پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

آخرین اخبار مربوط به کرونا در گفتگو با رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت

آخرین اخبار مربوط به کرونا در گفتگو با رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت
دکتر مرعشی پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت گفت: خوشبختانه روند شیوع بیماری کرونا در عربستان رو به کاهش است و بر اساس آخرین آمار تعداد 571 نفر به این بیماری مبتلا شده اند که از این تعداد متأسفانه 189 نفر فوت کرده اند.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد اثبات شده ای از این بیماری در میان زائران عمره گزار ایرانی مشاهده نشده است و تنها دو مورد از ابتلا به این بیماری در کشور اثبات شده که مربوط به دو خواهر کرمانی بوده است که متاسفانه یکی از آنان که دچار بیماری های زمینه ای همچون دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بوده است، فوت شده است . البته این دو نفر از زائران عمره گزار در عمره جاری نبوده اند و منشا ابتلای این دو به این بیماری هنوز مشخص نشده است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص حفظ بهداشت فردی به منظور پیشگیری از این بیماری به زائران توصیه کرد: زائران با شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون، زدن ماسک و حضور کمتر در تجمعات و استفاده از سجاده های شخصی هنگام اقامه نماز در مسجد الحرام و مسجدالنبی(ص) از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمایند.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ منع و محدودیتی برای اعزام زائران به عربستان از سوی سازمان بهداشت جهانی و همچنین وزارت بهداشت عربستان اعلام نشده است.

دکتر مرعشی بیان کرد: کارد پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت در مدینه و مکه آموزش کافی در خصوص این بیماری دیده اند و اطلاع رسانی لازم به زائران در هتل ها صورت می گیرد. همچنین یک تیم از کارشناسان بهداشت و متخصصین بیماری های عفونی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به عربستان اعزام شده اند که با همکاری مرکز پزشکی حج و زیارت و ستاد عملیات عمره در عربستان مسائل را از نزدیک دنبال کنند تا اشراف کامل به موارد این بیماری در عربستان داشته باشند.

وی در خصوص راه های انتقال این بیماری گفت: بیماری کرونا علائمی شبیه سرماخوردگی معمولی دارد. اثبات این بیماری تنها با نمونه برداری ممکن است و انتقال آن از طریق انسان به انسان به سادگی صورت نمی گیرد ولی بهر حال همانند سایر بیماری های تنفسی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری توصیه می شود افراد از تماس مکرر و نزدیک  شدن به مبتلایان و یا زائرانی که علائم بیماری سرماخوردگی دارند، اجتناب نمایند.

دکتر مرعشی توضیح داد: در عربستان ابتدا انتقال اولیه این بیماری از حیوان به انسان و بیشترین مورد هم در مورد شتر و استفاده از شیر نجوشیده این حیوان توسط افراد بومی اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: واکسن این بیماری هنوز تهیه نشده است و نمی توان افراد را برای شناسایی غربالگری کرد که آیا این افراد ناقل بیماری هستند یا خیر، لکن می توان گفت بیشترین و مهمترین عامل جلوگیری از ابتلا به کرونا رعایت بهداشت فردی است.

وی در خصوص تأثیر این بیماری در عملیات حج آینده گفت: خوشبختانه شیوع  این بیماری در عربستان در حال کنترل و رو به کاهش است و امیدواریم تا زمان عملیات حج این بیماری کاملاً کنترل شود . ضمن اینکه تأکید می شود تاکنون سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت عربستان  دستورالعملی در خصوص منع اعزام زائران به عربستان اعلام نکرده اند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص اقدامات این مرکز در مقابله با بیماری کرونا بیان کرد: جزوه ای در خصوص بیماری کرونا تهیه شده و در تمامی درمانگاه های مکه و مدینه در اختیار پزشکان قرار داده شده است. در سایت مرکز پزشکی حج و زیارت اطلاعات مربوط به بیماری کرونا برای عموم مردم درج شده است و همچنین لینکی در سایت این مرکز با سایت سازمان بهداشت جهانی ایجاد شده تا آخرین اطلاعات مربوط به تعداد مبتلایان به این بیماری در جهان قابل مشاهده باشد.

وی در پایان در خصوص اطلاع رسانی به زائران و عمره گزاران اعلام کرد: بروشورهایی در خصوص بیماری کرونا برای زائران تهیه شده که در اختیار آنان قرار داده می شود و اطلاع رسانی به زائران بصورت تراکت ، بنرو  بروشور در همه هتل های مکه و مدینه صورت می گیرد. یک کارت نیز بشکل کارت پرواز طراحی شده و در هواپیما قرار داده شده که اطلاعات مربوط به کرونا و راه های مقابله با آن به صورت شماتیک و همراه با تصاویر برای مطالعه زائران در آن درج شده است.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.