پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

جلسات آموزشي متمركز حجاج اهوازي

جلسات آموزشي متمركز حجاج اهوازي

 جلسات آموزشي متمركز كاروانهاي حج تمتع كلانشهر اهواز در روز شنبه مورخ 93/05/25 در مصلاي مهديه امام خميني (ره) اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي حج و زيارت خوزستان در اين مراسم ابتدا هر كاروان بصورت مجزا حلقه هاي نماز را تشكيل داد و روحانيون كاروانها به شرح اعمال و كنترل نماز حجاج پرداختند. همچنين هركدام از كاروانها طوافي حول ماكت كعبه مستقر در مصلي نيز انجام دادند.

سپس حجت الاسلام و المسلمین سيدابوالحسن حسن زاده مسئول بعثه مقام معظم رهبري منطقه خوزستان با بیان روایت "لا یزال الدین قائما ما قامت الکعبه " از امام صادق (ع) گفت: حج «قصد» است و آهنگ، «حرکت » است، از «خود» و از «دیار خود» به مقصد «خانه ای مقدس » و به منظور تجدید پیمان با ذات اقدس صاحبخانه و جای جای آن حرم و حریم پاک و پیرامون آن کانون نور، هر چه هست، چشمه حیات است و برکه برکت و آبشار رحمت است که می جوشد و می ریزد و می دود و می رود و همه از«کانال حج و زیارت » به «اقیانوس بی نهایت » می پیوندد.

وی با اشاره به اینکه حج  یکی از بزرگترین و ارزنده ترین کلاسهای آموزنده و اجتماعی، انسان است گفت: حج در ساختن فرد و جامعه اسلامی، نقشی مؤثر و انکار ناپذیر داشته و دارد. «حج » یک عامل هماهنگ کننده است که می بایست به تمام مسلمانان از هر تیره و طبقه که هستند، خط و جهت فکری بدهد. خداوند «کعبه » را عامل برپائی و بقاء و (قیام مردم ) معرفی نموده و آنرا قبله آنان و «پرچم اسلام » قرار داده است. این حرکت معنوی مقصد می خواهد و آن «معاد» است و رهبر می خواهد و آن «امام » است و نور می خواهد و آن «علم » است و وسیله می خواهد و آن «پارسائی و تقواست » و ... و حرکت معنوی و الهی اسلام، پایگاه اجتماعی و تمرکز می خواهد و «حج » به منظور تامین این نیاز و ضرورت و به خاطر چند جهت دیگر «که در مجموع از آنها به فلسفه حج تعبیر می شود. » تشریع شده است.

در ادامه همایش ناصر حویزاوی مدیر حج و زیارت استان خوزستان با اشاره به اینکه حج یكی از اركان مهمّ اسلام و از بزرگترین فرائض دینی است گفت: بدون شك ثوابهای عظیم و فوق‌ العاده‌ای كه برای حج در اخبارو روایات آمده، و همچنین كیفرهای سختی كه برای ترك آن در قرآن مجید و روایات اسلامی ذكر شده، همه بخاطر اسرار و فلسفه‌های مهمّی است كه این عبادت بزرگ اسلامی دارد. قرآن مجید در یك جمله كوتاه و بسیار پر معنا، درباره حج می‌فرماید" لِیَشْهَدُوا مَنافِعَ لَهُمْ "؛ (مردم را دعوت بحج كن) تا شاهد منافع گوناگون خویش باشند ! این منافع، فراوان است كه در روایات معصومین (ع) به آن اشاره شده است.

در ادامه مراسم حجت الاسلام و المسلمين سيد مصطفي حسن زاده مناسك حج را براي حاضرين تشريح و به آموزش آن پرداخت. و مراسم حج را بصورت عملي و با استفاده از ماكت بزرگ كعبه نصب شده در محل مراسم تشريح كرد.

در حاشيه مراسم نيز نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي حج به نمايش گذاشته شد كه مورد استقبال حجاج قرار گرفت.

لازم به ذكر است كه جلسات آموزشي متمركز حجاج اهوازي به مدت 6 شب در مصلي نماز جمعه اهواز برگزار گردید که 3 شب اول به زبان فارسي براي حجاج فارس زبان و 3 شب دوم آن به زبان عربي براي حجاج عرب زبان مي باشد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.