پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

چند توصيه مهم به زائران خانه‌ خدا

چند توصيه مهم به زائران خانه‌ خدا
رعايت برخي نكات در زمان حضور زائران در سرزمين وحي بسيار ضروري است كه رعايت آن زائران را در برگزاري حج باشكوه و معنوي بيشتر كمك خواهد كرد.

حجت‌الاسلام نجف نجفي روحاني، نماينده بعثه مقام معظم رهبري در مدينه منوره، گفت‌وگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج با اشاره به نزديك شدن اعزام زائران ايراني به حج تمتع و فراگير شدن آموزش‌هاي زائران در سراسر كشور، گفت: رعايت برخي نكات در زمان حضور زائران در سرزمين وحي بسيار ضروري است كه اهميت دادن به آن زائران را در برگزاري حج باشكوه و معنوي بيشتر كمك خواهد كرد.

وي افزود: زائران هنگام آغاز نماز جماعت، مسجد را ترك نكنند و مواظب باشند از اهل سنت زودتر به سجده نروند، همچنين از صدا كردن يكديگر با صداي بلند در مسجدالنبي يا مسجدالحرام دوري كنند و مواظب باشند، در مسجدالنبي پشت ضريح نبي‌اكرم (ص) ننشينند.

حجت‌الاسلام نجفي روحاني با بيان اينكه زائران نبايد موقع حضور در نماز، مانند اهل تسنن دست بسته نماز بخوانند و مواظب باشند، بعد از خواندن حمد امام جماعت «آمين» نگويند، ادامه داد:‌ حجاج عزيز در ركوع و سجود با صداي بلند ذكر نگويند و توجه داشته باشند كه پس از ركوع، امام جماعت با كمي توقف و قرائت دعاي طولاني با تأني به سجده بروند.

وي همچنين به بانوان زائر توصيه‌اي داشت و گفت: بانوان هنگام برگزاري نماز جماعت در مسجد الحرام، از ميان صفوف مردها تردد نكنند. هم‌چنين زائران مرد ايراني با لباس نامناسب در بازار و خيابان‌ها تردد نكنند.

اين استاد دانشگاه از زائران خواست هنگام برپايي نماز جماعت از تجمع جلوي مغازه‌ها براي خريد پرهيز كنند و ادامه داد: حجاج عزيز نهايت استفادهٔ معنوي را از مدينهٔ منوره و مكهٔ معظمه ببرند و از گذراندن وقت به بطالت پرهيز كنند.

وي به زائران توصيه كرد كه به زائران كهنسال و سال‌خورده كمك كنند و آن‌ها را در حل مشكلات ياري رسانند در ادامه چند توصيه ديگر را يادآور شد و افزود: زائران به شبكه‌هاي بقيع به‌وسيلهٔ پارچه، نخ و قفل دخيل نبندند و روي قبور، پول و پارچه نيندازند و عريضه ننويسند.

خودداري از بوسيدن ضريح و درهاي حرم، نگذاشتن مهر و سنگ در سجده از ديگر توصيه‌هايي حجت‌الاسلام نجفي روحاني بود و در ادامه گفت:‌ زائران عزيز هرگز قرآن را با دست چپ نگيرند و آن را روي زمين نگذارند، زيرا اين رفتار از سوي زائران ساير كشورهاي اسلامي هرگز پسنديده نيست و همچنين در شان زائران ما چنين رفتاري نيست كه نسبت به اين كتاب الهي بي‌اهميت باشند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.