پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

حجت‌الاسلام ماندگاري در همایش اسرار حج در مشهد مقدس:

حج، نمايش ولايتمداري است

حج، نمايش ولايتمداري است
حجت‌الاسلام ماندگاري، حج را تمرين زيبايي براي ولايتمداري عنوان كرد و اظهار داشت: در اين عرصه هر چه بامعرفت بيشتر وارد شويم، بيشتر بهره‌برداري خواهيم كرد، اين‌كه در طول سفر حج پا به‌پاي روحاني كاروان حركت مي‌كنيد يعني ولايتمداري، يعني در تمام زندگي بايد همراه ولايت بود تا مشكلي به وجود نيايد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام ماندگاري شب گذشته در همايش «اسرار حج و آداب حضور»، كه مديريت بعثه مقام معظم رهبري و مسئولين حج و زيارت خراسان رضوي و شهردار و رييس شوراي شهر مشهد و همچنين حضور پرشور زائران بيت الله الحرام و اقشار مختلف مردم در عرصه ميدان شهداي مشهد برگزار شد، به بيان لزوم انسجام در انجام اعمال حج پرداخت و گفت: من و برخي از روحانيان كاروان‌ها معمولاً پيش از سفر، تمام احكام و اعمال حج را به زائران بيان نمي‌كنيم زيرا باعث استرس و اضطراب آنان مي‌شود.

وي ادامه داد: توجه بيش‌ازحد به برخي احكام و موضوعات باعث ايجاد مشكل در انجام اعمال مي‌شود لذا بهترين كاري كه بايد انجام داد اين است كه در تمام طول سفر، هيچ‌گاه از روحاني كاروان جدا نشد زيرا انجام صحيح اعمال در گرو همراهي با روحاني كاروان است و اين همراهي نيز موجب سهولت در انجام اعمال مي‌شود.


حج تمرين ولايتمداري


حجت‌الاسلام ماندگاري، حج را تمرين زيبايي براي ولايتمداري عنوان كرد و اظهار داشت: در اين عرصه هر چه بامعرفت بيشتر وارد شويم، بيشتر بهره‌برداري خواهيم كرد.


وي تصريح كرد: اين‌كه در طول سفر حج پا به‌پاي روحاني كاروان حركت مي‌كنيد يعني ولايتمداري، يعني در تمام زندگي بايد همراه ولايت بود تا مشكلي به وجود نيايد.


رييس مؤسسه روايت سيره شهدا جدا نشدن از روحاني كاروان را لازمه تبديل‌شدن حج به نمايش ولايتمداري عنوان كرد و بيان داشت: همراهي روحاني كاروان در مراسم حج، شمايي از ولايتمداري است كه متوجه مي‌شوند اگر با ولايت، روحانيت و مرجعيت باشند هيچ‌گاه راه را گم نخواهند كرد و اگر از او فاصله گرفتند، همچون زائري كه به‌تنهايي بخواهد اعمال حج را به‌جا آورد دچار اشتباه و مشكلات خواهد شد.


وي به بيان خاطره مواجه‌شدن با مادري كه فرزندش به دليل نپرداختن مهريه در زندان بود اشاره كرد و عنوان داشت: اين مادر از يك روحاني درخواست كمك كرد كه براي پرداخت مهريه به او كمك كنم و پس از آگاهي از اين‌كه مقدار مهريه‌اي كه به ميزان ۶۰۰ سكه بود را نمي‌تواند از اين راه تأمين كند، خطاب به من گفت پس شما به چه دردي مي‌خوريد؟


حجت‌الاسلام ماندگاري ادامه داد: من به اين مادر گفتم نقش اصلي يك روحاني زماني است كه شما در مراسم خود مي‌خواهيد ميزان مهريه را مشخص كنيد؛ اگر در آن مراسم از ما كمك مي‌گرفتيد و اين مهريه طبق دستورات پيامبر (ص) معين مي‌شد، ما ديگر شاهد چنين مواردي نبوديم.


وي ثمرات ولايتمداري را در سه مورد بيان كرد و گفت: اولين نتيجه ولايتمداري، عدم وجود استرس و اضطراب و به دنبال آن، احساس امنيت است؛ كشور ما، مملكت ولايت است كه امنيت دارد، شما وضعيت عراق، سودان، سوريه و لبنان را ببينيد كه به چه شكل است، وجود امنيت در كشور ما به بركت وجود همين ولايت است.


رييس مؤسسه روايت سيره شهدا، هدايت را دومين ثمره حركت در مسير ولايت عنوان كرد و بيان داشت: تمام زمين خوردن‌هاي ما به دليل نبودن در مسير ولايت پيامبر و اولاد پيغمبر است، اگر ولايت پيغمبر و اولاد ايشان را داشته باشيم هدايت مي‌شويم.


وي، با اشاره به اين فراز از دعاي توسل «يا وَجيهَةً عِندَاللّهِ اِشفَعي لَنا عندالله» كه انسان طلب ياري مي‌كند، عنوان داشت: سومين نتيجه ولايتمداري، حمايت است كه علاوه بر دو ثمره ذكرشده، ايجاد اين حمايت از سوي ولي، ديگر ثمره‌اي است كه به شخص ولايتمدار مي‌رسد همان‌گونه كه در دعاي توسل طلب كمك و ياري مي‌كنيم.


شعار ولايت بايد در عمل نشان داده شود


حجت‌الاسلام ماندگاري با تأكيد بر اين‌كه شعار ولايتمداري شعار بسيار خوبي است اما عمل به آن از شعار زيبا‌تر است، تصريح كرد: سه شرط براي ولايت‌پذيري وجود دارد كه اين سه شرط در دل نماز جماعت نهفته است، در نماز جماعت، امام جماعت جلو‌تر از همه مي‌ايستد و نماز گذاران پشت سر او، پس‌ازآن نمازگزاران به نماز امام جماعت متصل مي‌شوند و در‌‌نهايت به او اقتدا مي‌كنند؛ اين سه شرط، شروط ولايت‌پذيري است.


وي با اشاره به اين‌كه ولايتمداري بايد در تمام شئون زندگي انسان وارد شود، ادامه داد: همان‌طور كه در نماز جماعت به امام جماعت اقتدا مي‌كنيم، در زندگي نيز بايد به امام خود اقتدا كنيم، اگر در مراسم‌هاي عروسي امام زمان (ع) جلوي خود بدانيم ديگر اين مراسم‌ها به گناه كشيده نخواهد شد و اگر در كسب‌وكار‌ها امام رضا (ع) را جلوي خود ببينيم چنين مشكلاتي به سراغ ما نخواهد آمد.


بايد ابتدا تفكرمان را ولايت‌پذير كند


اين خطيب مذهبي به زيارت جامعه كبيره اشاره كرد و آن را تفسيري از ولايت دانست و عنوان داشت: اگر قرار است ولايت محمد و آل محمد را داشته باشيم ابتدا بايد فكرمان تابع ايشان باشد؛ مردم امروز فرزند را مزاحم ظاهر، آرامش، اقتصاد و پيشرفت خود مي‌دانند درحالي‌كه اسلام فرزند را رحمت، بركت و طراوت زندگي مي‌داند.


حجت‌الاسلام ماندگاري اضافه كرد: باوجودآن تفكر، هرچه براي افزايش جمعيت فرياد بزنيم نتيجه‌اي نخواهد داشت.


وي با تأكيد بر اين‌كه بايد تفكر خود را آن‌گونه كه پيامبر مي‌پسندند تنظيم كنيم، خاطرنشان كرد: اگر اين‌چنين بوديم كه هرچه پيامبر مي‌پسندند ما نيز بپسنديم و هر چه نمي‌پسندند ما هم اين‌چنين باشيم بايد ديد كه آيا اهل‌بيت (ع) بي‌حيايي زنان و بي‌انصافي مردان در كسب‌وكار را دوست دارند.


سلسه نشست‌هاي معنوي اسرار حج و آداب حضور در محضر كعبه شريف از سوي دفتر نمايندگي بعثه‌ مقام معظم رهبري در خراسان از ۱۷ تير ماه به مدت پنج شب از ساعت ۲۱ در ميدان شهداي مشهد مقدس با سخنراني حجت الاسلام ماندگاري برگزار مي‌شود.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.