پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

نماينده ولي فقيه در تبيين توصيه هاي پيامبر به معاذ ؛

استفاده از معارف قرآن و روايات، زندگي‌ را نوراني مي‌كند

استفاده از معارف قرآن و روايات، زندگي‌ را نوراني مي‌كند
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به استفاده كاربردي از معارف قرآن كريم، احاديث و روايات در متن زندگي تصريح كرد: بايد با اين معارف زندگي كنيم و آنها را در متن زندگي مان قرار دهيم آنگاه حقيقتاً حياتمان نوراني خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، حجت الاسلام و المسلمين سيدعلي قاضي عسكر در جمع نمازگزاران سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري گفت: كلمات نوراني پيامبر و ائمه معصومين (ع) گرچه گاهي كوتاه است اما دنيايي از مطلب در آن جملات كوتاه نهفته كه راه صحيح را براي كمال و سعادت انسان مشخص مي كند.


سرپرست حجاج ايراني در ادامه با اشاره به حديثي از رسول خدا(ص) خطاب به معاذ بن جبل افزود: روزي رسول خدا با معاذ كه از چهره‌ها و اصحاب سرشناس آن حضرت است در محلي ملاقات داشتند. پيامبر(ص) دست اين صحابي جليل القدر را گرفته و مقداري با او راه رفتند(فقد اخذ بيده فمشي قليلا) سپس توصيه هايي فرمودند كه مي تواند راه حل بسياري از معضلات فرهنگي - اجتماعي امروز ما باشد و آنها را برطرف كند.


تقواي الهي و راستگويي


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه با ارائه بخش هايي از اين روايت اظهار داشت: پيامبر فرمودند: "يا معاذ اوصيك بتقوي الله"(اي معاذ تو را به تقواي الهي سفارش مي كنم).


اين توصيه رسول اكرم(ص) همان بحث خداترسي و مراقبت و ترك كارهاي نادرست و حساسيت داشتن درباره انجام وظايف ديني است. پيامبراكرم(ص) سپس فرمودند "و صدق الحديث" يعني راست بگو و هر گاه سخن مي گويي از روي صدق و راستي باشد.


اين توصيه به ما مي آموزد، هر گاه مي‌خواهيم سخني بگوييم بايد براساس واقعيت و بدون تحريف باشد، همچنين نبايد به دروغ آميخته گردد و يا تبديل به تهمت شود.


وفاي به عهد و پيمان


حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در ادامه با اشاره به بخش هاي ديگري از روايت معاذ بيان داشت: توصيه بعدي پيامبر(ص) "وفاء العهد" است. يعني هر پيماني را با خداوند يا كسي بستيد به اين عهد و پيمان‌تان وفا كنيد. خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: أَوْفُواْ بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ (به عهدم وفا كنيد تا به عهدتان وفا كنم) اين آيه به ما مي‌گويد كه شما به پيمان تان وفادار باشيد، خدا هم به پيمانش عمل خواهد كرد. عهد و پيمان فقط اين نيست با كسي قرار ملاقات بگذاريم و سر وقت برويم. ضمن اينكه اين مهم امر پسنديده‌اي است اما در تمام شئون زندگي تعهداتي داريم كه بايد به آنها پايبند باشيم.


سرپرست حجاج ايراني با اشاره به سوگندنامه‌هاي مختلف در شئون متفاوت كشورمان تصريح كرد: نمايندگان مجلس، پزشكان، رئيس جمهور و وزراء ، و ... هركدام سوگند نامه دارند و با مردم و خداوند پيمان مي‌بندند و مي‌گويند كه براساس مسؤوليت پذيرفته شده به موارد پيمان مان پايبنديم و سوگند مي‌خوريم كه براساس آنها عمل كنيم.


حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر همچنين با مطرح كردن بحث ازدواج و پيمان زناشويي بيان داشت: بايد دقت داشت كه ازدواج نيز يك عهد و پيمان است. زن و شوهر نسبت به هم متعهد مي‌شوند كه به وظايفي كه نسبت به يكديگر دارند پايبند باشند. تمام اين شئون را همين جمله كوتاه (وفاء العهد) در بر مي‌گيرد.


امانت داري و ترك خيانت


نماينده ولي فقيه در ادامه افزود: توصيه ديگر اين روايت "و اداء الامانه" است. يعني امانتها را آنگونه كه شايسته است نگهداري كنيم. اميرالمومنين مي فرمايد (إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَةٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَةٌ) بايد بدانيم كه مسؤوليت‌ها يك نوع امانت هستند. نبايد گمان كرد كه مسؤوليت‌ها طعمه‌اند و هركاري خواستيد انجام دهيد يا هر ظلمي كه مي‌توانيد را بر مردم روا داريد. بلكه همانطور كه اشاره شد اين مسؤوليت‌ها امانت هستند، بايد امانتدار بوده و خيانتي در آن نكنيد.


وي تصريح كرد: ظلم به مردم و پايمال كردن حقوق آنها و برخلاف قانون عمل كردن مصداق خيانت در امانت است. سپس رسول خدا همچنين در اين روايت فرموده‌اند: "و ترك الخيانه" يعني بايد خيانت نكرده آن را از زندگي حذف كنيد.


رسيدگي و مهرباني به ايتام و نيكي به همسايگان


حجت‌الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در ادامه اظهار داشت: توصيه ديگر پيامبر(ص) اين است كه "و رحم اليتيم" يعني نسبت به يتيمان رحيم و مهربان و رئوف باشيد. در زندگيمان چه مقدار اين مسائل را رعايت مي كنيم؟ آيا بين همسايگانمان، بستگانمان، اهالي شهرمان و ... خبر داريم كه چند بچه يتيم هست؟ خبر داريم كه چگونه زندگي مي كنند؟ آيا مي توانيم به آنها كمك كنيم يا نه؟


توصيه ديگر اين روايت "وحفظ الجوار" است. يعني بايد به همسايگان نيكي كرده و حقوقشان را رعايت كنيم.


فروبردن خشم و نرم خويي

حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در ادامه افزود: توصيه ديگر "و كظم الغيظ" است. يعني خشمتان را فرو ببريد. بسياري از قتلها به اين خاطر رخ مي دهد كه شخص عصباني است و نمي تواند عصبانيت و خشم خود را كنترل كند و دست به هر جنايتي مي زند. لذا هميشه توصيه شده است كه در حال خشم هرگز تصميم نگيريد. جايي كه عصباني شديد سفارش شده است اگر ايستاده ايد بنشينيد و اگر نشسته ايد بلند شويد و راه برويد يا آن محيط را ترك كنيد تا عصبانيت فرو نشيند و تا درحال خشم نيز تصميمي گرفته نشود. توصيه ديگر پيامبر(ص) دراين روايت اين است كه " ولين الكلام "، يعني وقتي مي خواهيم حرف بزنيم نرم سخن بگوييم و با ادب با ديگران صحبت كنيم. يكي از ويژگي هاي پيامبرگرامي اسلام اين بود كه حرف افراد را گوش مي‌ دادند و نرم خو بودند.

سلام دادن و تبعيت از رهبري


سرپرست حجاج ايراني در ادامه بيان داشت: توصيه مهم ديگر اين روايت "و بذل السلام" است و اشاره دارد به اينكه انسان ابتدا سلام كند. بسيار بد است كه به همديگر برسيم و سلام نكنيم، پيامبر(ص) به بچه ها هم سلام مي كردند. اين توصيه براي همه عادت شود. سلام كردن به ديگران موجب كسر شأن كسي نخواهد بود، با سلام كردن هم به سنت پيامبرعمل مي كنيد وهم اينكه باعث عزت خودتان مي شود. سلام كردن اگرده ثواب دارد، نه ثواب آن براي كسي است كه ابتدا سلام كند.


"ولزوم الامام" توصيه آخر پيامبر(ص) خطاب به معاذ بن جبل اين است كه از امام و رهبر جامعه تبعيت كنيد. اگر مي خواهيد سعادتمند شويد بايد تبعيت از پيامبر و ائمه معصومين و رهبري جامعه در تمام برنامه هاي زندگي ما نمود داشته باشد.


رسيدن به زندگي نوراني


حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پايان تصريح كرد: معاذ بن جبل در زمان كوتاهي درحالي كه پيامبر(ص) دست وي را گرفته بود اين نصايح بسيار مهم و كارساز و ارزشمند را از ايشان شنيد. جملات نوراني كه مي‌تواند براي تمام مردم در طول تاريخ سودمند باشد و هر كسي كه به اين دستورات عمل كند در زندگي اش موفق خواهد بود.


با اين همه كلمات نوراني كه داريم آيا حيف نيست سراغ چيزهاي ديگر برويم؟ كتاب‌هاي حديثي و روايي چون بحار الانوار، كافي، وسائل، تهذيب، استبصار، را بخوانيد و بهره ببريد و همچنين قرآن كريم را بخوانيد و تدبر كنيد كه در هر آيه و هر روايت مطالب بسياري براي زندگي ما نهفته دارد. بايد با اين معارف زندگي كنيم و آنها را در متن زندگي‌مان قراردهيم، آنگاه حقيقتاً زندگي‌مان نوراني خواهد شد.



سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.