پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج در دیدار با کارگزاران زیارتی استان گلستان:

موضوع اقتصاد زیارت طی این سالها مغفول مانده است

موضوع اقتصاد زیارت طی این سالها مغفول مانده است

سعید اوحدی معاون وزیر و رئیس سازمان حج و زیارت کشور سه شنبه دهم تیرماه سال 1393 در جمع کارگزاران زیارتی استان گلستان در هتل شهاب گرگان گفت: استان گلستان با وحدت و همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی الگوی کشور ماست و من در دوران دفاع مقدس و دوران هشت سال اسارت خودم دیدم که اقلیت‌ها که الگوی اخلاق بودند چشم طمع دشمن را کور کردند و به کشور عزت و افتخار دادند.

اوحدی افزود: الان هم فرزندان نظام در مذاکرات هسته ای با قدرت ظاهر شدند و حتی شرط می‌گذارند و استکبار بداند که ایران لیبی نیست که هر کاری دلشان خواست بکنند و نفت ما را سوار کشتی کنند و ببرند و بدانند که دانش هسته ای ما بومی شده است.


وی با اشاره به سفر 10 سال پیش جک استراو  به ایران گفت: 10 سال پیش بحث بر سر این بود که ایران 200 سانتریفیوژ بیشتر نداشته باشد اما امروز 19 هزار سانتریفیوژ داریم و این دانش هسته ای که بومی شده ثمره خون شهداست.


معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: خون شیعه و سنی باعث عزت مسلمین شده و امروز اگر از وحدت شیعه وسنی صحبت می‌شود از وحدت اعتقادی و مبنایی سخن می گوییم و ظلمی که داعش در عراق بوجود آورده به هیچ وجه پایدار نیست و بساط تکفیری‌های بعثی داعش برچیده خواهد شد.


سعید اوحدی ادامه داد: در بحث واگذاری اختیارات حج و زیارت به کارگزاران آن بخشی که در اختیار سازمان هست که مشخص است اما سایر بخش‌ها را می‌توانیم واگذار کنیم و اعتقاد داریم کارهای حج و زیارت باید توسط کارگزاران زیارتی بازنشسته و فعال انجام شود و حتی بازرسی‌ها را می‌توان به کارگزاران سپرد.


وی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید نگاهش به مقوله حج و زیارت همان نگاه رهبری است تصریح کرد: باید حرمت و حقوق زائر رعایت شود و همه تلاش کنند تا از این خوان الهی بهره مند شوند.


رئیس سازمان حج و زیارت افزود: متاسفانه تاکنون موضوع اقتصاد زیارت مغفول مانده و ما در دیداری که با جناب آقای جنتی وزیر ارشاد و رئیس محترم جمهور داشتیم و گزارشی که به مقام معظم رهبری دادیم این موضوع تاکید شد و امیدواریم به سمتی برویم که اقتصاد زائر را فعال کنیم، در حال حاضر 9 هزار میلیارد تومان دارایی زائر نزد بانک‌ها هست و این پول باید در جهت رفاه زائر بکار گرفته شود.


سپس سعید اوحدی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت کشور به جمع خبرنگاران رفت و به سؤالات خبرنگاران گلستانی پاسخ گفت.

اوحدی قبل از شروع سؤالات خبرنگاران گفت: در سالی که مزین  به نام اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی شده است ، سازمان حج و زیارت هم مدیریت جهادی را سرلوحه کار خود قرار داده و بنابر این ما به استان‌های مختلف سفر می‌کنیم و هفته قبل هم در سیستان و بلوچستان بودیم.

وی افزود: استان گلستان جزو کم حاشیه‌ترین استان‌هایی بوده که در حوزه حج و سایر حوزه داشته‌ایم و وحدت شیعه و سنی در اینجا مثال زدنی است و باید اقرار کنم ما در این استان کمترین مشکل را داشتیم.

وی در جواب سؤال خبرنگار هفته نامه گلستان مهر مبنی بر اینکه تکلیف مدیر کل حج و زیارت استان چه خواهد شد گفت: آقای شیخی چند سالی را زحمت کشیدند و آقای زهره منش هم جوان با انگیزه ایست که خودش عنوان کرده فعلاً بصورت موقت عهده دار مسئولیت خواهد شد تا کارها بر زمین نماند.

وی ادامه داد : یکی از اهداف این سفر نیز همین هست که ما ظرفیت‌های استان را شناسایی کنیم و به هیچ وجه در انتخاب مدیر کل استان نگاه جناحی نداریم بطوری که در عرض یک سال گذشته فقط دو مدیر کل حج و زیارت درسطح کشور تغییر کرده‌اند و سعی ما هم اینست که از بین مجموعه کارگزاران و با تجربه‌ها در این زمینه استفاده شود.

خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص استفاده از نیروهای جوان در سازمان حج و زیارت پرسید که اوحدی در پاسخ گفت: امسال عمره 64 درصد افزایش پیدا کرد و در حوزه عتبات عالیات نیز 30 درصد افزایش داشته‌ایم، 807 هزار نفر در قالب 6500 کاروان به عمره رفتند و سال گذشته 490 هزار نفر در قابل 4500 کاروان و همین افزایش تعداد کاروان مساوی است با افزایش مدیران جوان، خدمه، آشپز و سایر عوامل که نشان می‌دهد استفاده از جوانان در سازمان وجود دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت در جواب خبرنگار روزنامه خراسان در خصوص خرید و فروش فیش حج تصریح کرد: برای نخستین بار مصوب کردیم که خرید و فروش نه، بلکه انتقال فیش حج به غیر انجام شود و استدلال ما هم این بود که ممکن است فردی که فیش دارد تا موقع اعزام دچار مشکل مالی و ... شود، لذا ما خواستیم شرایطی فراهم شود تا وی بتواند به پول خود برسد و مشکلش را حل کند.

اوحدی گفت: امروز انتقال اسناد  به یک تعادل رسیده و قبلاً چیزی حدود یک پنجم قیمت قبل از آزاد کردن فیش معامله می‌شد از مجاری غیر مجاز اما امروز این قیمت به یک ششم رسیده و هیچ هیجان جدی در این زمینه وجود ندارد.

وی در خصوص سؤال خبرنگار ایرنا در بحث اعزام‌های امسال و رویکردهای سازمان اشاره کرد: در حوزه عتبات همه ساله اعزام‌ها در ماه رمضان به مدت یک ماه متوقف می‌شد تا در این مدت یک ماه بازسازی و تعمیرات هتل‌ها و ... انجام شود. امسال توقف اعزام‌ها مصادف شد با حملات داعش در عراق و ما تصمیم گرفتیم در این مدت ثبت نام‌ها انجام شود و مردم می‌توانند از داخل منزل با ورود به سامانه و پرداخت آنلاین ثبت نام کنند و اعزام‌ها نیز از 14 رمضان شروع می‌شود و فقط هوایی خواهد بود و بخاطر امنیت زائر از سفر زمینی خودداری کردیم.

در حوزه عمره نیز 6 میلیون و 700 هزار نفر در نوبت هستند و اگر ما امسال بتوانیم 1 میلیون و 800 هزار نفر را اعزام کنیم ظرف سه سال آینده این تعداد ثبت نامی اعزام خواهند شد و بعد از آن می‌توانیم ثبت نام مجدد را شروع کنیم و در بحث تمتع نیز تقریباً این موضوع محدودیت اعزام‌ها مشمول همه کشورهای اسلامی می‌شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص سؤال خبرنگاری مبنی بر شیوع ویروس کرونا در عربستان گفت: این ویروس از شتر و گوشت و فراورده‌های آن در عربستان شروع شد و آخرین نظر کارشناسان بهداشت جهانی اینست که این بیماری فصلی است و مختص بهار است و فعلاً از آن خبری نیست و مهار شده است.

اوحدی افزود: از بین 807 هزار عمره گزاران ایرانی ما حتی یک نمونه ویروس کرونا را مشاهده نکردیم و به دلیل سطح کیفی خدمات پزشکی توانستیم این قضیه را کنترل کنیم و سخن ما با زائرین اینست که حتماً در معاینات پزشکی شرکت کنند.

وی در سؤال خبرنگار هفته نامه یاپراق در خصوص اقدامات برای تمتع امسال گفت: پیش از این تنها زائرانی که از ایستگاه تهران به حج اعزام می شدند می توانستند کاروان مدینه قبل یا بعد را انتخاب کنند اما پروازهای مدینه قبل و بعد به ایستگاه های مشهد و اصفهان هم اضافه شده و در حال حاضر 13 استانم کشور دارای پرواز مدینه قبل و بعد می باشد.. همچنین کیفیت و قیمت مناسب‌تر مد نظر ما بود بطوریکه امسال برای اولین بار وجوه حج تمتع به دلیل اینکه بر مردم فشار نیاید در دو قسط در بهمن و اردیبهشت دریافت شد تا مردم عید را به سختی پشت سر نگذارند.

اوحدی گفت: به منظور رفاه حال زائران زن امسال اولین سالی است که طرح انطباق در حوزه‌های درمانی صورت گرفت و 60 پزشک زن یعنی چهار برابر تعداد اعزامی سال گذشته به حج اعزام می شوند.

خبرنگار هفته نامه پژواک سخن پرسید که روند پرداخت غرامت به قربانیان عتبات عالیات چگونه است؟ اوحدی در پاسخ گفت: آن دسته از زائرینی که بطور غیر مجاز به این سفرها می‌روند مشمول غرامت ما نمی‌شوند اما آن دسته از زائرینی که از طرف سازمان اعزام می‌شوند و بنیاد شهید هم آن‌ها را شهید حساب کند از همان لحظه اول مورد حمایت ما هستند وطبق قانون غرامت دریافت می‌کنند.

اوحدی گفت: نرخ دیه در عربستان 300 ریال سعودی بیشتر از دیه ایران است اما نرخ دیه ایران و عراق با هم برابر است و فرقی نمی‌کند.




سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.