پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همایش هم اندیشی مدیران حج تمتع استان تهران برگزار شد

همایش هم اندیشی مدیران حج تمتع استان تهران برگزار شد
همایش هم اندیشی مدیران حج تمتع استان تهران با حضور ریاست سازمان حج و زیارت و جمعی از مدیران این سازمان و مدیران کاروان های حج تمتع سال 93 روز دوشنبه پنج خردادماه در محل سالن آمفی تئاتر سازمان حج و زیارت برگزار شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، حجت الاسلام و المسلمین رحمانی مدیرکل حج و زیارت استان تهران در ابتدای این مراسم گفت: سال گذشته در سایه انسجام و وحدت حاکم در مجموعه سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری حج خوبی را پشت سرگذاشتیم ، حجی که با کمترین حاشیه و تاخیر در پروازها همراه بود و کاروان های استان تهران نیز از این قاعده مستثنی نبودند.


وی افزود: مدیریت خوب و تلاش خالصانه خدمتگزاران در حج گذشته، خوشحالی و رضایت رهبری از عملکرد کارگزاران، بعثه مقام معظم رهبری و مردم را در پی داشت.


مدیرکل حج و زیارت استان تهران ادامه داد: با مدیریت و تدبیر خوب ریاست محترم و مسئولین سازمان برنامه ریزی برای عمره جاری در موسم حج گذشته انجام شد و پس از ایام حج به محض برگشت به ایران اقدامات لازم برای آغاز عملیات عمره کلید خورد که انشاءالله در عمره جاری بیش از 830 هزار نفر از زائران ایرانی به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.


حجت الاسلام رحمانی اظهار داشت: در دوره ریاست آقای مهندس اوحدی و مسئولیت آقای نظافتی در اداره کل عتبات، عتبات از حاشیه به متن آمد و بنده به عنوان کسی که سالها در استان ایلام- استان مرزی کشور  مدیریت و خدمت کرده ام، خدمات به زائران عتبات در مرزها بویژه در ایام خاص و مناسبت ها را مناسب و درخور توجه میدانم.


این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت بیان کرد: در خصوص عمره نیز حدود یک ماه به پایان عملیات زمان باقی است و خوشبختانه تاکنون یک مورد نارضایتی و شکایت از نحوه خدمات رسانی به استان تهران ارجاع نشده و علی رغم محدودیت ها اقدامات و خدمات به بهترین شکل صورت گرفته است.


مدیرکل حج و زیارت استان تهران خطاب به کارگزاران حج و زیارت تهران گفت: امروز سازمان حج و زیارت به عنوان محور و قطب گردشگری دینی در کشور مطرح است که این توفیق در سایه حضور و تلاش خالصانه شما کارگزاران خدوم حاصل شده است.


حجت الاسلام رحمانی عنوان کرد: امروز که در این همایش در کنار یکدیگر جمع شدیم ، بیش از 90 درصد اقدامات و برنامه ریزی های برای حج تمتع سال 93 در استان تهران انجام گرفته و امیدواریم بر اساس برنامه ریزی ها کار تمتع تا ماه رمضان به پایان برسد.


وی اعلام کرد: در حج سالجاری 78 کاروان با ظرفیت 10 هزار و 815 نفر از استان تهران به حج تمتع اعزام خواهند شد.


رحمانی ادامه داد: 45 کاروان حج استان تهران مدینه قبل و 33 کاروان حج این استان مدینه بعد خواهد بود.


مدیر حج و زیارت استان تهران به مدیران کاروان های حج تأکید کرد: همایش ها و کلاس های آموزشی زائران با جدیت و حضور فعال مدیران کاروان برگزار گردد و آموزش زائران بهتر و بیشتر از سالهای قبل انجام گیرد تا حجی آسان و روان را پیش رو داشته باشیم.


وی در پایان از زحمات ریاست محترم سازمان حج و زیارت، معاونان و مدیران سازمان و همه دست اندرکاران حج 93 که خالصانه برای خدمت به زائران تلاش می کنند، تقدیر کرد.


سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این همایش گفت: مدیران کاروان ها سرمایه های سازمان حج و زیارت هستند و یکی از اهداف جدی این نشست ها همفکری، بیان مشکلات و مسائل و کشف راهکار اجرایی برای آنها است.


وی افزود: در این نشست ها باید همه مسائل را با واقعیت جمع بندی کنیم تا مسائل و راهکارهای اجرایی  مطرح شده بتواند در دراز مدت گره گشا باشد و بهتر است در فرصت باقیمانده تا حج بیشتر در مسائل اجرایی متمرکز شویم.


رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: با توجه به شرایط عربستان و محدودیت های ایجاد شده برای اعزام زائران با توجه به طرح توسعه و کاهش 20 درصدی اعزام ها در حج، ظرفیت طواف از 48 هزار نفر در ساعت به 35 هزار نفر در ساعت کاهش یافته است.


مهندس اوحدی اضافه کرد: حدود یک و نیم میلیون زائر در صف انتظار برای اعزام به حج هستند که اعزام آنان حدود 20 سال بطول می انجامد و وضعیت ما همانند کشورهای مالزی و اندونزی است که زائران بسیاری در صف دارند و اعزام همه آنان 16 تا 24 سال طول می کشد.


وی بیان کرد: اگر همین امروز ثبت نام حج آزاد شود، بیش از 700هزار ایرانی خود را مستطیع می دانند و می خواهند ثبت نام کنند و بسیاری از مکاتباتی که به دفتر ریاست ارسال می شود درخواست اعزام به حج به عنوان خدمه است و مبادا فراموش کنیم چه توفیقی نصیب ما شده و در چه جایگاهی قرار گرفته ایم.


رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت : بهر میزان انسجام و همدلی میان شما کارگزاران و سازمان بیشتر باشد، می توانیم خدمات بهتری به زائران ارائه دهیم . در اتاق ریاست بروی همه عزیزان باز است و لازم است این نشست ها بیشتر باشد، آسیب شناسی صورت گیرد و با رویکرد اجرایی به مسائل نگاه کنیم.


وی افرود: کارگروهی تحت عنوان «کمیته ایام تشریق» در سازمان ایجاد شده است تا مسائل و مشکلاتی که در سالهای گذشته در ایام حج پیش آمده در آن کمیته بررسی و برای آنها چاره اندیشی شود که می توان از نظرات شما عزیزان نیز در آن کمیته بهره‌جویی کرد.


مهندس اوحدی با اشاره به تعداد بالای زائران در صف انتظار حج گفت: حدود 25 درصد از نیروی انسانی حج را کم کرده ایم بدین طریق فشار بیشتری به عوامل اجرایی خواهد آمد اما مایه خرسندی است که بجای تعداد نیروی انسانی کم شده زائران در صف به حج اعزام شوند.


رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مبعث رسول گرانقدر اسلام(ص) بیان کرد: پیامبر(ص) هدف از بعثت خود را پیاده کردن اخلاق در جامعه می داند و کمال جامعه بدون اخلاق ممکن نیست و از ویژگی های مهم پیامبر(ص) و همه پیامبران الهی سعه صدر بوده است. بر ماست تا از راه پیامبر در خدمت رسانی به زوار پیروی کنیم و مبادا در مواجهه با زائر و مهمانان خدا زبان تند و خشن داشته باشیم.


وی با اشاره به کلام امام صادق(ع) ادامه داد: بهترین مردم کسی است که سودمندترین برای مردم باشد و بر ماست تا شکرگزار جایگاهی باشیم که در آن قرار گرفته ایم که اگر نیت ما خدمت به زائر باشد مشکلات بخودی خود مرتفع می گردد و هرچه نیت ما بلندتر باشد توفیق خدمت بیشتری حاصل خواهد شد.


در ادامه این همایش  مهندس خدرنژاد معاون حج ، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت گفت: از مدیر محترم حج و زیارت استان تهران می خواهیم تا در آینده نزدیک جلسه ای با 10حضور نفر از نمایندگان مدیران محترم کاروان های حج استان تهران داشته باشیم و مسائل و مشکلات را با هم مرور کنیم. بعضی از بخش های عملیات حج نهایی شده ولی در سایر بخش ها می توانیم نقطه نظرات شایسته مدیرکاروان های محترم را اعمال نماییم.


وی افزود: حج تجلی گاه وحدت است و ما باید تلاش کنیم کنیم این فضا را بیشتر نمایان کنیم و نگاه همه ما به یک سو باشد و یک هدف را که خدمت رسانی بهتر به زائران است دنبال کنیم.


معاون سازمان حج و زیارت ادامه داد: باید با یکدیگر همدل باشیم اگر موضوعی و تصمیمی که علی رغم میل باطنی ماست اتفاق افتاد ما هم مصمم باشیم تا در آن مسیر کار کنیم.


مهندس خدرنژاد بیان کرد: شاید برخی شما عزیزان از کارهای کارشناسی که صورت گرفته اطلاع نداشته باشید. در بحث انتخاب مدیران کاروان آسانترین راه این بود تا مدیران دو سال قبل انتخاب شوند اما مدیرانی  داریم که چهارسال است به حج نرفته اند و نمره ارزشیابی خوبی هم دارند و لازم بود در حج امسال این مدیران را بکار بگیریم.


وی اضافه کرد: کم کردن 50 نفر از نیروهای ستادی کار آسانی نبوده اما به این نتیجه رسیدیم که این اتفاق باید بیفتد تا زائر بیشتری به حج اعزام شود و کمترین نیروی ستادی بیشترین خدمات را ارائه نماید.


معاون سازمان حج و زیارت گفت: تعداد عوامل ستادی در حج گذشته 235 نفر بود که این تعداد در حج امسال به 185 نفر رسیده است. اگر ما عوامل ستادی را کم نمی کردیم کسی شکایتی به ما نمی کرد اما با این تصمیم فشار بیشتری به عوامل اجرایی وارد می شود ولی زائران بیشتری به حج اعزام می شوند.


در ادامه این همایش دکتر مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت خلاصه ای برنامه های پزشکی در حج 93 بیان کرد و گفت: بحث پزشک مجموعه در سال گذشته مطرح و اجرا شد . در حج امسال برای 455 کاروان 280 پزشک به حج اعزام می شوند و با توجه به رهنمود نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت با توجه به اینکه نیمی از زائران زن هستند، از خدمات پزشکان زن در حج استفاده شود.


وی افزود: مشکلاتی در اجرای طرح پزشک مجموعه در حج گذشته وجود داشت که برای رفع آنها پارامتر همزبانی وهمشهری بودن برای انتخاب پزشکان در نظر گرفته شد.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ادامه داد: از آنجایی که زائران بیشتر در مکه حضور دارند، برنامه ریزی های ما در انتخاب پزشکان بیشتر بر مبنای مجموعه های مکه است و حتی الامکان سعی شده پزشکان هر مجموعه از همان شهر محل سکونت زائران انتخاب شده و در زمان رفت و برگشت با زائران همراه باشند.


دکتر مرعشی بیان کرد: 60 مجموعه اسکان برای زائران ایرانی در مکه وجود دارد که بر این اساس 60 پزشک زن برای خدمات رسانی به زائران در نظر گرفته شده اند که مصاحبه ها برگزار شده و 50 نفر از آنان انتخاب شده اند و برای مجموعه های نزدیک بجای یک پزشک مجموعه زن، یک درمانگاه 24 ساعته برای زنان درنظر گرفته شده است.


وی اضافه کرد: امسال معاینات زائران با وسواس بیشتری انجام خواهد گرفت و موضوع اعتیاد زائران و استطاعت جسمی زائران با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


وی تصریح کرد: با توجه به مطرح شدن بحث ویروس کرونا تاکنون محدودیتی به این علت برای اعزام زائران از سوی عربستان یا سازمان بهداشت جهانی اعلام نشده است.


دکتر مرعشی ادامه داد: پزشکان به تعداد دو سه برابر ظرفیت اعلام شده اند لکن انتخاب پزشکان مجموعه با نظر مدیران کاروان، نماینده مرکز پزشکی در استان و مدیر حج و زیارت استان صورت می گیرد و هر دو کاروان باید یک پزشک را انتخاب نمایند و بر این انتخاب توافق داشته باشند و مبنای اصلی این توافق مجموعه های مکه است.


وی بیان کرد: 40 پزشک مجموعه استان تهران انتخاب شده اند و بقیه نیز اعلام خواهند شد.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: محدودیت هایی از سوی  عربستان برای اعزام عوامل اجرایی لحاظ شده است این محدودیت ها برای کادر پزشکی نیز اعمال خواهد شد . از این رو ما هر سال در مدینه بیمارستان داشتیم که امسال این بیمارستان وجود نخواهد داشت و کلینیکی است در حد اورژانس با 10 تا 12 تخت در آنجا تعبیه شده است و بقیه خدمات درمانی را از بیمارستان های سعودی دریافت خواهیم کرد.


وی اعلام کرد: بیمارستان مکه با همان قوت سال گذشته همراه با بخش های مراقبت های ویژه و زنان و سایر بخش ها با تمام تخصص ها فعال خواهد بود  و بحث انتقال بیمارستان مدینه نیز با توجه به طرح توسعه مطرح است که احتمالا به محلی نزدیک به مسجد شیعیان مدینه انتقال خواهد یافت اما بیمارستان مکه همان بیمارستان سال قبل است.


دکتر مرعشی در پایان گفت: در سیستم اطلاعات زائران حج تمتع ریزجزئیات بیماری های زائران و داروهای مصرفی آنان برای بهره گیری در ایام سفر معنوی حج درج خواهد شد.

گفتنی است در این مراسم آقای نظری زاده از مدیرکاروان های حج امسال به نمایندگی از مدیران کاروانهای حج استان تهران به سخنرانی پرداخت و نقطه نظرات و پیشنهاداتی در خصوص بهبود و رفع مشکلات مدیران کاروان ها در حج و کاروان های حج سالجاری  بیان کرد.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.