پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مكه به تراز شهرهاي هوشمند جهان مي‌پيوندد

مكه به تراز شهرهاي هوشمند جهان مي‌پيوندد
يك رسانه سعودي از حمايت پادشاه عربستان از برنامه تبديل مكه مكرمه به يكي از مهمترين شهرهاي هوشمند جهان خبر داد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، روزنامه سعودي عكاظ روز شنبه در مطلبي نوشت: با حمايت و توجه ملك عبدالله بن عبدالعزيز، مكه مكرمه براي تبديل به يكي از مهمترين شهرهاي هوشمند جهان تا پنج سال آينده آماده مي‌شود كه هزينه اجراي اين طرح بيش از ۵۰۰ ميليارد ريال سعودي است.

در حال حاضر طرح‌هاي توسعه در مكه مكرمه با آهنگ سريعي در حال اجراست كه در راس آنها طرح توسعه مسجدالحرام كه بزرگترين طرح در تاريخ آن به شمار مي‌رود.

اين طرح شامل توسعه صحن طواف براي افزايش ظرفيت اين مكان از ۴۸ هزار طواف كننده در هر ساعت به بيش از ۱۰۵ هزار طواف كننده در ساعت است كه سبب تسهيل اداي مناسك حجاج و عمره گزاران خواهد شد.

طرح ملك عبدالله براي توسعه مكه مكرمه دومين طرح مهم توسعه به شمار مي‌رود كه هدف از آن حل مشكل ازدحام و ترافيك در مكه مكرمه و مشاعر مقدسه است كه شامل تكميل جاده‌هاي كمربندي چهارگانه و محورهاي كمربندي جديد براي تسريع در خالي كردن منطقه مركزي و احداث ايستگاه‌هاي متعدد و مسيرهاي قطارهاي شهري و مرتبط كردن آن به مسير قطار مشاعر و قطار حرمين است.

عكاظ نوشت: طرح قطار مشاعر با هزينه بيش از شش ميليارد ريال سعودي اجرا و دو سال پيش تكميل شد، اين قطار بيش از نيم ميليون حاجي را بين مشاعر مقدسه طي ايام حج و ايام تشريق جابجا مي‌كند كه به صرفه جويي در زمان و كاهش خودروها در مشاعر مقدسه در موسم حج كمك مي‌كند.

اين روزنامه با اشاره به پروژه احداث دو هزار و ۴۰۰ واحدي اسكان در مكه مكرمه به طرح حمل و نقل عمومي با قطار و اتوبوس‌ها اشاره كرد كه يكي از طرحهاي مهم كيفي به شمار مي‌رود، شبكه حمل و نقل ريلي تمام مكه مكرمه را پوشش داده و متشكل از چهار خط مترو است كه طول كلي آن به ۱۸۲ كيلومتر و ۸۸ ايستگاه مي‌رسد.

همچنين چند شبكه اتوبوسراني سريع السير به طول ۶۰ كيلومتر با مسيرهاي اختصاصي براي اتوبوسها ايجاد مي‌شود تا مناطقي از شهر را كه تحت پوشش قطار نيست، تحت پوشش قرار دهد.

اتوبوس‌هاي نقل ترددي هم از جمله وسايل حمل و نقل عمومي براي كمك به معضل ترافيك و جابجايي زائران اعلام شده است.

از سوي ديگر اسامه بن فضل البار شهردار مكه مكرمه اعلام كرد نهضت توسعه بي سابقه اي در مكه مكرمه به سبب طرح‌هاي متعدد وجود دارد و طرح فراگير توسعه مكه مكرمه و مشاعر مقدسه، افزايش قابل پيش بيني و روزافزون تعداد حجاج، عمره گزاران و جمعيت مكه در سالهاي آتي را در نظر گرفته است.

وي افزود: اجراي طرحها بر اساس طرحهاي مهندسي ادامه دارد كه جمعيت، حجاج و عمره گزاران را در نظر مي‌گيرد و اين طرحها هرگز بر تحركات حجاج تاثير نخواهد داشت.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.