پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مراجع تقليد درديداربا رئيس سازمان حج و زيارت تاكيد كردند :

ارائه چهره واقعي و فرهنگي اهلبيت (ع) و پرهيز ازتنش‌هاي سياسي در حج

ارائه چهره واقعي و فرهنگي اهلبيت (ع) و پرهيز ازتنش‌هاي سياسي در حج

حضرات آيات صافي گلپايگاني، موسوي اردبيلي، جوادي آملي، سبحاني، مكارم شيرازي و نوري همداني در ديدار باحجت‌الاسلام دکترسيد احمد موسوي مشاور رئیس جمهور  و رئيس سازمان حج و زيارت كشور خواستار ارائه چهره واقعي و فرهنگي اهل بيت(ع) و پرهيز از تنش‌هاي سياسي در حج شدند. 

 در اين ديدارهاي كه بصورت جداگانه برگزار شد، حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني با اشاره به اهميت و جايگاه حج در اسلام اظهار داشتند: اجراي موفقيت‌آميز حج امسال مايه خشنودي همگان شد؛ هر قدر اين مراسم باشكوهتر برگزار شود و حضور ما در اين مراسم باشكوهتر انجام گيرد، باعث عزت و سربلندي ما خواهد بود.

اين مرجع تقليد افزودند: حج، جايگاهي است كه در آن بايد با حفظ عزت ديني وارد شويم زيرا اين عرصه عرصه‌اي است كه ميتواند مايه عزتمندي فرهنگ تشيع و انقلاب اسلامي باشد.
حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني با تاكيد بر حضور گسترده، منظم و منسجم در كنگره حجاز از سوي كاروان جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كردند: ممكن است در اين راه مسئولين كشور ميزبان، در برخي امور مشكلاتي نيز بوجود بياورند كه بايد با مذاكره و تدبير اين مشكلات را حل كرد.
ايشان با بيان اينكه كنگره حج مايه اعتبار جهان اسلام است اظهار داشتند: همگان بايد تلاش كنيم تا اين آيين عظيم الهي در شعائر مسلم دين اسلام است به بهترين شكل ممكن و در فضايي آرام برگزار شود.
ايشان در ادامه با اشاره به آسيبهايي كه ممكن است در اين برنامه به وجود بيايد تصريح كردند: بايد با تدبير و بصيرت از هرگونه آسيب به مراسم حج در ميان حاجيان جلوگيري كنيم.
حضرت آيت‌الله صافي گلپايگاني حضور گسترده حجاج ايراني در سرزمين وحي را مهم توصيف كردند و گفتند: حضور پرشور ايرانيان در مراسم حج بسيار مهم است و جايگاهي ارزشمند محسوب ميشود كه بايد همگان براي حفظ اين جايگاه تلاش كنند.
ايشان با اشاره به برگزاري شكوهمند مراسم برائت از مشركين از جمله دعاي كميل در كنگره حج امسال از سوي جمهوري اسلامي ايراني تصريح كردند: خوشبختانه اين مراسم با شكوه خاصي برگزار شد كه نقش چنين برنامه‌هايي براي تبليغ شيعه بسيار ارزشمند است و آثار فراواني دارد.
معظم له در پايان خاطرنشان كردند: يكي از ماموريتهاي اصلي ما در اين مراسم ارائه چهرهاي حقيقي و فرهنگي متعالي اهل بيت(ع) است كه بايد همگان تلاش كنيم با صحبت و تدبير فرهنگ شيعه را به ديگر مسلمانان به خوبي معرفي كنيم.

آيت‌الله موسوي اردبيلي:
قبور ائمه اطهار(ع) بقيع ساماندهي شود

حضرت آيت‌الله موسوي اردبيلي نيز در ديدار رئيس سازمان حج و زيارت با ايشان بر ضرورت ساماندهي قبور ائمه اطهار(ع) در بقيع تاكيد كردند.
ايشان اظهار داشتند: بايد تلاش كنيم تا موقعيت برگزاري حج را بهتر كنيم، هر چند آن گونه كه ما مي‌خواهيم نمي‌شود.
آيت‌الله موسوي اردبيلي با تاكيد بر ضرورت بهبود وضعيت قبور ائمه(ع) در بقيع، تصريح كردند: روزي محضر حضرت امام(ره) عرض كردم "اجازه بفرماييد امسال به مكه بروم و جمعي را نيز با خود ببرم تا قبور ائمه اطهار(ع) از اين وضع بيرون بيايد"، حضرت امام(ره) بنا به مصالحي فرمودند "نه".
اين مرجع تقليد خطاب به رئيس سازمان حج و زيارت ادامه دادند: اگر شما هم بتوانيد اين كار را بكنيد، ارزش دارد، هر چند كار مشكلي است.
حضرت آيت‌الله موسوي اردبيلي همچنين در پاسخ نظر رئيس سازمان حج و زيارت مبني بر اين كه بايد آثار اسلامي را ثبت جهاني كنيم تا از تخريب آن جلوگيري شود، خاطرنشان كردند: اين كار نشدني است، چون برخي كشورها مطابق رأي مخالفان و دشمنان رأي مي‌دهند.

تاكيد آيت‌الله جوادي آملي" بر ضرورت تغيير حج گزاردن به اقامه حج "

حضرت آيت‌الله جوادي آملي نيزدر ديدار رئيس سازمان حج و زيارت، با اشاره به اينكه برگزاري حج خوب، براساس تعامل بين مهمان و ميزبان است، خاطرنشان كردند: خداي سبحان خودش را هم به عنوان ميهمان معرفي كرده و هم به عنوان ميزبان، ميزباني خدا از نظر زمين سرزمين مكه است، خداوند همه را دعوت مي‌كند اما خودش بخواهد ميهمان شود همه جا نمي‌رود.
ايشان افزودند: خداوند فرمودند من فقط در كنار دل‌هاي شكسته مهمان مي‌شوم، اگر دل شكسته داشتي و دعوت كردي مي‌پذيرم، اگر آنجا كه به ثروت و علم تان تكيه كرديد آنجا جاي من نيست.
حضرت آيت‌الله جوادي آملي تاكيد كردند: مهماني خداوند از نظر زمان و زمين مشخص است كه در ماه رمضان و ايام حج صورت مي‌گيرد، اما مهمان شدن خدا زمان و زمين ندارد و در هر مكان انسان مي‌تواند خدا را دعوت كند.
رئيس بنياد بين‌المللي علوم وحياني اسراء با اشاره به اينكه حج جزء عناصر محوري اسلام است، تصريح كردند: ائمه(ع) چون قدرت سياسي نداشتند مساله نماز و روزه را توانستند اقامه كنند، وجود مبارك امام مجتبي(ع) چندين بار پياده به حج رفتند، حج گزاردن غير از اقامه حج است كساني كه از طرف بعثه رهبري مي‌روند حج را اقامه مي‌كنند.
ايشان ادامه دادند: اقامه حج در زمان حضرت امير(ع) صورت پذيرفت كه نامه حضرت به ابن عباس در نهج البلاغه آمده است.
حضرت آيت‌الله جوادي آملي با تاكيد بر ضرورت تغيير حج گزاردن به اقامه حج اظهار داشتند: برگزاري مطلوب حج در امسال محصول بيداري اسلامي خاورميانه است و آن هم محصول تاثيرگذاري انقلاب اسلامي است، اگر حج ايراني‌ها بدون دعاي كميل و برائت بود پيام نداشت.
رئيس بنياد بين‌المللي اسراء تاكيد كردند: ما كه مي‌گوييم اسلام جهاني است به اين معني نيست كه شرق و غرب عالم اهل نماز مي‌شود، بلكه به اين معناست كه ما حرف جهاني داريم، يعني هم در منطقه و هم در سطح بين الملل و حتي براي كفار و ملحدان حرفي براي گفتن داريم.
ايشان همچنين با بيان اينكه موضع ما در مقابل عربستان مشخص است، خاطرنشان كردند: وليعهد عربستان كه مي‌ميرد مي‌روند مقابل سفارت عربستان شيريني پخش مي‌كنند اين كار نه واجب است نه مستحب، دليلي ندارد بر زخم كسي نمك بپاشيم، نه يهودي، نه زرتشتي و نه ملحد اين كار را نمي‌كند ما ديني آورديم كه صبغه الهي دارد.
حضرت آيت‌الله جوادي آملي افزودند: امروز ادب يك دستور بين‌المللي است، مثل نماز و روزه نيست كه مختص مسلمانان باشد، ما مگر قرار است با همه از راه دعوا وارد شويم، مي‌گويند قلب پادشاه عربستان از كار ايستاده است، اگر مرد ما بايد تسليت بگوييم نه اينكه برويم جلوي سفارت عربستان شيريني پخش كنيم.
رئيس موسسه اسراء در بخش ديگري از سخنان خود گفتند: من شنيدم در صحنه عرفات امسال چند نماز جماعت برگزار شده است، اين درست نيست.
ايشان با بيان اينكه غالب مردم عمري يك بار به حج مي‌روند، خاطرنشان كردند: حج كار مكرري مثل نماز و روزه نيست كه انسان هر روز عمل كند، به همين دليل مسايل روشن نيست و در بسياري موارد حجاج نيازمند آگاهي به مسايل هستند بايد نمايندگان بعثه‌ها پاسخگويي مسايل حجاج باشند.
انتقاد آيت‌الله سبحاني از طرح توسعه مسجد النبي(ص)
حضرت آيت‌الله سبحاني نيز در ديدار رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به لزوم توجه به مسائل حج، اظهار داشتند: عربستان با طرح توسعه مسجدالنبي(ص) 200 متر محراب را به سمت جلو مي‌برد كه موجب كاهش زيارت قبر پيامبر(ص) مي‌شود.
ايشان تاكيد كردند: بايد جلوي نشر كتاب عليه تشيع در مكه و مدينه و فحاشي ماموراني كه در بقيع هستند، گرفته شود؛ البته تحقق اين مسئله نيازمند تصحيح روابط است.
حضرت آيت‌الله سبحاني ابراز اميدواري كردند: همه ساله حج به نحو احسن برگزار شود و جوانان تحت تاثير تبليغات سوء مخالفان تشيع و دشمنان قرار نگيرند.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه قديم الايام از اين خبرها نبود، تصريح كردند: براي اولين بار در سال 1335 شمسي به حج مشرف شدم و در آن زمان مدينه دهكده كم آبي بود، آخرين بار نيز در سال 1373 به حج رفتم.

آيت‌الله مكارم شيرازي:
حج از مسائل سياسي بين دو كشور جداست

همچنين آيت‌الله مكارم شيرازي در ديدار با رئيس سازمان حج و زيارت، با بيان اين مطلب كه برگزاري موفقيت‌آميز حج امسال، بايد به عنوان تجربه‌اي ارزشمند به مديران بعدي اين سازمان و كشور منتقل شود، افزودند: بايد بدانيم كه بسياري از اين گونه مشكلات كه ممكن است در هر نقطه‌اي ايجاد شود در سايه تدبير و برخوردهاي محبت آميز و منطقي قابل رفع است و خوشبختانه امسال به رغم مشكلات بسياري كه در سر راه برگزاركنندگان بود، مراسم حج به شكل آبرومندي برگزار شد.
ايشان خاطرنشان كردند: بايد اين مساله را جا بياندازيم كه مساله حج از مسايل سياسي بين دو كشور جداست و نبايد برخي تنش‌هاي سياسي در مساله حج تاثيرگذار باشد؛ امسال به رغم تنش‌هايي سياسي بين دو كشور ولي شاهد بوديم در سايه تدبير مي‌توان بهترين حج را در همين شرايط نيز برگزار كرد.
اين مرجع تقليد، تصريح كردند: امسال چند فرصت مناسب در حاشيه برخي تهديدات نصيب ما شد كه يكي از آنها كم شدن اقبال حاجيان براي حضور مستمر در بازار و خريد سوغات‌هاي آنچناني بود كه در سايه تهديد گراني ارز بوجود آمد؛ مورد ديگر نيز كم شدن تمركز بر روي شيعيان به دليل درگيري‌هاي ميان گروه‌هاي تندرو و معتدل در كشور ميزبان بود كه امسال تمركز بر روي شيعيان از اولويت آنان خارج شده بود.
حضرت آيت‌الله مكارم شيرازي خاطر نشان كردند: وقتي مراسم پرشور دعاي كميل را در مراسم حج مشاهده مي‌كردم بسيار خرسند شدم زيرا برگزاري موفقيت آميز اين گونه برنامه‌ها، پيروزي بزرگي براي فرهنگ اهل بيت(ع) در مقابل دشمنان اين مكتب است.
اين مرجع تقليد با اشاره به اهميت رفع برخي نواقص در مراسم حج، اظهاركردند: ارايه آموزش‌هاي كافي به روحانيون كاروان براي ارايه آموزش‌هاي صحيح و كامل به حاجيان از مهم‌ترين وظايفي است كه دست اندركاران بايد نسبت به آن توجه داشته باشند.

آيت‌الله نوري همداني:
جدا كردن برائت از حج، تحريف و جنايت تاريخي است

حضرت آيت‌الله نوري همداني نيزدر ديدار رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اين كه خدمات و اقدامات شما بسيار منظم و مرتب و موجب رفاه حجاج است، گفتند: حجاج بيت‌الله‌الحرام امسال از لحاظ رفاه و نظم و ترتيب مشكلي نداشتند.
ايشان، به ارتباط حج با برائت اشاره كرده و خاطرنشان كردند: جدا كردن برائت از مشركين از حج يكي از تحريف‌ها و جنايت‌هايي است كه سابقه تاريخي دارد وهمين جنايت باعث شد كه جريان عاشورا بوجود آيد؛ با اين كار كم كم نظام ديني را از سياست و فرهنگ اسلامي جدا كرده و مردم فكر كردند دين يعني نماز و روزه و تعقيبات و امور فردي، غافل از اين كه دين ابعاد متفاوتي دارد.
حضرت آيت‌الله نوري همداني خطاب به رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به اين كه يكي از كارهاي بسيار مهم شما اين است كه دين اصلي و عاشورايي را براي مردم بيان كنيد، اظهار داشتند: برخي فكر كردند كه عاشورا همان روز تمام شد؛ در حالي كه عاشورا در متن زندگي مانقش دارد.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه انقلاب اسلامي الهام گرفته از كربلا و عاشوراست، گفتند: بايد جزوه‌هايي براي شناساندن درس‌هاي دين و عاشورا تدوين شود كنيد تا حجاج فكر نكند كه اعمال حج تنها به جا آوردن مناسك و عبادت است.
در اين ديدارها، حجت‌الاسلام موسوي، رئيس سازمان حج و زيارت گزارشي از برنامه و فعاليت‌هاي اين سازمان ارائه داد.
 

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.