پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تشریح عملکرد جهادی مرکز پزشکی حج و زیارت درعربستان

تشریح عملکرد جهادی مرکز پزشکی حج و زیارت درعربستان

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج نیوز از سرزمین وحی ، دکتر فاضل شیرخانی نماینده مرکز پزشکی حج و زیارت در عربستان از عظم جهادی کادر مجرب آن مرکز  در راستای خدمت رسانی به ضیوف الرحمن خبر داد.

شیرخانی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به طرح توسعه حرم امن الهی وضعیت خاصی در مکه مکرمه وجود دارد افزود: زائرین عزیز می توانند بدون نگرانی وبا رعایت کامل موارد بهداشتی اعمال خود را بجای بیاورند.

وی اظهارکرد: با توجه  به وجود گرد و غبار و ریز گردهای پلاستیکی، استفاده از ماسک بالاخص برای افراد مسن و کودکان ضروری به نظر می رسد ولی این نکته را باید یادآور شد که ماسک حداکثر تا چند ساعت وتا قبل از مرطوب شدن قابل استفاده است و بعد از آن نتیجه عکس خواهد داشت و باید از بکاربردن آن پرهیز کرده و از ماسک جدید استفاده نمایند.

ایشان در ادامه به کادر پزشکی مجرب حاضر در دو شهر مکه و مدینه اشاره کرده و تأکید کرد: زائرین عزیز در صورت نیاز به فوریتهای پزشکی می توانند با شماره تلفن 5530971 تماس حاصل نموده تا متخصصین ما در اسرع وقت در محل حاضر شوند.

وی گفت: ما یطور کلی در مدینه یک درمانگاه شبانه روزی،دو مطب 16 ساعته و دو مطب 8ساعته داریم و یک ایستگاه بین راهی در منطقه سلوم حد فاصل جاده مکه و مدینه داریم که مجهز به تمامی امکانات درمانی ،کیفهای کمکهای اولیه و کیف احیاء می باشد.

در مکه مکرمه نیز یک درمانگاه شبانه روزی در هتل جراند اصیل،دو درمانگاه 16ساعته در هتلهای دارالهادی و أبراج التیسیر و شش مطب 8ساعته در هتلهای(سمر،دارسادن،کریستالة الاصیل،رویا عزیزیة،منازل الحیاة و خیارالصفوة)مستقر هستند که متخصصین داخلی، زنان و اطفال در این مراکز آماده خدمت رسانی به عمره گزاران هستند.

ایشان افزود: تیمهای بهداشتی در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره وظیفه نظارت و آموزش در هتلها و آشپزخانه ها را دارند و موظفند گزارش روزانه خود را هم به این دفتر و هم به دفتر نمایندگی سازمان در عربستان ارسال نمایند.

ما در عربستان12 آمبولانس در اختیار داریم که 7تای آن در مکه و 5آمبولانس دیگر در مدینه منوره مستقرند.

ما پزشکانی داریم که رابطین بین درمانگاههای ایرانی و بیمارستانهای سعودی هستند.

شیرخانی گفت: زائرین محترم پس از درمان پاراکلینیکی درعربستان و نیاز به ادامه درمان می بایست تا یک هفته پس از ورود به کشور عزیزمان ایران با دردست داشتن مدارک مثبته به واحدهای درمانی طرف قرارداد بیمه مراجعه نموده و نسبت به ادامه درمان خود اقدام نمایند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در عربستان ضمن بیان این مطلب که ماهانه بطور میانگین 120هزار نسخه ویزیت صورت می گیرد افزود:زائرین بیشتر بدلیل سرماخوردگی،بیماریهای تنفسی و اسپاسم عضلات به درمانگاهها مراجعه می کنند که دو دلیل عمده عدم آمادگی جسمی قبل از سفر و ساخت و سازهای طرح توسعه حرم موجبات بیماری را فراهم می آورد.

ایشان از زائرین خواست تا حتماً نسبت به رعایت موارد ذیل اهتمام ورزند تا سفری آرام و سراسر معنویت را تجربه نمایند؛

1- افراد مسن سعی کنند بلافاصله بعد از رسیدن به مکه مکرمه جهت انجام مناسک عمره اقدام ننمایند واین عمل معنوی را به زمانی مناسب درساعات پس از استراحت موکول نمایند.

2-از تماس با شتر و استفاده از محصولات آن خودداری نمایند.

4- دست و صورت خود را قبل و بعد از غذا حتماً با آب و صابون شستشو دهند و دست های خود را حتی الامکان به چشم وبینی دهان خود نزنند.

5-درصورت سرفه فقط از دستمال کاغذی استفاده نمایند.

6-سازمان حج و زیارت برای زائرین معزز 3 وعده تغذیه مناسب مهیا نموده لذا تا جایی که ممکن است از خوردن غذاهایی که در خارج از هتل طبخ می شود خودداری نمایند.

7- نسبت به انجام چکاب کامل قبل از سفر اقدام نمایند.

8-قبل از سفر نسبت به پیاده روی روزانه حداقل بمدت 30 دقیقه اقدام نمایند.

9- داروهای مخصوص خود همراه بیاورند( بجز داروهای کدئین دار و متادون).

10- در ساعات خنک روز از هتل خارج شوند .

11-از مایعات فراوان استفاده نمایند.

12-بطور مرتب و مستمر استحمام نمایند.

13- حتی الامکان کمتر در جاهای پر تراکم حضور داشته باشند.

14-مدت 10 الی 15 روز قبل از سفر نسبت به تزریق واکسنهای آنفولانزا و مننژیت اقدام نمایند.

دکتر شیر خانی در خصوص شیوع بیماری کرونا نیز گفت :این بیماری اغلب در مناطق شرقی عربستان از جمله طائف،قسیم،دمام وجده گزارش شده که بحمدلله بدلیل عدم حضور زائرین ایرانی در مناطق یاد شده تا کنون گزارش خاصی در این زمینه بدست ما نرسیده است.لذا توصیه می گردد زائرین محترم تمامی نکات بهداشتی را رعایت نموده و به محض مشاهده علائمی از قبیل تب،سرفه،علائم گوارشی و کلیوی در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایند.

ایشان در ادامه در خصوص زائرین فوت شده در عربستان اظهار کرد:تا کنون 41 زائر در مکه و 27 زائر در مدینه دار فانی را وداع گفته اند که دلیل عمده آن کهولت سن است.

در این بین 75% سکته قلبی،10% سکته مغزی،2تا3 %تصادفات و بقیه آنها بدلایل بیماریهای زمینه ای فوت کرده اند.

ایشان ادامه داد:تعداد اعزام بیماران ایرانی به بیمارستان دولتی سعودی در مکه 400 اعزام و در مدینه منوره250 اعزام داشته ایم که از این تعداد 374 مورد درمکه و 270 مورد در مدینه بستری شده اند.

 تا کنون 410 زائر در عربستان دیالیز شده اند و 69 زائرنیز به ایران بازگشته اند.

وی درپایان گفت: تا این تاریخ(ششم خردادماه93)تعداد 900 مورد بازدید بهداشتی توسط کارشناسان یهداشت این مرکز از آشپزخانه ها ونحوه تهیه و پخت غذای زائرین و دیگر اماکن صورت گرفته است.

 

 

 


علیرضا صادقیان امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.