته مانده به اربعین حسینی(ع) در خدمت نماینده محترم ولی فقیه در استان ، مسئولین استانداری و سایر مسئولین استان بودیم و در طول مسیر شما عزیزان را می دیدم که چگونه از زائران اباعبدالله(ع) پذیرایی می کردید. ما در سازمان حج و زیارت از شما عزیزان درس گرفتیم که باید اینگونه عاشقانه در خدمت عاشقان اهل بیت(ع) باشیم.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: روزی که در خدمت آیت الله موسوی جزائری نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اهواز و معاون سیاسی امنیتی استاندار بودیم، در مرز چزابه مشاهده کردیم که زائران با چه مشکلات جدی مواجه هستند و در همان روز بود که تصمیم گرفتیم قدمی با همت بزرگ مردم عزیز این منطقه برداریم که قطعا شما عزیزان ما را در این حرکت پشتیبانی خواهید کرد.

وی افزود: از مسئولین استان و آقای حویزاوی مدیرکل حج و زیارت استان خوزستان خواستیم بررسی کنند تا قطعه زمین در استان خوزستان برای ساخت هتل و زائر سرا در نظر گرفته شود که این اقدام نیز صورت گرفت.

مهندس اوحدی بیان کرد: خدا را شاکریم امروز کلنگ هتل بزرگ شلمچه با نام «کوثر» با سرمایه گذاری یکی از محبان اهل بیت(ع) در کشور کویت و مشارکت شرکت امید زائر با حضور مقامات استان زده شد و در چزابه هم با هماهنگی و همدلی و پشتیبانی که مجموعه دستگاه های اجرایی استان اعم از شهرداری بستان، شورای شهر و دیگر مقامات بستان و استانداری خوزستان داشتند کاری که روند طبیعی آن حداقل 6 ماه طول می کشید، تا زمینی تهیه، قطعی و ابلاغ شود بدین سرعت انجام گرفت.

وی ادامه داد: ما شرکت امید زائر را در اسفند ماه به ثبت رساندیم، شرکت توسعه سرمایه گذاری مهر و ماه را نیز هفته قبل به ثبت رساندیم و خدا را شاکریم که امروز در این مدت کوتاه و در این روز مقدس کلنگ زائر سرای چزابه را به زمین می زنیم و این اقدام اولین قدم در مسیر توسعه زیرساختهای خدمات رفاتی به زائران حسینی(ع) خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تا امروز شما عزیزان از اقدامات و حرکت های سازمان حج و بعثه حمایت کرده اید و انشاءالله در ادامه راه نیز مارا پشتیبانی خواهید کرد. این مجموعه تحویل شما عزیزان است که امیواریم با همت شما عزیزان با افتخار و عزت شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

وی افزود: برنامه سازمان این است تا این زائرسرا در فاز اول و دوم برای 5 هزار نفر و در فاز 3 برای اسکان 10 هزار نفر بهره برداری شود.

مهندس اوحدی گفت: نگاه ما این است که اگر بخواهیم مشکلاتی را که در سال گذشته با آن مواجه بودیم برطرف نماییم، باید ساماندهی زائران عتبات در ایام اربعین را از نقاط مرزی به داخل شهرها منتقل کنیم. هرچه زائران به نقاط مرزی نزدیکتر شوند و تراکم جمعیت در این مناطق افزایش یابد، حوادث و مشکلات جنبی نیز بیشتر برای زائران پیش خواهد آمد.

وی ادامه داد: در اربعین دو سال گذشته 250 هزار نفر از هموطنان در به عتبات اعزام شدند اما متاسفانه بدلیل تراکم جمعیت در مرزها 5 نفر از زائران به شهادت رسیدند اما در سال گذشته علی رغم افزایش 3 برابری تعداد زائران ایرانی  و اعزام بیش از 750 هزار نفر در ایام اربعین به کربلا، تلفات جانی در میان زائران ایرانی به صفر رسید.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: متاسفانه در گذشته شاهد بودیم در ایام اربعین با توجه به اینکه سفارت عراق اعلام می کرد ویزا در مرز صادر می شود، جمعیت مشتاقان زیارت امام حسین(ع) به سمت مرزها سرازیر می شد و گذرنامه زائران در کیسه ای قرار داده می شد تا ویزا شود و پس از ویزا شدن گذرنامه ها راهی وجود نداشت که گذرنامه ها بدرستی به زائران تحویل داده شود و بسیاری از زائران به مدت یک یا دو روز در سرمای زمستان و زیر باران معطل می ماندند.

وی به سفر به خوزستان در ایام اربعین سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ایام اربعین شورای تأمین در مرز تشکیل شد تا تصمیم گیری کنیم تا جمعیت 10 هزار نفری که در مرزها معطل مانده اند، زودتر از مرزها عبور کنند. در این شورا به این نتیجه رسیدیم سازمان حج وزیارت هزینه خدمات پزشکی و بیمه زائران را تقبل نماید بدلیل آنکه تنها یک باجه باک ملی در مرز تعبیه شده بود که باید به همه این زائران خدمات می داد و از طرفی حضرت آیت الله موسوی جزائری نماینده ولی فقیه در استان فرمودند یکی از گلوگاه های دیگر پرداخت عوارض خروج از کشور است که ایشان فرمودند من مسئولیت را قبول می کنم که زائران عبور کنند و من جوابگوی وزارت کشور را در این مورد خواهم بود و این اتفاق افتاد و زائران از مرزها عبور کردند و خوشبختانه اتفاقی برای زائران رخ نداد.

مهندس اوحدی گفت : امسال نمیخواهیم تجربه سال گذشته در ایام اربعین را مجدداً تجربه کنیم. امسال باید از آسیب های سال گذشته درس بگیریم و با امید به خدا و با یاری دستگاه های همکار و شما مردم خوب بستان و سوسنگرد زمینه حضور عزتمند زائران را فراهم آوریم و امیدواریم این زائر سرا در فاز اول در ایام اربعین با ظرفیت حداقل 3 هزار نفر به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: نگاه ما این است بعد از ایام اربعین فاز دوم زائرسرا را شروع کنیم. خیر بزرگی در اهواز به محض اینکه شنیده بود قرار است چنین اتفاقی در مرزها بیفتد، متولی و بانی خیر بخشی از فاز یک زائرسرا شد و اینجا در حضور آقای قاضی عسکر نماینده محترم ولی فقیه که همیشه پشتیبان مجموعه اجرایی در این مسیر بوده اند قول می دهیم با همت دوستان و آقای حسن محمدی مدیرعامل شرکت امید زائر و آقای حویزاوی و معاونین سازمان و آقای رضوی مدیرعامل محترم شرکت شمسا، انشاءالله فاز اول این پروژه تا ایام اربعین به بهره برداری برسد و این زائر سرا به میعادگاه و محل بیعتی بین بازماندگان شهدا و مردم عزیز که از عزت و ارزشهای شهدا دفاع می کنند و میعادگاهی میان کربلای شهدای ایران و کربلای حسینی(ع) تبدیل شود.

مهندس اوحدی افزود: انشاءالله در حاشیه این زائرسرا مجموعه فرهنگی ایجاد خواهد شد و همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند که فتح خرمشهر فتح ارزش ها است، بتوانیم پاسدار ارزش های عزتمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشیم.

وی در خاتمه گفت: از همه مسئولین استان بویژه حضرت آیت الله موسوی جزائری نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اهواز، آقای صالحی نسب نماینده محترم بستان، هویزه و سوسنگرد ، آقای مهندس دهقان معاون محترم سیاسی امنیتی استاندار، آقای دشتی نژاد، فرماندهان محترم سپاه، نیروی انتظامی، مرزبانی و عشایر غیور منطقه که ما را در این مسیر همراهی و پشتیبانی کردند تا این مجموعه اثری ماندنی در مسیر خدمت به زائران اباعبدالله(ع) به یادگار باشد، تقدیر و تشکر می نمایم.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.