پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج در همایش میثاق با شهدای شلمچه برنامه های این سازمان را تشریح کرد

رئیس سازمان حج در همایش میثاق با شهدای شلمچه برنامه های این سازمان را تشریح کرد

رئیس سازمان حج در همایش میثاق با شهدای شلمچه به تشریح برنامه های این سازمان در راستای تحقق سیاست «اقتصاد مقاومتی» و عمل به شعار «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» پرداخت.

'سعید اوحدی' روز شنبه در همایش میثاق کارگزاران زیارتی استان خوزستان با شهدا که در محل یادمان شهدای شلمچه برگزار شد، گفت: افتخار بزرگی است که امروز در سالروز حماسه بزرگ فتح خرمشهر کلنگ هتل شلمچه در مسیر توسعه خدمات رفاهی به زائران اباعبدالله(ع) به زمین زده می شود که بر اساس برنامه زمان بندی این پروژه بین 2 تا 5/2 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: سال 93 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است. دو نوع برخورد در کشور نسبت به این نامگذاری وجود دارد. یکی اینکه برخورد ما برخوردی شعارگونه و تبلیغاتی باشد که نباید منتظر اتفاق بزرگی باشیم. نگاه دوم نگاه عمیق تری است که سرچشمه تحول در کشور خواهد بود.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد: رهبر معظم انقلاب 5 سال است که موضوع اقتصاد را به عنوان یک گلوگاه مطرح می کنند اما تاکنون لبیک واقعی به ایشان گفته نشده است. در روزهای پایانی سال گذشته معظم له سیاست اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و این سیاست را به عنوان یک راهبرد استراتژیک برای  تحقق توسعه پایدار اقتصادی در کشور مطرح کردند.

اوحدی ادامه داد: رهبر انقلاب امسال در نامگذاری سال 93، راه نجات کشور و صعود به قله های توسعه اقتصادی را عزم ملی همراه با مدیریت جهادی عنوان فرمودند و ما نیز در سازمان حج و زیارت کارگروهی در حوزه ریاست سازمان و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تشکیل دادیم تا راه تجلی عزم ملی و مدیریت جهادی در حج و زیارت را تبیین نماییم.

معاون وزیر فرهنگ و راشاد اسلامی بیان کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب بر نگاه درون‌زا با رویکرد بیرونی و مردم محوری است که این فرمایش ایشان نه به عنوان یک شعار بلکه باید به عنوان یک راهبرد استراتژیک تلقی شود. در مدیریت جهادی و مردم محور باید ظرفیت های خودمان را شناسایی کنیم و یکی از اهداف سفرهای استانی کشف ظرفیت های موجود در استان ها و کارگزاران زیارتی استان است.

وی اضافه کرد: سفرهای استانی سرمایه بزرگی برای سازمان حج و زیارت است که ما می توانیم از آن برای رسیدن به اهداف خود بهره جویی کنیم و جلسات تخصصی فرصت مناسبی برای مسئولین سازمان حج و زیارت است تا مشکلاتمان را با شما کارگزاران زیارتی در میان بگذاریم و وارد جزئیات مسائل شده و چاره اندیشی نماییم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در آموزه های دینی زمانی که مومنی عزم سفر دارد، حتماً باید برای آن سفر برنامه ریزی کند. در یکی از جلسات با کارگزاران یکی از استانها کارگزاری پیشنهاد داد تا هزینه عوارض خروجی در فیش پرداختی زائران لحاظ شود که این پیشنهاد خوب این کارگزار قابل توجه بود و در دست بررسی قرار دارد.

مهندس اوحدی بیان کرد: خواست خدا بود که برنامه سفر مسئولین سازمان حج و زیارت به استان خوزستان بگونه ای برنامه ریزی شد که در سالروز حماسه فتح خرمشهر در این سرزمین حضور داشته باشیم و کلنگ هتل شلمچه را به زمین بزنیم تا این مکان میعادگاه زائران میان کربلای شهدای شلمچه و شهدای کربلا باشد.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه جمهوری اسلامی در دنیا اظهار داشت: شاهد بودیم نشست هایی که در خصوص حل مسأله سوریه در جهان بدون حضور ایران برگزار شد به نتیجه نمی رسید و نمایندگان سازمان ملل در حل مساله سوریه از جمله آقای اخضر ابراهیمی توصیه کردند که اگر می خواهید در خصوص سوریه به نتیجه برسید حتما به نصایح جمهوری اسلامی ایران توجه کنید.

رئیس سازمان حج و زیارت آخرین وضیت عملیات عمره را تشریح کرد و گفت: حدود یک ماه تا پایان عملیات عمره زمان باقی است و با برنامه ریزی های سازمان حج و زیارت 830 هزار زائر ایرانی به عمره مشرف خواهند شد که با توجه به اعزام 490 هزار نفر در عمره گذشته ، امسال 68 درصد در اعزام های عمره افزایش داشته ایم.

وی به حضور زودهنگام در بازار عربستان و مدیریت هزینه ها در عملیات عمره اشاره کرد و بیان کرد: این اقدام باعث شد حدود 400 هزار تومان در هزینه هریک از زائران عمره گزار صرفه جویی شود و با کاهش دو روزه ایام سفر عمره تعداد بیشتری از زائران در نوبت به سرزمین وحی اعزام شوند.

مهندس اوحدی اضافه کرد: کاروان های حج تمتع 93 بسته شده و روحانیون کاروان ها مشخص شده اند و هتل های محل اقامت هریک از کاروان ها معلوم شده و آموزش و معاینات پزشکی زائران از هفته آنیده آغاز می شود.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه قیمت حج نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است کیفیت خدمات 25 درصد نسبت به حج گذشته ارتقاء یافته است.

مهندس اوحدی ابراز خرسندی کرد: با ارتباط نزدیکی که با وزارت حج عربستان داشتیم و با مذاکراتی که صورت گرفت، عمره گزاران ایرانی برای اولین بار بعد از 35 سال در نیمه اول ماه صفر به عمره اعزام شدند.

وی با اشاره به دریافت هزینه حج تمتع در دوقسط از زائران که رضایت آنان را در پی داشت گقت: سال گذشته 26 فروردین ماه اسامی کاروان های حج تمتع اعلام شد اما امسال همه کاروانهای حج در 26 فروردین ماه بسته شده بود.

وی به مدیران کاروان های حج توصیه کرد: جلسات آموزشی کاروان ها را جدی بگیرند و آنچه زائران باید بدانند در این جلسات مطرح شود. شما مدیران کاروان های حج به عنوان دبیر شورای فرهنگی کاروان این شورا را جدی بگیرید تا از این شورا و تصمیمات آن بیشترین بهره جویی را داشته باشید.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: سال گذشته طرح پزشک مجموعه  در حج اجرا شد و امسال هیئت پزشکی بگونه ای برنامه ریزی کرده تا حتی الامکان همان پزشکی که زائران را در ایران معاینه کرده همراه زائران در عربستان باشد. سال گذشته 15 پزشک زن به حج اعزام شد ولی امسال برای رفاه حال زائران زن، تعداد پزشکان زن 4 برابر شده است.

وی افزود: در حج امسال تهیه تدارکات بصورت صددرصد متمرکز انجام خواهد گرفت که این اقدام باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های سفر خواهد شد.

مهندس اوحدی گفت: وضعیت خدمات در حج و عمره در حد قابل قبولی است اما سطح خدمات در عتبات با توجه به شرایط حاکم در عراق قابل قبول نیست و باید ارتقاء یابد که در این رابطه با نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت مشورتی داشتیم و در جلسه شورای برنامه ریزی بعثه مقام معظم رهبری مصوبه ای مبنی بر تأسیس «شرکت توسعه و عمران امید زائر» با رویکرد توسعه خدمات رفاهی به زائران عتبات داشته ایم که 33 درصد سهام این شرکت متعلق به کارگزاران زیارتی سراسر کشور است.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در روزهای پایانی سال گذشته طی جلسه ای که با حضور بانکهای کشور، حوزه توسعه اقتصادی عراق و شرکت امید زائر داشتیم، کنسرسیومی تشکیل شد و بدین ترتیب شرکتی با سرمایه یک هزار میلیارد ریال با رویکرد سرمایه گذاری در توسعه زیرساختهای خدمات رفاهی در عراق به ثبت رسید و هدف ما این است تا با نگاه درونزا با رویکرد بیرونی در حوزه اقتصاد زیارت وارد شویم.

وی با توجه به در پیش بودن مبعث پیامبر گرانقدر اسلام(ص) گفت: بر موضوع انسجام و وحدت تأکید داریم تا بدین طریق به افق نهایی ما که خدمت رسانی بهتر به زائران است دست یابیم. هرچه درون ما انسجام و همدلی بیشتر باشد، در رسیدن به هدف موفق تر خواهیم بود و امروز خرسندیم که هیچ فاصله ای میان سازمان با بعثه، شمسا، عمره سعادت وجود ندارد و فضای حاکم فضای وحدت و همدلی است.

وی با اشاره به اینکه حج از شئونات رهبری و نماد کارآمدی نظام است ، بیان کرد: از موضوعات مورد تأکید در این سفر رعایت اخلاق است. باید توجه داشته باشیم به کسی خدمت می کنیم که زائر پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) است و این توفیقی است که نصیب ما شده و بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب از لوازم  قبولی حج ،رعایت اخلاق در سفر است.

مهندس اوحدی در پایان از امضای تفاهم با بسیج و راهیان نور خبر داد و گفت: امیدواریم با بهره گیری از ظرفیت های موجود در بسیج و راهیان نور در مسیر حفظ ارزشهای دفاع مقدس گام برداریم.

همایش میثاق کارگزاران زیارتی استان خوزستان پیش از ظهر شنبه سوم خرداد ماه با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و مسئولین سازمان حج و زیارت و مسئولین استان خوزستان در محل یادمان شهدای شلمچه برگزار شد.

در پایان این همایش جلسه پرسش و پاسخ میان کارگزاران زیارتی استان خوزستان و مسئولین و مدیران سازمان حج و زیارت برگزار شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.