پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

اعزام۲۸۰پزشك به حج/ فعاليت۷درمانگاه در مكه‌ و مدينه

اعزام۲۸۰پزشك به حج/ فعاليت۷درمانگاه در مكه‌ و مدينه
رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر با اشاره به اعزام ۲۸۰ پزشك به حج تمتع گفت: در موسم حج ۷ درمانگاه شبانه روزي رايگان در مكه ومدينه به بانوان زائر خدمات پزشمي ارائه خواهند كرد.

سيد علي مرعشي رييس مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر در همايش پزشكان حج تمتع كه صبح امروز، بيستم مردادماه در سالن همايش‌هاي سازمان حج و زيارت تهران برگزار شد با اشاره به تغييرات بوجود آمده در سيستم ارائه خدمات درماني و بهداشتي گفت: تغييرات عمده‌اي از سال گذشته بوجود آمد كه همكاران ما در مركز پزشكي حج وزيارت پس از انجام مطالعات بسيار بر روي مشكلات اين تغييرات، امسال طرح اصلاح شده را با جديت تمام اجرا خواهند كرد.

وي با بيان اينكه در گذشته فعاليتهاي پزشكي حج در قالب پزشك كاروان اجرا مي‌شد، افزود: به برخي دلايل خاص طرح پزشك كاروان كنار گذاشته شد و پزشك مجموعه خدمات درماني و بهداشتي در ايام حج را اجرايي خواهيم كرد. به طوري كه براي ۴۵۶ كاروان، ۲۸۰ پزشك مجموعه در نظر گرفته‌ايم.

مرعشي در ادامه به تسهيلات ويژه براي حجاج زن در موسم حج اشاره كرد و بيان داشت: نيمي از جمعيت حجاج را زنان تشكيل داده‌اند بنابراين براي دسترسي سريع و آسان بانوان به پزشك، ۶۰ پزشك زن با استقرار در هتل‌هاي مدينه و مكه به بانوان زائر خدمات بهداشتي و درماني ارائه خواهند كرد.

وي ادامه داد: امسال ۵ درمانگاه شبانه روزي، ويژه ارائه خدمات به بانوان در مكه مكرمه و دو درمانگاه شبانه روزي در مدينه منوره به فعاليت درماني بانوان اختصاص پيدا كرده است. همچنين به ازاي هر مجموعه‌‌اي كه بيش از هفتصد زائر داشته باشد، پزشك زن درآن مجموعه حضور خواهد داشت.

رئيس مركز پزشكي حج وزيارت در ادامه با بيان اينكه سلامت زائران محور اصلي تمام فعاليت‌هاست گفت: به دليل تغييرات ساختي و بافتي در مدينه امكان ارائه خدمات در بيمارستان قبلي ميسر نبود. بنابر اين ساختمان جديدي اجاره شده است تا از اين پس خدمات پزشكي زائران ايراني در اين مركز ارائه شود.

وي با اشاره به اينكه بيماريهاي زائران مسئوليت پزشكان را بيشتر مي‌كند، افزود: از ۶۰ هزار زائر، ۲۰ درصد داراي فشار خون، ۱۳ درصد بيمار ديابتي و ۳۳ درصد قند بالاي ۱۰۰ دارند كه مسئوليت پزشكان را براي توجيه زائران در خصوص رژيم غذايي مناسب بيشتر مي‌كند.

مرعشي با اشاره به همراه داشتن داروهاي خاص بيان داشت: هر زائر مي‌بايست داروي خاص خود را به اندازه به همراه داشته باشد و مي‌تواند داروي ۴۰ روزه خود را بدون هيچ مشكلي استفاده كند.

وي در پايان با اشاره به اينكه ۱۰۳ تن دارو براي موسم حج به عربستان اعزام شده است خاطر نشان كرد: ۲۲۰ پزشك نيز در بيمارستان‌هاي ايراني در مكه و مدينه حضور خواهند داشت و به ارائه خدمات درماني و بهداشتي به زائران خواهند پرداخت.

در حج امسال ۶۴ هزار زائر ايراني در قالب ۴۵۱ كاروان به زيارت خانه خدا مشرف مي‌شوند كه از اين تعداد ۶۱ هزار و ۵۰۰ نفر زائر و دو هزار و ۵۰۰ نفر نيز عوامل اجرايي، روحانيون، مديران و معينه‌هاي كاروان‌ها هستند.

عمليات اعزام زائران از ۱۴ شهريور ماه آغاز و تا ششم آبان ماه ادامه خواهد داشت.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.