پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تبادل تجربیات حج جمهوری اسلامی ایران در دیدار با هیئت اعزامی حج اندونزی

تبادل تجربیات حج جمهوری اسلامی ایران در دیدار با هیئت اعزامی حج اندونزی
تیم اعزامی حج کشور اندونزی عصر دوشنبه با مسئولین سازمان حج و زیارت و مدیرکاروان های نمونه حج دیدار و تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، تیم اعزامی حج اندونزی  عصر دوشنبه 20 مرداد ماه با جمعی از مسئولین سازمان حج و زیارت و مدیرکاروان های نمونه حج دیدار و تبادل نظر کردند.

 ‘فؤاد زکریا’ معاون کمیسیون امور مالی حج مجلس نمایندگان اندونزی در این دیدار گفت: ما از کمیته هشت مجلس نمایندگان اندونزی به کشور جمهوری اسلامی ایران سفر کردیم تا با بهره گیری از تجربیات حج جمهوری اسلامی مدیریت امور مالی در حج را بهبود بخشیم و در برگشت به کشورمان با دولت اندونزی در این خصوص مذاکره خواهیم کرد.

وی افزود: ما اینجا آمده ایم تا از شما مدیریت در حج را یاد بگیریم و بدین طریق بتوانیم خدمات بهتری به حجاج و عمره گزاران اندونزیایی ارائه کنیم.

معاون کمیسیون امور مالی حج مجلس نمایندگان اندونزی ادامه داد: امروز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه ای داشتیم و در خصوص امور حج ایران بحث کردیم اما می خواهیم در این جلسه از شما که اجرای حج را بر عهده دارید،  اطلاعات دقیق تری در این خصوص دریافت کنیم و دستورالعمل ها و روش مدیریت مالی در حج زائران ایرانی را در عملیات حج زائران اندونزیایی پیاده کنیم و از شما مسئولین حج جمهوری اسلامی می خواهیم به سؤالات ما در این زمینه پاسخ داده و ما را یاری نمایید.

ناصر خدر نژاد معاون حج ، عمره و عتبات سازمان حج و زیارت در این دیدار ضمن خوشامدگویی به هیئت اعزامی حج اندونزی گفت: نگاه سازمان حج و زیارت و دولت جمهوری اسلامی ایران به مقوله حج و زیارت نگاه انتفاعی و سودجویانه نیست و رویکرد ما تنها خدمات رسانی به زائران بیت الله الحرام است.

وی افزود: نظام حج در عربستان به دو صورت بخش دولتی و بخش خصوصی اجرا می شود و در عملیات حج همه کشورها بخشی از زائران در قالب بخش خصوصی و بقیه در قالب بخش دولتی شامل افراد در صف اعزام، خدمات دریافت می کنند که در این میان ایران تنها کشوری است که بخش خصوصی برای اعزام زائران به حج فعال نیست و تمامی متقاضیان سفر حج از طریق دولت و ثبت نام دولتی به حج اعزام می شوند.

معاون حج، عمره  و عتبات سازمان حج و زیارت ادامه داد: برنامه ریزی ، هماهنگی و اجرای عملیات حج در مجموع توسط سازمان حج و زیارت انجام می گیرد و بیش از 40 هزار نفر به عنوان عوامل سازمان حج و زیارت و کارگزاران زیارتی به حجاج و زائران خدمات می دهند.

خدرنژاد با بیان اینکه خدمات دهی به حجاج و معتمرین شامل دوبخش خدمات در ایران و خدمات در عربستان است، بیان کرد: خدمات اسکان، حمل و نقل، تغذیه و ویزا از اصلی ترین خدماتی است که در کشور میزبان به حجاج ارائه می شود و ارائه خدمات پزشکی به حجاج و رسیدگی به امور زائران فوت شده و دستگیر شده و لوازم گم شده زائران طی عملیات حج از خدماتی است که در عربستان به حجاج ارائه می شود.

وی اضافه کرد: ثبت نام از زائران ، اخذ هزینه ها، توجیه و آموزش زائران، هماهنگی زائران و مدیران کاروان ها و انجام معاینات پزشکی مهمترین خدماتی است که درداخل کشور به حجاج و معتمرین ارائه می گردد که هر دو بخش مخارج و هزینه های خود را دارا است.

معاون سازمان حج و زیارت گفت: برای خدمات دهی به زائران در عربستان کمیته های ویژه ای شامل کمیته مسکن، حمل و نقل (پرواز، نقل درونشهری و بین شهری) و کمیته تغذیه و تدارکات وجود دارد.

وی با بیان اینکه مسکن حجاج بیشترین بخش هزینه سفر حج را به خود اختصاص می دهد، اعلام کرد: بالغ بر 57 درصد هزینه های سفر به اسکان حجاج، 15 درصد هزینه به تغذیه و تدارکات و 30 درصد هزینه به پرواز و حمل و نقل درون شهری و بین شهری زائران تعلق می یابد و در مدیریت مالی عملیات باید توجه داشته باشیم که در کدام بخش متمرکز شویم. 

مهندس خدرنژاد تأکید کرد: مهم ترین بخش در عملیات حج که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، بخش مسکن است و شما با برنامه ریزی مناسب در این بخش می توانید هزینه سفر را بخوبی مدیریت کنید.

معاون سازمان حج و زیارت در خصوص دریافت هزینه های سفر حج از متقاضیان این سفر معنوی گفت: متقاضیان ایرانی اعزام به سفر حج هزینه های سفر خود را طی ثبت نام اولیه در بانک ها و ثبت نام در کاروان ها برای اعزام پرداخت می کنند و پس از آن  سازمان حج و زیارت است که مدیریت مالی عملیات حج را برعهده دارد.
 
وی در پایان نظام مالی موجود در سازمان حج و زیارت را از نقاط قوت این سازمان برشمرد و عنوان کرد: همه پرداخت های مرتبط به عملیات حج در قالب این نظام انجام می گیرد و دستگاه های نظارتی کشور بر امور مالی سازمان حج و زیارت نظارت دارند.

در ادامه این دیدار هیئت اعزامی حج اندونزی سؤالات خود را در راستای بهبود مدیریت عملیات حج و عمره کشورشان را مطرح کردند که گزارش آن متعاقبا درج خواهد شد.

هیئت اعزامی حج اندونزی پیش از این دیدار با نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی و جمعی از مسئولین بعثه مقام معظم رهبری دیدار ، گفتگو و تبادل نظر کردند.

اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان جهان حدود 249 میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه بیش از 211 هزار نفر از این کشور به حج اعزام می شوند.




سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.