پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

اوحدی در دیدار با پرسنل پروازهای حج هواپیمایی ماهان عنوان کرد:

انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام(ره) مشروط به تأمین امکانات لازم

انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام(ره) مشروط به تأمین امکانات لازم

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام(ره) گفت: بر اساس دغدغه نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت مبنی بر حفظ شأن و حقوق زائران، اگر تمهیدات و امکانات  لازم برای انجام  پرواز حجاج در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) فراهم شود، پروازهای حج به این فرودگاه منتقل خواهد شد در غیر این صورت پروازهای حج از فرودگاه مهرآباد انجام خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، ‘سعید اوحدی’ روز گذشته در دیدار با مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان و پرسنل پروازهای حج و عمره و عتبات هواپیمایی ماهان که با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و مدیرعامل هواپیمایی ماهان انجام گرفت، گفت: سال 81 که مسئولیت عملیات عمره را به عهده گرفتم، شرکت هواپیمایی ماهان با 3 فروند هواپیما وارد چرخه خدمات رسانی به عمره گزاران کشور شد و امروز که 12 سال از این همکاری می گذرد، بخش قابل توجهی از پروازهای حج، عمره و عتبات توسط این هواپیمایی انجام می گیرد.

وی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این نشست ، افزود: بررسی تفاوت های  خدمات در پرواز سفرهای زیارتی و مخاطبان آن در نشست یک روزه قابل انجام نیست و لازم است برای ارائه خدمات به حجاج و زائران ساعت ها نشست تخصصی در گروه های مجزا شامل خلبانان ، مهمانداران و ... برگزار و نحوه رفتار با زائران در طول پرواز بررسی شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در پروازها و در هواپیما دسته بندی و کلاس های متفاوت برای خدمات دهی به مسافران وجود دارد، اظهار داشت: در در حوزه هوانوردی امروز در دسته بندی کلاس ها خدمات به هر گروه باید رفتارشناسی و مخاطب شناسی شود و اگر یک مسافر vip  در پرواز شما باشد، قطعاً رفتار مهمانداران و برخورد با وی متفاوت با سایر مسافران خواهد بود.

** همه مسافران پروازهای حج مسافر ویژه هستند


اوحدی بیان کرد: تفاوت اساسی میان مسافران سفرهای زیارتی با مسافران دیگر سفرها وجود دارد ، در پروازهای زیارتی همه زائران با یک هدف و یک مطالبه مشخص آمده اند و همه vip هستند و حتماً باید رفتار و برخورد با این مسافران متقاوت باشد.


وی با بیان اینکه یکی از نگاه ها  به مسافر در پروازها نگاه به عنوان فرصت اقتصادی است که سعی می شود با رفتار مناسب، کترینگ ، برنامه ریزی پروازها و کیفیت خدمات، رضایت مشتری جلب شود، ادامه داد: ما به زائران سفرهای زیارتی باید به عنوان یک ارزش و سرمایه معنوی نگاه کنیم و باید خالصانه تلاش کنیم  تا دریابیم در این پرواز دو ساعت و نیمه چگونه می توانیم رضایت او را جلب کنیم  و او را برای یک ضیافت معنوی آماده کنیم.


رئیس سازمان حج در سخنانش به تخصصی شدن خدمات با توجه به گروه های مختاف در صنعت هوانوردی و جهانگردی اشاره کرد و افزود: امروز در صنعت جهانگردی تعریفی برای «گردشگری زیارتی» وجود دارد و برای مسافر زیارتی در صنعت توریسم آداب و رفتار مشخص تعریف شده است.


وی با بیان اینکه  امروز در برخی کشورهای مسلمان جهان در شرکت های هواپیمایی بخشی به عنوان دپارتمان زیارتی ایجاد شده ، گفت: نوع اخلاق و رفتار با مسافران سفرهای با اهداف مختلف متفاوت است،  حتی سنین مسافرین نیز یکی از مواردی است که روی آن بحث می شود.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه در برخی کشورها مسافران ار منزل و از طریق اینترنت صندلی و نوع غذای خود در هواپیما  را مشخص می کنند، بیان کرد: بر اساس مخاطب شناسی باید نوع مجله ای که درهواپیما برای زائران قرار داده می شود متفاوت باشد و مطالبی در خصوص حج و عمره و سفرهای زیارتی در آن درج شده باشد و حتی پوشش مهمانداران در این سفرها متفاوت باشد.


وی خدمات در حوزه پرواز را جزء صنایع خدماتی دانست و گفت:در صنایع خدماتی مانند فعالیت شما در شرکت های هواپیمایی، مشتری و مخاطب در فرآیند تولید شما که همان ارائه خدمات است، حضور دارد و می بیند که کترینگ را چگونه ارائه می کنید، در تأخیرها چگونه عمل می کنید و چگونه اطلاع رسانی می کنید.


رئیس سازمان حج بر لزوم مخاطب شناسی در حوزه پروازهای زیارتی تأکید کرد و گفت: در اینخصوص باید کارگروه های تخصصی تشکیل شود و از نظرات اساتید فن در حوزه های روانشناسی و مخاطب شناسی بهره جویی شود.


وی تأکید کرد: هرچه در این مسیر در اطلاع رسانی و آموزش سرمایه گذاری کنیم ، توانایی ما افزونتر خواهد شد و هرچه شناخت ما بیشتر باشد، در رویایی با مشکلات آماده تر خواهیم بود.


وی با بیان اینکه بخش اعظم خدمات سازمان حج به زائران از لحظه سوار شدن اتوبوس در فرودگاه های عربستان برای عزیمت به هتل های مدینه و مکه آغاز می شود، گفت: دروازه ارائه خدمات به حجاج و زائران از فرودگاه های کشور و در هواپیما است و این دروازه خدمات محل اولیه قضاوت زائران در خصوص ارائه خدمات به آنان خواهد بود.



** انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام(ره) در صورت تأمین امکانات لازم


وی در خاتمه در خصوص انتقال پروازهای حج به فرودگاه امام (ره) تصریح کرد : بر اساس دغدغه نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت مبنی بر حفظ شأن و حقوق زائران،  اگر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه های کشور بر اساس تعهدی که کرده اند، تمهیدات و امکانات لازم برای اعزام حجاج را در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) فراهم آورند، پروازهای حج به فرودگاه امام(ره) منتقل خواهد شد و در غیر اینصورت پروازهای حج ایستگاه تهران همچنان از فرودگاه مهرآباد انجام خواهد گرفت.


دیدار پرسنل پروازهای زیارتی شرکت هواپیمایی ماهان مسئولان سازمان حج و زیارت، با حضور حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی، آقای خدرنژاد معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت، آقای محمدی معاون توسعه مدیریت سازمان حج و زیارت، آقای اسماعیلی معاون بازرسی بعثه مقام معظم رهبری و آقای رضوی مدیرعامل شرکت شمسا در محل شرکت هواپیمایی ماهان برگزار گردید.


در عملیات حج سالجاری 64 هزار ایرانی از 19 ایستگاه پروازی کشور عازم سرزمین وحی می شوند.


نیمی از پروازهای رفت و برگشت حجاج ایرانی توسط دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان و نیمی دیگر توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام می گیرد.


اولین گروه از زائران ایرانی بیت الله الحرام 17 شهریورماه به عربستان اعزام می شوند.



سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.