پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

شرح دعاي روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

شرح دعاي روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح دعاي روز چهاردهم مي‌گويد: در فراز دوم اين دعا از خدا مي‌خواهيم گناهان ما را اقاله كند. لفظ «اقاله» در دعاي كميل نيز وارد شده است، بدين معنا كه خداوند ما را بدون هزينه ببخشايد. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8906021544#sthash.NWKDjFad.dpuf
مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح دعاي روز چهاردهم مي‌گويد: در فراز دوم اين دعا از خدا مي‌خواهيم گناهان ما را اقاله كند. لفظ «اقاله» در دعاي كميل نيز وارد شده است، بدين معنا كه خداوند ما را بدون هزينه ببخشايد.

در دعاي روز چهاردهم ماه مبارك رمضان مي‌خوانيم: «اللهمّ لاتؤاخِذْني فيهِ بالعَثراتِ واقِلْني فيهِ من الخَطايا والهَفَواتِ ولاتَجْعَلْني فيه غَرَضاً للبلايا والآفاتِ بِعِزّتِكَ يا عزّ المسْلمين». «خدايا مؤاخذه نكن مرا در اين روز به لغزش‌ها و درگذر از من در آن از خطاها و بيهودگي‌ها و قرار مده مرا در آن نشانه تير بلاها و آفات، اي عزت دهنده مسلمانان.»

* شرح فراز اول دعا

آيت الله مجتهدي در شرح فراز «اللهمّ لاتؤاخِذْني فيهِ بالعَثراتِ » مي‌گويد: خدايا من را به لغزش‌ها مؤاخذه نكن. گاهي آدم مي‌لغزد و ايمانش ضعيف مي‌شود و تقوايش از بين مي‌رود. گناهان آدمي همان لغزش است و بايد از خدا بخواهد كه مؤاخذه نشود.

وي مي‌افزايد: خدا در اثر گناه به غضب مي‌آيد و سيل و زلزله و بلاياي طبيعي همه آثار گناه است. مردم را توجه نمي‌دهند كه غالب اين اتفاقات و تصادفات به علت انجام گناه است.

اين استاد اخلاق ادامه مي‌دهد: كسي كه نماز اول وقت نمي‌خواند و اتومبيل خود را در جاده مي‌راند، مورد نفرين نماز قرار مي‌گيرد و تصادف مي‌كند. نماز اول وقت انسان را نفرين مي‌كند و مي‌گويد « خدا ضايع كند تو را كه من را ضايع كردي!» وي ادامه مي‌دهد: اگر مسلماني اول وقت نماز بخواند، نماز او را دعا مي‌كند و مي‌گويد: «خدا حفظ كند تو را كه من را حفظ كردي» و زندگي رو به روال مي‌افتد.

آيت‌الله مجتهدي در ادامه اظهار مي‌كند: اگر كسي با خدا باشد، هيچ كس نمي‌تواند عليه او توطئه كند، چون او خدا را دارد.

* شرح فراز دوم دعا

اين استاد اخلاق در شرح فراز «واقِلْني فيهِ من الخَطايا والهَفَواتِ» مي‌گويد: خدايا «اقاله» كن و گناهان ما را بيامرز. در دعاي كميل هم اين لفظ است كه خدايا لغزش‌هاي ما را اقاله كن؛ يعني ما را بدون هزينه ببخش. در مورد معامله نيز چنين لفظي در فقه وجود دارد. يعني فروشنده و خريدار حق فسخ معامله را تا زماني كه با يكديگر هستند، دارند. اما بعد از جدايي و بدون دليل نيز اگر مشتري جنس را پس آورد، كاسب مستحب است آن را قبول كند. مثلاً شخصي يك ظرف ماست مي‌‌خرد و به منزل مي‌برد و متوجه مي‌شود كه پيش از وي ظرف ماست ديگري نيز خريداري شده است. در اين حالت اگر ظرف ماست را به فروشنده باز گرداند، مستحب است وي آن را بپذيرد و پول آن را عيناً پس دهد.

* شرح فراز سوم دعا

وي در تشريح عبارت «ولاتَجْعَلْني فيه غَرَضاً للبلايا والآفاتِ» اظهار مي‌كند: خدايا من را تير بلا قرار مده. سيل و رانش زمين يعني همان تير! هواپيما در آسمان پرواز مي‌كند و ناگاه روي ساختماني فرود مي‌آيد و همه ساكنان آن از بين مي‌روند. اين غرض و تير بلاست كه حاصل گناه و خطاهاي ماست.

اين استاد حوزه علميه مي‌گويد: تمام پيش‌آمدهايي كه مي‌شود همه نتيجه گناهان ماست براي اين گفته من مدرك وجود دارد و هم در قرآن آيه دارد و هم در اين باره روايت و حديث داريم. وي با اشاره به آيه قرآن مي‌گويد: «هر گرفتاري براي شما پيش مي‌آيد، دسترنج خودتان است.» هر چه بكاري همان را درو مي‌كني. از گندم، گندم و از جو، جو مي‌رويد.

وي ادامه مي‌دهد: قرآن مي‌فرمايد: «خدا برنامه‌هاي مردم را عوض نمي‌كند، آنها را گرفتار بلا نمي‌كند مگر اينكه خودشان را تغيير دهند.» مثل ماشين كه انحراف به چپ پيدا كند، تصادف مي‌كند، ما هم اگر انحراف به چپ داشته باشيم تصادف، عذاب خدا، مي كنيم.

* شرح فراز چهارم دعا

اين مجتهد فقيد در شرح فراز پاياني دعاي روز چهاردهم بيان مي‌كند: در پايان دعا مي‌گويم: «بِعِزّتِكَ يا عزّ المسْلمين» به عزت خودت، اين دعاها را درباره ما مستجاب كن! اي كسي كه عزت مسلمين با توست. ببينيد الآن مسلمين چه عزتي دارند! آمريكا غر مي‌زند، مسلمانان مقابلش ايستاده‌اند و تمام دنيا عليه آن هستند.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.