پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش کارگزاران زیارتی تهران:

از انتقادهای سازنده استقبال می کنیم

از انتقادهای سازنده استقبال می کنیم
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همایش کارگزاران زیارتی استان تهران گفت: سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري از انتقادهاي سازنده استقبال نموده و اموري كه به نفع مردم بوده و قابل اجرا باشد را در دستور كار قرار خواهد داد تا بدين وسيله گام‌هاي جدي در راستاي بهبود شرايط زائران در حج، عمره و عتبات برداشته شود.


به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت از سایت حج ،‌ نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در اين همايش كه برخي مديران و معاونين بعثه و سازمان و همچنين جمعي از كارگزاران حج استان تهران حضور داشتند، به تشريح مراتب روزه داري پرداخت و اظهار داشت: روزه يك فرصت استثنايي براي انسان است و با توجه به ابعادي كه دارد مي‌تواند در ساختن روحي و اخلاقي انسان و همچنين ايجاد يك اجتماع نمونه به جامعه كمك كند. قرآن ثمره روزه را تقوا مي‌داند: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ «. در جايي ديگر قرآن مي‌فرمايد» إن أكرمكم عند الله أتقاكم" انسان وقتي متقي شد نزد خدا هم عزيز مي‌شود.

حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر افزود: روزه اراده انسان را تقويت مي‌كند. كسي كه در مقابل گرسنگي و تشنگي مقاومت مي‌كند قطعا در برابر بسياري ار ناملايمات و نابساماني‌ها توان مقاومت دارد.


مراتب روزه از ديدگاه آيات و روايات

وي به مراتب روزه بر اساس آيات و روايات اشاره كردو اظهار داشت: مراتبي كه براي روزه در روايات نقل شده بسيار مهم است. مرتبه اي از روزه وجود دارد كه فقط امساك را در بر مي‌گيرد و انسان چيزي نمي‌خورد و نمي‌آشامد كه اين نازل‌ترين درجه روزه است. مرتبه ديگري نيز براي روزه وجود دارد و آن اين است كه اعضا و جوارح انسان نيز روزه هستند. كسي كه به اين درجه از روزه برسد به بزرگترين نمعت الهي دست يافته است اين كه انسان چشمش روزه دار بوده و عفيف باشد، زبانش روزه دار باشد و با زبان كسي را نرنجاند و آبرويي را نبرد. دستش روزه دار باشد و ظلم روا ندارد، چيز خلاف حق ننويسد و… اين مرتبه از روزه تضمين كننده امنيت همه جانبه در همه جامعه است.


سرپرست حجاج ايراني در ادامه افزود: روزه داري داراي مرحله عالي نيز مي‌باشد كه در اين مرحله فكر و ذهن انسان از غرق شدن در گناه نجات مي‌يابد. اين مرحله به ائمه خدا اختصاص دارد. اگر ما در احوالات پيغمبر (ص) و ائمه معصومين (ع) مي‌خوانيم كه به گناه آلوده نمي‌شدند و معصوم بودند، اين عصمت آنان، اختياري بوده است و با عصمت جبري كه ملائكه از آن برخوردارند تفاوت دارد. ملائكه از روي جبر دست به گناه نمي‌زنند وپيامبران و ائمه با اختيار و اراده خود به گناه آلوده نمي‌شدند. لذا حديثي از پيامبر (ص) نقل شده به اين مضمون كه فرمودند: اي مردم همه ما شيطان داريم و بايد مراقب شياطين باشيد. كسي از پيامبر (ص) پرسيد آيا شما هم شيطان داريد و پيامبر پاسخ داد: آري وليكن شيطان تسليم من است.


وي افزود: شيطان همواره قسم ياد كرده كه انسان‌ها را منحرف گرداند مگر بندگان خالص خدا كه توان فريب آنها را ندارد. پيامبر (ص) نيز بنده خالص خدا بود و مراقبت مي‌كرد تا شيطان و هواي نفس بر او غالب نشود.


از ماه مبارك رمضان توشه بر گيريم


نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت بر ضرورت بهره گيري از روزها و شب‌هاي ماه رمضان تا كيد كرد و اظهار داشت: فرصت عمر در حال گذر است و انسان بايد تلاش كند تا به مدارج عالي از نظر معنوي دست يابد. انسانها، وقتي مي‌ميرند از خواب بر مي‌خيزند و در آن هنگام خواهان بازگشت به دنيا هستند تا عمل صالح انجام دهند ولي پاسخ به آنها منفي است. انبياء براي بيداري انسانها آمده اند و زنگ خطر را براي او به صدا در آورده اند كه اين دنيا مزرعه آخرت است و بايد توشه اي براي قيامت خود برگيريد. در قيامت وقتي نامه اعمال انسان را به دستش مي‌دهند به او مي‌گويند خودت بخوان و خودت نيز قضاوت كن. و وقتي نامه اعمال خود را مي‌بيند متوجه مي‌شود كه كوچكترين چيزها از نظر دور نمانده است.


آقاي قاضي عسكر افزود: فرداي قيامت نمي‌توان كسي را فريب داد زيرا در آنجا بر زبان‌ها مهر زده مي‌شود و همه اعضا و جوارح انسان عليه او شهادت مي‌دهند.


وي تاكيد كرد: بايد از فرصت ماه مبارك رمضان استفاده كرد. رمضان فرصت استغفار، تلاوت قرآن، ارتقاء سطح معنوي انسان، دعاي رازو نياز با خدا است. گرسنگي و تشنگي ماه رمضان بايد ما را به متوجه شرايط سخت زندگي محرومان و ستمديدگان و همچنين تشنگي و گرسنگي قيامت بيندازد.


توجه به وظيفه خدمت به ضيوف الرحمن


نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت در ادامه به فريضه بزرگ خدمت رساني به زائران بيت الله الحرام اشاره كردو اظهار داشت: انتصاب دست اندركاران مجموعه حج و زيارت به خدمت به زائران حج و عتبات، افتخار بزرگي است و كساني كه در اين مجموعه خدمت مي‌كنند بايد همواره مراقب رفتار و اعمال خود باشند تا مردم آنها را الگو ي رفتارهاي ديني و اخلاقي در جامعه بدانند. وظيفه همه دست اندركاران حج و زيارت خدمت به زائران در هر پست و مقامي است و بايد تلاش شود تا مشكلات زائران برطرف شود.


وي تصريح كرد: همواره تلاش شده تا در مجموعه حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري كارها با كارشناسي به پيش برود و تصميماتي كه اتخاذ مي‌گردد در جلسات كارشناسي مختلف مورد بررسي قرار گرفته است. در اين راه سعي شده تا نظرات كارشناسان مجموعه حج و زيارت اخذ و به كار گرفته شود.


سرپرست حجاج ايراني اظهار داشت: در حوزه كارگزاران حج نيز تصميمات مهمي گرفته شده است و تلاش شده كه نقائص گذشته برطرف شود تا به اين ترتيب در جهت اهداف پيش بيني شده گام برداريم و اين امر مستلزم تلاش همه دست اندر كاران مجموعه حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري است.


وي افزود: مجموعه حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري از انتقادهاي سازنده استقبال نموده و اموري كه به نفع مردم بوده و قابل اجرا باشد را در دستور كار قرار خواهد داد تا بدين وسيله گام‌هاي جدي در راستاي بهبود شرايط زائران در حج، عمره و عتبات برداشته شود.


حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر بر ضرورت اصلاح امور حج وزيارت توسط بدنه خود مجموعه تاكيد كرد و اظهار داشت: محيط كار در حوزه حج و زيارت بايد اسلامي باشد و با اخلاق و رفتار صحيح و خوب اسلامي با ارباب رجوع برخورد شود تا فضاي معنوي در مجموعه حج و زيارت تقويت شود.


وي در پايان بر ضرورت تداوم همكاري و هماهنگي ميان بخش‌هاي مختلف بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت تاكيد كرد.



سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.