پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

طرح سیستم اطلاعات جغرافیایی منطقه مکه مکرمه اجرا می شود

طرح سیستم اطلاعات جغرافیایی منطقه مکه مکرمه اجرا می شود
امارت مکه مکرمه از پروژه ای برای بهبود سطح خدمات به ویژه در ارتباط با خدمات الکترونیک و داده های مکانی خبر داد

امارت منطقه مکه مکرمه از پروژه ای برای بهبود سطح خدمات به ویژه در ارتباط با خدمات الکترونیک و داده های مکانی خبر داد که شهروندان، حجاج و عمره گزاران را در بر می گیرد و اجرای آن با هماهنگی کمیته ملی سیستم اطلاعات جغرافیایی نماینده شورای عمومی گردشگری انجام می شود.

به نوشته الوطن، بر اساس توافقنامه ای که در این زمینه به دست آمد، امارت مکه مکرمه ماموریت نظارت و هماهنگی را با طرفهای فعال در منطقه که در زمینه سیستم اطلاعات جغرافیایی کار می کنند، برعهده می گیرد که شامل شهرداریهای استانها(مکه مکرمه، جده و طائف)، شورای توسعه مکه مکرمه و مشاعر مقدسه ودیگر طرفهاست.

شايان ذكر است،در اواسط دهه 1960 در ايالات متحده کار بر روي نخستين سيستم اطلاعات جغرافيايي آغاز شد.

در اين سيستم ها عکسهاي هوايي، اطلاعات کشاورزي، جنگلداري، خاک، زمين شناسي و نقشه هاي مربوطه مورد استفاده قرار گرفتند.

در دهه 1970 با پيشرفت علم و امکان دسترسي به فناوري هاي کامپيوتري و تکنولوژيهاي لازم براي کار با داده هاي مکاني، سيستم اطلاعات جغرافيايي يا (GIS)، براي فراهم آوردن قدرت تجزيه و تحليل حجم هاي بزرگ داده هاي جغرافيايي شکل گرفت.

در دهه هاي اخير به سبب گسترش تکنولوژي هاي کامپيوتري،سيستمهاي اطلاعات جغرافيايي امکان نگهداري به روز داده هاي زمين مرجع و نيز امکان ترکيب مجموعه داده هاي مختلف را به طور مؤثر فراهم کرده اند.

 امروزه GIS براي تحقيق و بررسي هاي علمي، مديريت منابع و ذخاير و همچنين برنامه ريزي هاي توسعه اي به کار گرفته مي شود.

 سيستم اطلاعات جغرافيايي(Geographic Information Systems) يا GIS يک سيستم کامپيوتري براي مديريت و تجزيه و تحليل اطلاعات مکاني بوده که قابليت جمع آوري، ذخيره، تجزيه وتحليل و نمايش اطلاعات جغرافيايي (مکاني) را دارد.
 

مجید عبداللهی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.