پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج در همایش کادر بیمارستانی حج 93 خبر داد:

حجاج ایرانی کمترین مراجعه به بیمارستانهای سعودی را دارند

حجاج ایرانی کمترین مراجعه به بیمارستانهای سعودی را دارند
رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه خدمات پزشکی به زائران ایرانی در حج منحصر به فرد است و حجاج ایرانی کمترین مراجعه به بیمارستان های سعودی را دارند، از استفاده از تلفن همراه ویژه با امکان تماس آسان با پزشک معتمد مرکز پزشکی حج و زیارت خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، سعید اوحدی در همایش کادر بیمارستانی حج تمتع سال 93 گفت: در حال حاضر یک و نیم میلیون نفر در صف اعزام به حج قرار دارند و با سهمیه ای که امروز به کشورهای اسلامی اختصاص داده می شود، اعزام این تعداد زائر نزدیک به 20 سال طول خواهد کشید و اگر سازمان حج تصمیم به ثبت نام جدید بگیرد، حداقل 5 میلیون نفر متقاضی سفر حج ثبت نام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اولین گروه از کادر بیمارستانی مدینه منوره دهم شهریورماه به سرزمین وحی اعزام می شوند، افزود: 70 درصد از پزشکان اعزامی به حج قبلاً به حج اعزام شده اند و 30 درصد از پزشکان اعزامی برای اولین بار در قالب کادر درمانی به حج اعزام می شوند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تشکیل کارگروه بهداشت و درمان در موسم حج گذشته بمنظور آسیب شناسی و بررسی مسائل پزشکی حج ، ادامه داد: در آن کارگروه بررسی شد که با توجه به محدودیت سهمیه بهتر است اجرای طرح «پزشک مجموعه» را در حج ادامه دهیم یا مجدداً به سمت «پزشک کاروان» برگردیم.

مهندس اوحدی بیان کرد: اجرای طرح پزشک مجموعه در سال گذشته بدلیل برنامه ریزی دیرهنگام و اینکه در برخی از پروازها نتوانستیم پزشک به همراه کاروان ها اعزام کنیم، با آسیب ها و نقاط ضعفی همراه بود که در کارگروه بهداشت و درمان مورد بررسی و چاره اندیشی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سال گذشته 10 روز مانده به اعزام زائران به حج هنوز قرار داد مرکز پزشکی منعقد نشده بود، گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته 25 اسفندماه سال گذشته کاروان های حج بسته شد و با اقدام بموقع، پیش از شروع سال جدید قراردادهای مرکز پزشکی منعقد شد.

** پزشکان مجموعه ، همان پزشکان معاینه کننده زائران در ایران هستند

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: در برنامه ریزی های حج امسال به این نتیجه رسیدیم که پزشکان مجموعه در استان ها معاینات پزشکی زائران را انجام داده و تاریخچه ای از معاینات و بیماری زائران را در سیستم مربوطه درج و ثبت رایانه ای نمایند و در طول موسم حج همین پزشکان، پزشک مجموعه ای که زائران آنرا در ایران معاینه کرده اند، باشند.

** زائران ایرانی کمترین مراجعه به بیمارستان های سعودی را دارند

اوحدی تصریح کرد: خدمات پزشکی که به زائران ایرانی در حج تمتع ارائه می شود، در میان کشورهای اسلامی منحصر بفرد است و در جلساتی که با وزیر حج عربستان و مسئولین آن کشور داشته ایم ، آنان بر این موضوع اذعان دارند.


رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در جلسات مرکز پزشکی حج و زیارت با مسئولین بیمارستان های عربستان عنوان می شود که حجاج ایرانی کمترین مراجعات را به بیمارستان های سعودی دارند که علت آن شرایط درمانی خوبی است که برای زائران ایرانی در حج  فراهم می شود.

وی با تأکید بر حضور پزشکان مجموعه در سمینارهای مدیران مجموعه ها گفت: در جلسات مجموعه ها ، پزشکان مجموعه از ارکان جلسه هستند که باید شرایط بهداشتی مجموعه و توصیه های خود را به مدیر مجموعه گوشزد نمایند.

** تأکید بر علت یابی مراجعه بالای زائران به مطب ها و بیمارستان در برخی مجموعه های حج

مهندس اوحدی با بیان اینکه علی رغم رعایت مسائل بهداشتی در محل اسکان و تغذیه زائران، در موسم عمره گذشته آمار مراجعات زائران به درمانگاه ها بالا بوده است، تأکید کرد: آمار مراجعه زائران به مطب ها و ارجاع به بیمارستان های عربستان در مجموعه ها رصد شود و علت مراجعه بیشتر زائران برخی مجموعه ها به مطب ها و بیمارستان ها معلوم و چاره اندیشی شود.
رئیس سازمان حج و زیارت به اینکه دغدغه زائرانی که در طول موسم بیمار می شوند، چگونگی انجام مناسک شان است، گفت: آرامشی که در اثر گفتار پزشک با بیماران حاصل می شود، بعضاً اثرش از دارو بالاتر است.

**تلفن همراه ویژه حجاج ایرانی بستری در بیمارستانها با امکان تماس آسان با پزشک

وی بیان کرد: در حج امسال به همت مرکز پزشکی حج و زیارت برای زائرانی که در بیمارستان های عربستان بستری می شوند، تلفن همراه ویژه ای درنظر گرفته شده که این زائران با شماره گیری کد مخصوص با پزشک معتمد مرکز پزشکی حج در تماس خواهند بود.

مهندس اوحدی با اشاره به اینکه در آموزه های دینی بر رسیدگی به بیماران تأکید شده است، بیان کرد: در حدیثی از امام صادق(ع) داریم که ایشان می فرمایند: از بیمار عیادت و به او رسیدگی کنید و از وی طلب دعا کنید و نقل است که دعای بیمار به اجابت نزدیک تر است.

وی ابراز خرسندی کرد: بدلیل رعایت مسائل بهداشتی و درمانی و حضور فعال مرکز پزشکی حج و زیارت و تلاش پزشکان در عمره گذشته حتی یک مورد از ابتلای به ویروس کرونا در میان عمره گزاران ایرانی مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه زائران در طول موسم حج بدلیل خستگی و سختی سفر و اعمال ممکن است بعضاً آداب مراجعه به پزشک را  مراعات ننمایند، به پزشکان اعزامی به حج تأکید کرد: در طول سفر سعه صدر بیشتری داشته باشند.

وی بذکر روایتی از پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) پرداخت و گفت: در روز قیامت خداوند از برخی بندگان گله می کند که چرا وقتی من بیمار بودم به عیادتم نیامدی؟ بنده می گوید: خدایا تو پاک و منزهی، مگر بیمار می شوی؟! خداوند می فرماید: یکی از بندگان من بیمار بود و تو کم توجهی کردی و به عیادتش نیامدی ، به عزت و جلالم قسم اگر به عیادتش می آمدی، من را در آنجا می یافتی و هر حاجتی داشتی در آنجا برآورده می شد.

رئیس سازمان حج در پایان ابراز امیدواری کرد: با وحدت و انسجام موجود میان سازمان حج و زیارت ، بعثه مقام معظم رهبری و مرکز پزشکی حج و زیارت و سایر بخش های خدمات رسانی در حج سالجاری خدماتی شایسته و مطلوب به زائران ایرانی ارائه شود.




سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.