پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

هدف را كار براي خدا و خدمت به ضيوف الرحمان قرار دهيد

هدف را كار براي خدا و خدمت به ضيوف الرحمان قرار دهيد
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در جمع پزشكان حج تمتع ۹۳ اظهار داشت: خدمت به زائران و ضيوف الرحمان يك وظيفه ديني است و شما عزيزان آن را هدف اصلي حركت خود قرار دهيد. اگر اين مسئله از ابتدا برايتان حل شد، به طور طبيعي به بركات حج دست پيدا خواهيد كرد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در همايش پزشكي حج تمتع ۹۳ و در جمع پزشكان و پرستاران با اشاره به نقش پررنگ پزشكان كاروان‌ها تصريح كرد: در حوزه مسائل مرتبط به حج برخي‌ها نقش اساسي و كليدي دارند كه پزشكان محترم در كاروان‌ها اين گونه اند زيرا حضورشان موجب آرامش خاطر زائران بوده و در لحظات حساس و بحراني مي‌توانند تاثيرگذار و نقش آفرين باشد.

سرپرست حجاج ايراني در ادامه بيان داشت: روايات بر دو موضوع امنيت و سلامت تاكيد شده است و هرجامعه اي كه اين دو مهم را مورد توجه قرار دهد در مسير پيشرفت قرار خواهد گرفت.


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به آثار معنوي اين سفر در هر چه برجسته‌تر شدن نقش پزشكان اظهار داشت: وقتي زائر پس از بيماري مي‌تواند سلامت اش را بدست آورد و اعمالش را انجام دهد تا عمر دارد سپاسگذار و دعاگوي پزشك خواهد بود زيرا او موجب شده است سلامتي اش را بدست بياورد و به انجام اعمالش برسد.


با اين نوبت‌هاي طولاني واقعا معلوم نيست كه اگر زائري به سبب بيماري نتواند اعمالش را بجا بياورد ديگر چه زماني فرصت از دست رفته جبران شود.


خدمت را براي خدا و زائران انجام دهيد

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر با اشاره به بحث خدمت به زائران و بركات يك حج مقبول بيان داشت: همه ما موظفيم در حوزه حج سرمايه گذاري جدي داشته باشيم تا مجموعه عوامل اجرايي حج و زيارت بتوانند نقش خود را در خدمت رساني به بهترين نحو انجام دهند. پيامبر (ص) در روايتي فرموده اند: «خير الناس أنفعهم للناس» بهترين مردم كساني هستند كه نفعشان بيشتر به مردم برسد. اين بحث خدمت، از نوع عام است اما نوع ديگر خدمت خاص است و كار درحوزه حج و زيارت از اين قبيل است. امام سجاد (ع) در دعايي مي‌فرمايند: خدايا باقي عمر مرا در حج و عمره قرار بده. امام سجاد (ع) عادتشان اين بود كه مخفيانه بين كاروان‌هاي حج و سعي مي‌رفتند تا به زائران خدمت كنند وقتي شناخته مي‌شدند، جايشان را عوض ميكردند تا خدمت رساني را ادامه دهند.


سرپرست حجاج ايراني در ادامه با تاكيد بر هدف قرار دادن خدمت به خدا و زائران توسط كادر حج تصريح كرد: اين مسئله را مورد توجه قرار دهيد كه خدمت به زائران و ضيوف الرحمان يك وظيفه ديني است و آن را هدف اصلي حركت خود قرار دهيد. اگر اين مسئله از ابتدا برايتان حل شد، به طور طبيعي به بركات حج دست پيدا خواهيد كرد. در روايات آمده است آنهايي كه در قبر قرار مي‌گيرند و بركات و آثار حج را مي‌بينند آرزو مي‌كنند كه اي كاش ما يك حج مقبول در كارنامه مان داشتيم، بدانيد كه اين بستر براي شما فراهم است حج تان طوري انجام شود كه مقبول درگاه حق باشد.


تواضع بستر مداراست

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با اشاره نرم خويي و مدارا با بيماران در سرزمين وحي اظهار داشت: در روايتي از پيامبر آمده است: خداوند مرا فرمان داده تا با مردم مدارا كنم.


اگر در سلوكمان با مردم تواضع داشته باشيم بستر براي مدارا كردن نيز فراهم مي‌شود. گاهي تصور مي‌كنيم كه شان و جايگاه ديگري داريم و همين موجب مي‌شود خودمان را بالاتر از ديگري ببينيم و اين مسئله به طور طبيعي زيان آور است و نمي‌گذارد كه به مراتب بالاتر معنوي برسيم در صورتيكه هر كس والاتر است تواضع اش بيشتر مي‌شود. قرآن كريم به پيامبر مي‌فرمايد: اگر آدم خشني بوديد مردم از اطرف شما پراكنده مي‌شدند و مي‌رفتند و اينكه مردم اطراف شما هستند و دوستتان دارند بخاطر نرم خويي و اخلاق خوب شماست. بايد در مسائل پزشكي به اين امور توجه داشته باشيم، ممكن است زائر خسته شده باشد، پرخاش كرده يا توقع فوق العاده اي داشته باشد يا اينكه درباره دارو نگاه غلطي را ارائه دهد، اين مسائل به نرم خويي و مداراي با مردم نياز دارد همچنين تحمل بد رفتاري‌ها و در مقابل خوبي كردن را طلب مي‌كند.


هركس كار خود را درست انجام دهد

حجت الاسلام قاضي عسكر در ادامه سخنان خويش بيان داشت: در روايتي پيامبر (ص) مي‌فرمايد: خداوند دوست دارد هر كاري را كسي انجام مي‌دهد درست و خوب و محكم انجام دهد. در عمليات حج نيز تمامي دست اندركاران از جمله روحانيون، پزشكان و عوامل اجرايي بايد تا رسيدن به نقطه مطلوب، ماموريت خدمت رساني به حجاج را به درستي و با نظم انجام دهند.


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت همچنين در ادامه افزود: مسئله مهم در بيماري تشخيص است، بايد به طور دقيق بيمار بررسي شود تا پزشك به تشخيص صحيح برسد. البته گاهي ممكن است پزشك نتواند تشخيص را انجام دهد لذا مسئله ارجاع اشكالي ندارد. كار يك بيمار را تا مرحله اي يك پزشك انجام مي‌دهد و در ادامه درمان در مكان و توسط پزشك ديگري انجام خواهد شد.


بسياري از مشكلات بيماران با گفتگوي پزشكان حل مي‌شود

سرپرست حجاج ايراني در ادامه با اشاره به اينكه بايد در امر بهداشتي و پزشكي حجاج به سمت گفتار درماني برويم، اظهار داشت: برخي بيماري‌ها در حج ممكن است به اين خاطر باشد كه زائر عادت پياده روي زياد نداشته است يا اينكه زائر در معرض آفتاب قرار گرفته باشدو يا تغذيه مناسب نداشته است اين گونه مسائل با گفتگوي پزشكان با زائران مرتفع مي‌شود و بايد از اين ظرفيت گفتگو و آموزش استفاده كرد.


حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در ادامه افزود: پرهيز لازم است زيرا زائران مرتبا درگير اعمال هستند. از سالهاي گذشته هميشه اين بحث را داشته ام كه درحوزه تغذيه نياز به بازنگري جدي داريم. نگاهمان بايد اين باشد كه يك سري بيماري‌ها از راه تغذيه درمان و كنترل شود. بايد مراقب پرخوري بود زيرا آسيب رسان است.


برخي گمان مي‌كنند اگر ما صحبت از پرخوري داريم نيتمان صرفه جويي است در صورتيكه اينگونه نيست و اگر زيان‌هاي پرخوري از طرف پزشكان به بيماران و زائران متصل شود، نگاه تخصصي و علمي پررنگ و برجسته خواهد شد. كسي كه غذاي سنگين مي‌خورد ديگر نمي‌تواند از فرصت طلايي سحرهاي سرزمين وحي بهره لازم را ببرد. آيا به همين راحتي بايد به خاطر پرخوري فرصت‌ها از دست برود؟ پس براي چه منظوري زائر به اين سفر معنوي آمده است؟


در حوزه اطلاع رساني ضعف داريم

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت روند اطلاع رساني در حوزه حج را مطلوب ندانست و بيان داشت: در حوزه اطلاع رساني هنوز هم ضعف‌هاي جدي داريم. گاهي پيش آمده كه در كاروان‌ها اشتباها مي‌گويند اگر شما بيماري خاصي داريد دارويتان را همراه نياوريد، آنجا امكانات لازم هست و همه چيز وجود دارد، در حالي كه بيمارنيازمند به داروي خاص بايد حتما آن را همراه خود بياورد. ان شاالله در هفته حج برنامه هايي هست كه اطلاع رساني بهتري انجام شود. از شما پزشكان محترم نيز مي‌خواهيم كه در امر اطلاع رساني كاروان‌ها و زائران را ياري دهيد.


در امر اصلاح سيستم تغذيه و بهداشت مشاركت كنيد

حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در ادامه بيان داشت: شما تجربه طولاني و تخصص‌هاي ويژه اي داريد بنابراين مسائل و مشكلات را منتقل كنيد. در تغذيه و حوزه‌هاي تخصصي كمك كنيد تا سيستم اصلاح شود. به ما بگوييد كه اشكالات تغذيه دركجاست تا به كمك هم آنها را حل كنيم. به طور مثال دوستان در حج و زيارت همكاري كردند و مسئله ظروف يك بار مصرف حل شد و البته اصلاحات بسيار زيادي صورت گرفته است كه در آينده بازهم شاهد بهبود آن خواهيم بود. بايد با كمك شما فرهنگ غذايي را عوض كنيم و براي زائران باورپذير شود كه اين فرهنگ تغذيه به مصلحت آنهاست و هدف صرفه جويي مالي نيست. در بهداشت آشپزخانه‌ها نيز بسيار جدي هستيم و امكانات مان در اين زمينه همواره به روز مي‌شود.


در چند سال اخير دستگيري براي مواد مخدر نداشته ايم

سرپرست حجاج ايراني با بيان اينكه اكنون ديگر دستگيري بخاطر مواد مخدر در ميان حجاج نداريم تصريح كرد: زماني بود افراد معتاد موفق مي‌شدند موادمخدر را با خود از كشور خارج كنند و در فرودگاه‌هاي جده و مدينه دستگير مي‌شدند و آبروي كشور و نظام را مي‌بردند. خوشبختانه در اين چند سال اخير هيچ مورد دستگيري درباره انتقال موادمخدر نداشتيم. از شما پزشكان مي‌خواهم كه در آموزش‌هاي خود اين دسته از زائران را متوجه كنيد كه از فرصت مانده تا اعزام به حج جهت ترك اعتياد استفاده كنند.


شناسايي و پژوهش در بيماري‌هاي جديد ضروري است

نماينده ولي فقيه در امور حج وزيارت در ادامه افزود: نوع ويروس‌ها و ميكروب‌ها در حج خاص است و هر سال نياز به كار پژوهشي جديد داريم. اگر اين كار را نكنيم ممكن است دارو بر بيمار اثر نكند و بجاي اينكه مشكل بيماري حل شود مسئله حادتر گردد.


بنابراين بحث پژوهش را به طور جدي دنبال كنند هر سال هم مسئله جديدي بوجود مي‌آيد و نياز داريم كه اطلاعات دقيق‌تري داشته باشيم. پزشكي ما قوي است و در پيشگيري‌ها موفق هستيم و خداي نكرده اگر ابتلا بوجود آمد بايد بتوانيم خيلي سريع خودمان را از محدوده بيماري بيرون بكشيم و آسيبي نبينيم. البته جو سازي‌ها هم زياد است اگر اطمينان خاطرها از طرف مجموعه بعثه و سازمان به مردم داده نمي‌شد قطعاً به سيستم اعزام حجاج آسيب وارد مي‌شد. بعضي آقايان در گذشته انديشه ديگري داشتند و در جلسات تذكر داديم اما نوع نگاهشان باعث شد كه نزديك سي و چند هزار نفر زائر از سفر محروم شوند.


در كنار انجام وظيفه از بركات حج بهره ببريد

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در پايان با اشاره به لزوم بهره گيري از بركات و فرصت ارزشمند حج خطاب به پزشكان و پرستاران افزود: اين سفر معنوي به راحتي براي افراد حاصل نمي‌شود، شما با هدف خدمت به حجاج تشريف مي‌بريد با تمام وجود در خدمت زائران باشيد كه خداوند اجر و پاداش عظيمي به شما ميد هد. لبخند، حوصله داشتن و برخورد مناسب شما در برابر زائر موثر است و باعث مي‌شود با آرامش خاطر از نزد شما برود و دعاگوي تان باشد.


سرپرست حجاج ايراني همچنين بيان داشت: از فرصت هايي كه داريد بهره لازم را ببريد، اگر حتي ۱۰ دقيقه يا يك ربع هم توانستيد بزيارت برويد استفاده كنيد، حج بركات زيادي دارد، يكي از آنها آمرزش گناهان است، خدا خير دنيا و آخرت را به حاجي ميدهد، دعاي اورا قبول مي‌كند، بهشت را به او جايزه مي‌دهد و… در كنار كاري كه انجام ميدهيد مراقب باشيد از فرصت‌ها براي بهره مندي شخصي و تحول روحي خودتان استفاده كنيد. اين تحول بر خانواده و همكارانتان اثر مي‌گذارد. آنجا فرصت تحول است و با اين سفر دريايي از معرفت و معنويت جلوي شماست و شما خودتان را در اين دريا و اقيانوس شستشو دهيد تا دنيا و آخرت را با هم داشته باشيد.


وي در پايان، حج را اقيانوسي از معرفت و رحمت حق توصيف كرد و ابراز اميدواري نمود تحول روحي و اخلاقي زائران و خدمتگذاران حوزه حج و زيارت تاثيرات زيادي بر بعد فردي و جمعي داشته باشد.


نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در حاشيه اين ديدار در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: در اين همايش در خصوص مسائل پزشكي صحبت شد. مقوله پزشكي حج همواره مورد توجه ويژه بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت بوده است زيرا در موسم حج زائران از كشورهاي مختلف به مكه و مدينه مي‌آيند و ممكن است در معرض بيماري‌ها ي گوناگوني قرار گيرند كه حضور كادر پزشكي حج باعث اطمينان خاطر آنها است و هيئت پزشكي همه ساله كمك جدي به سلامت حجاج مي‌كنند كه اين امر مقدمه اي است براي دستيابي زائران به معنويت حج.


آقاي قاضي عسكر در باره شعار حج امسال نيز اظهار داشت: امسال، حج، معنويت خودباوري و اتحاد اسلامي را به عنوان شعار حج انتخاب كرديم و مسائلي كه هم اكنون در جهان اسلام مي‌گذرد مسائل بسيار مهمي است. بسياري از كشورهاي اسلامي از جمله عراق، سوريه، لبنان، پاكستان و افغانستان گرفتار افراط گري‌ها و تندروي‌هاي مدعيان دروغين اسلام هستند. درچنين فضايي بايد بر مساله اتحاد اسلامي كه هميشه مورد تاكيد امام و مقام معظم رهبري بوده است پافشاري كنيم براي مقابله با انديشه‌هاي افراطي برنامه ريزي داشته باشيم.


وي در ادامه به مساله فلسطين و كشتار مردم بي گناه غزه اشاره كرد و اظهار داشت: فجايعي كه امروز در غزه صورت گرفته و بيش از دو هزار نفر از شهروندان فلسطيني كه اغلب آنها زن و كودك هستند شهيد شده و نزديك به ۱۰ هزار نفر مجروح و معلول شده اند و خانه‌ها و بيمارستانها و بسياري از زير ساخت‌هاي شهري در غزه نابود شده است و طبل رسوايي مدعيان دروغين دفاع از حقوق بشر به صدا در آورده است تين مدعيان دروغينحقوق بشر در مقابل اين جنايات سكوت اختيار كرده اند. شايد بهترين فرصت براي اين كه فرياد مظلوميت ملت فلسطين را بشود به گوش مسلمانان رساند، حج باشد كه قطعا مي‌توان براي اين مساله برنامه ريزي كرد اميدواريم خداوند انها را نصرت عطا كند و ما شاهد پيروزي‌هاي بهتر براي ملت فلسطين باشيم.


همايش پزشكي حج تمتع ۹۳ پيش از ظهر دوشنبه با حضور نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج و رئيس هيئت پزشكي حج در سالن آمفي تئاتر سازمان حج و زيارت برگزار شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.