پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در فریضه حج همه وجود انسان باید حرم الهی شود

در فریضه حج همه وجود انسان باید حرم الهی شود
نشست کارگزاران حج استان خوزستان با حضور مدیران عوامل ،روحانیون و پزشکان کاروان های حج همزمان با سفر دکتر سید احمد موسوی مشاور رئیس جمهور و ریاست سازمان حج و زیارت در سالن اجتماعات امام رضا(ع) واقع در شهرک نفت اهواز با مشارکت صدها تن از عوامل اجرایی این سازمان برگزار شد.
در این نشست پس از اجرای برنامه های فرهنگی و هنری پیرامون ابعاد فرهنگی و معنوی حج ابراهیمی حجت الاسلام و المسلمین دکترسید احمد موسوی با یک مقدمه اخلاقی به تببین و تشریح ویژگی ها و صفات لازم برای خدمتگزارای به حجاج بیت الله الحرام پرداخت و گفت: در انجام فریضه حج تمام وجود انسان باید حرم الهی شود و در عروج عالی حج، این امر محقق می شود.

وی درمورد حفظ کرامت و احترام به مردم گفت: روح خدا در کالبد انسان دمیده شده و همین امر موجب می شود که باید به هر انسانی احترام بگذاریم .نباید انسان ها را دسته بندی کرد و فقط به کسانی که دوست داریم احترام بگذاریم . ارزش انسان از هر چیزی بالاتر است ،پس باید حرمت انسان ها نزد ما از همه چیز بالاتر باشد.

دکتر موسوی در ادامه گفت : حال در موسم حج باید تلاش کنیم با اقدامات فرهنگی موثر زائران را برای رسیدن به مراتب بالای حج آماده کنیم. امروز باتوجه به میزان افراد ثبت نامی برای تشرف به بیت الله الحرام و رقم 3 میلیون متقاضی حج تمتع و بیش از 6 میلیون ثبت نامی برای عمره باید تلاش کنیم که به زایران خود را بشناسیم. ازآنجائی که می دانیم زائر ما درسالهای آینده کیست پس باید در این مدت و فاصله زمانی باقی مانده روی افراد کار فرهنگی کنیم و آنان را به موقعیت حاجی شدن برسانیم. یک حاجی در این مدت باید با تمامی شرایط و مناسک حج آشنا شود البته باید بستر لازم را برای او فراهم کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه افزود: یکی از عوامل موفقیت در مدیریت، تواضع است. در حدیث داریم التواضع نعمة لایحسد علیها .انسان متواضع مورد علاقه دوست و دشمن است. ویژگی دیگر احسان می باشد .احسان یعنی برای کسی کاری انجام دهیم که او مانند آنرا برای ما بجا نیاورده باشد. صفت سوم وقار است ،بحمدالله امروز به اعتراف مسوولان عربستانی زایران ایرانی به نسبت حجاج کشورهای دیگر از وقار و احترام ویژه ای برخوردارند و این عزت را اسلام و انقلاب و امام (ره) به ما داده است.

ایشان در همین راستا به بیان خاطره ای از سفر اخیرش به عربستان که همراه رئیس جمهور جهت شرکت در اجلاس مکه رفته بود اشاره کرد و گفت: هنگامی که رئیس جمهور محترم و هیات همراه با پای پیاده از مسجد النبی (ص) به سمت بقیع حرکت می کردند زایران کشورهای اسلامی با تشکیل دو صف بهم فشرده بطول ده ها متر در صدد احترام و ابراز علاقه به دکتر احمدی نژاد بودند، یک زایر الجزایری از دور فریاد زد احمدی نجاد کل الشعب الجزایری معک واین عزت محقق نشد مگر به برکت انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) در واقع این تقدیر از شخص نیست بلکه تقدیر از نظام و کشور است.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه سخنان خود پیرامون بهبود خدمات به زایران و تکالیف مدیران کاروان ها خطاب به جمع گفت: ما خادم مردم هستیم و بابت این خدمتگزاری سهمیه تشرف به حج نصیبمان می شود ،پس هر کس نمی تواند خدمتگزاری حجاج راباشد جایی در مجموعه ما ندارد . لذا برای خدمت بیشتر به زایران باید چند نکته را رعایت کنیم.نکته اول اطلاع رسانی درست و به موقع، . اکثر مشکلات ما ناشی از عدم اطلاع رسانی به موقع است.

نکته دوم : حفظ عزت و کرامت زوار است. باید بتوانیم با برنامه ریزی منسجم وقت زایر را در سفرهای معنوی پرکنیم تا زمان کمتری را به خرید و گشت و گذار در بازار اختصاص دهند.
نکته سوم :توجه جدی به بعد معنوی و فرهنگی حج است ما نباید صرفا برای امور مادی سفر حساس باشیم بلکه باید توجه جدی ما به دستاوردهای معنوی حج باشد..
نکته چهارم :بررسی و عملیاتی کردن انتقادات و پیشنهادات زائران و توجه جدی به آنها که خود نماد تکریم منزلت حجاج می باشد.
نکته پنجم: نیروهای مستعد فرهنگی و بهره برداری از توان آنان برای غنی سازی محتوی برنامه های فرهنگی و معنوی زائران شناسایی کنیم.

آقای موسوی در پایان سخنان خود با اشاره به مساله اعزام زائران به عتبات عالیات افزود: توجه به مقوله اعزام زائر به عتبات و بهبود خدمات رسانی در این بخش جزء وظایف اصلی سازمان است و ما نمی خواهیم دستگاه حج و زیارت صرفا در حج خلاصه شود بلکه مساله عتبات نیز در اولویت کاری ما قرار دارد به همین منظور تاکنون نشست های مختلفی با طرف عراقی در این زمینه داشتیم همچنین بنده سعی خواهم کرد در حاشیه اجلاس سران غیر متعهد گفت وگویی با آقای مرسی رئیس جمهور مصر پیرامون اعزام زائر به مشاهد مشرف در مصر داشته باشم.

در ادامه این نشست ناصر حویزاوی مدیرکل سازمان حج و زیارت استان خوزستان طی سخنانی ضمن برشمردن اهمیت سفر دکتر موسوی رئیس سازمان حج و زیارت به استان بخشی از برنامه های این مدیریت برای افزایش کیفیت خدمات به زایران بیت الله الحرام و توجه جدی به امر ترانزیت زایران عتبات عالیات از ایران به عراق و بالعکس و ایجاد مراکز رفاهی و خدماتی در مرزهای شلمچه و چزابه با همکاری سایر دستگاه های اجرایی را تشریح کرد.
در پایان این نشست لوح تقدیر از سوی مدیران و کارگزاران حج استان خوزستان به حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی رئیس سازمان حج و زیارت توسط حضرت آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان اهدا شد.
مدیر ارشد امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.