پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

انتخاب مسير حق در جواني، دنياي موفق و آخرتي آباد را در پي دارد

انتخاب مسير حق در جواني، دنياي موفق و آخرتي آباد را در پي دارد
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني در جمع دانش آموزان عمره گزار بيان داشت: اگر انسان از همان دوره نوجواني در مسير صحيح خلقت قرار گيرد تا پايان عمر در دنيا مي‌تواند موفق زندگي كند ضمن اينكه فرداي قيامت او هم آباد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام و المسلمين سيدعلي قاضي عسكر در در ادامه سخنان خويش در همايش «راهيان معرفت» افزود: يكي از مسائلي كه سالها در سفرهاي حج و عمره درخواست مي‌شد ايجاد زمينه و بستر اين سفر براي نسل جوان بود تا آنان نيز از بركات معنوي و نوراني آن بهره مند شوند كه درخواست سنجيده و درستي بود زيرا كساني كه ساليان زيادي از عمرشان سپري شده فرصت تحقق ايده آل‌هاي معنوي مورد نظر خود را در زندگي ندارند اما آنهايي كه در عنفوان جواني به عمره مشرف مي‌شوند اين فرصت با زمينه بيشتري براي آنها فراهم است، لذا تصميم گرفته شد كه براي دانش آموزان و دانشجويان اين بستر فراهم شود تا به عمره مشرف شوند.

هدف از خلقت انسان عبادت است

سرپرست حجاج ايراني در ادامه بيان داشت: خداوند در قرآن كريم ميفرمايد «وما خلقنا السموات والأرض وما بينهما لاعبين»، «و ماخلقت الجن و الانس الاليعبدون». فلسفه خلقت انسان‌ها اين است كه در مسير تعيين شده توسط خداوند قرار گيرند و خداوند را پرستش كنند. از سوي ديگر خداوند متعال تمام موجودات عالم را نيز در خدمت انسان قرار داده است، آنچنان كه مي‌فرمايد: «و سخر لكم ما في السماوات و ما في الارض» يعني هرآنچه از موجودات اعم از نبات و جماد و غير آن در عالم وجود دارد در خدمت انسان هستند تا او در راه عبادت خدا قرار گيرد.

فرصت‌ها كوتاه است

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به فرصت كوتاه عمر انسان و آزمايش‌هاي الهي تصريح كرد: فرصت كوتاهي به انسان داده شده است. آدمي تا چشم به هم بزند عمرش سپري مي‌شود و بايد از اين دنيا برود از طرف ديگر تمام موجودات عالم در خدمت اين انسان هستند وانبياء نيز او را براي اينكه بتواند در مسير صحيح خلقت قرار بگيردرهبري مي‌كنند. نقشه راه ما براي رسيدن به كمال همين مسير خلقت است و آنچه كه مي‌تواند به نسل جوانمان كمك كند تا دقيقاً اين نقشه راه را پياده كنند آن چيزي است كه شما توانسته ايد در اين در سفر نوراي عمره به آن دست پيدا كنيد.

سه روايت درباره جواني

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر ضمن اشاره به احاديثي از امام علي (ع) آنان را تعيين كننده نقشه راهي دانست كه انسان در مسير هدف خلقت به دنبال آن است و اظهار داشت: امير المومنان علي ابن ابيطالب (ع) مي‌فرمايد «دو چيز است كه انسان ارزشش را به خوبي درك نمي‌كند مگر وقتي كه آن را از دست مي‌دهد يكي جواني است و ديگري سلامتي است».

جواني وقتي از دست رفت ديگر قابل بازگشت نيست و انسان تازه مي‌فهمد چه گوهري از دست او خارج شده است. همچنين قلب جوان بسيار پاك و آماده براي نفوذ معنويت است.

امير المومنين علي (ع) در روايتي ديگر فرموده اند: قلب جوان مانند زميني است كه در آن كشتي صورت نگرفته باشد و هرآنچه كه در اين زمين گاشته شود پذيرفته مي‌شود و محصول آن را بيرون مي‌دهد.

همچنين در روايتي ديگر از امام علي (ع) آمده است: «العلم في الصغر كالنقش في الحجر» يعني اگر انسان چيزي را در كودكي و جواني فرا بگيرد مانند نقشي است كه بر روي سنگ حك شده باشد و براي سالها اين نقش مي‌ماند و تاثير گذار است.

هدف اساسي از عمره دانشجويي و دانش آموزي دقيقا همين است كه جوان در آغاز راه زندگي در مسير خلقت و اهدافي كه از خلقت او بر اساس قرآن كريم و روايات در نظر گرفته شده قرار گيرد و اطلاعات لازم ديني را فرا بگيرد. مي‌خواهند به لهو و لعب مشغول باشيم

سرپرست حجاج ايراني شرايط دنياي امروز را از نظر پيشرفت اطلاع رساني و گسترش دنياي اطلاعات با گذشته قابل مقايسه ندانست و بيان داشت: در گذشته نه چندان دور بسياري از مردم حتي تلويزيون در خانه‌هاي خود نداشتند و بسياري از روستاها از نعمت برق محروم بودند.

دنياي امروز به شكل يك دهكده جهاني اداره مي‌شود و اطلاعات گسترده از طريق اينترنت و رسانه‌ها دراختيار مردم قرار گرفته است. همه دنبال تحميل عقيده خود به ديگران هستند. تمام مكاتب و اديان موجود در دنيا برنامه ريزي دارند تا براي نسل جوان طعمه ايجاد كنند و او را به دنبال خود بكشند از سوي ديگر هم نهايت هدفي كه دارند اين است كه مردم را به سمت دنيا و لهو و لعب سوق دهند و جواني و عمر كوتاه را از مردم بگيرند تا نتوانند به اهداف خلقت برسند. اما هدف و مسير ما درست بعكس است ما مي‌گوييم كه اگر انسان از همان دوره نوجواني در مسير صحيح خلقت قرار گيرد تا پايان عمر مي‌تواند در دنيا موفق زندگي كند ضمن اينكه فرداي قيامت او هم آباد خواهد بود.

عنايت پاداش ۷۲ صديق

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در ادامه افزود: در حديثي از پيامبر اسلام (ص) آمده است «ان الله تعالي يحب الشاب التائب» يعني خداوند جوان توبه كننده را دوست مي‌دارد. همچنين در روايتي ديگر نيز پيامبر (ص) مي‌فرمايند: هيچ جواني نيست كه دنيا و لهو و بازيچه هايش را به خاطر خدا رها كند و جوانيش را در مسير اطاعت خدا قرار دهد مگر اين كه خداوند پاداش ۷۲ صديق را به او عنايت خواهد كرد.

صديقين جايگاه بسيار رفيعي در بهشت دارند و شما عزيزان نيز به واسطه همين سفر معنوي و نوراني در اين مسير قرار گرفته ايد. درسفر عمره دل به خدا سپرديد و پيمان نامه هايتان را در مدينه و مكه خوانديد و با تمام وجودتان متن آن را امضا كرديد. الان ديگر به يك مبارزه سرسخت با شيطان و هواهاي نفساني وارد شده ايد و بستر براي اين كه به آن موفقيت بزرگ نائل آييد فراهم است.

پايداري در بركات لازم است

سرپرست حجاج ايراني در پايان با اشاره به لزوم پايداري در اين راه بيان داشت: آنچه كه اكنون مهم است و بايد روي آن سرمايه گذاري كنيم حفظ آثار و بركات اين سفر نوراني است. خطر هر لحظه در كمين است و آن گونه كه در قرآن كريم آمده است شيطان قسم ياد كرده كه براي فريب انسان‌ها تلاش كند اين ما و شما هستيم كه بايد راهمان را درست انتخاب كنيم وتلاش داشته باشيم و به گونه اي حركت كنيم كه به آن مقصد عالي برسيم.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.