پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

توصیه هایی که حجاج باید آنها را جدی بگیرند

توصیه هایی که حجاج باید آنها را جدی بگیرند
معاون اداره کل حراست سازمان حج و زیارت در همایش متمرکز آموزشی زائران تهرانی حج تمتع بر احترام به مقررات و قوانین کشور میزبان از سوی زائران ایرانی تأکید کرد و اظهار داشت: در صورت کشف مواد مخدر از زائران در فرودگاه های کشور هیچگونه چشم پوشی صورت نمی گیرد و قطعاً از اعزام آنان جلوگیری بعمل خواهد آمد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، آقای بیات معاون اداره کل حراست سازمان حج و زیارت در همایش متمرکز آموزشی زائران حج تمتع استان تهران گفت: زائران پیش از اعزام به سفر نورانی حج بخش «امنیت در سفر» مربوط به کتاب «سفر به سرزمین نور» که در میان زائران تمامی کاروان ها توزیع شده را مطالعه نمایند .

وی با بیان اینکه زائران در مکان های شلوغ از جمله میقات ها، هتل ها، مشاعر ، خیابان ها و هنگام طواف مراقب باشند تا مورد سرقت قرار نگیرند، افزود: زائران عزیز هنگام عبور از خیابانها حتماً از محل خط کشی عابر پیاده عبور کنند، در غیر اینصورت به هنگام بروز تصادف، زائران مقصر شناخته می شوند.

معاون اداره کل حراست سازمان حج و زیارت به زائران تأکید کرد: در طول سفر به سرزمین وحی از حضور در نزاع های خیابانی، تجمعات زائران دیگر کشورها جداً خودداری کنند.

** کشف مواد مخدر به هر میزان مانع سفر به حج خواهد شد

وی تصریح کرد: کشف مواد مخدر به هر میزان در مبادی خروجی کشور و فرودگاه ها قطعاً مانع سفر زائران خواهد شد و در این خصوص هیچگونه چشم پوشی صورت نخواهد گرفت و کشف مواد مخدر از زائران در عربستان بر اساس مقرات آن کشور بازداشت های طویل المدت و مجازات های سخت را به دنبال خواهد داشت.

معاون اداره کل حراست سازمان حج و زیارت به زائران توصیه کرد: در فرودگاه ها از دریافت بار دیگر زائران بدلیل اینکه ممکن است اشیای ممنوعه و یا مواد مخدر در آن جاسازی شده باشد جداً خودداری کنند، بدلیل اینکه در صورت کشف این موارد، کسی که بار همراه وی بوده مقصر شناخته می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت به زائران گفت: طبق مقررات عربستان دویدن در حرمها، فریاد زدن و بلند صدا کردن افراد ممنوع است و همچنین برداشتن هرگونه شیئی از روی زمین بهنگام طواف خانه خدا که متعلق به آن فرد نیست ، برداشتن مال غیر تلقی شده و موجب دستگیری زائران خواهد شد.

** زائران حتماً کفش های خود را داخل جاکفشی قرار دهند

وی به زائران حج توصیه کرد: زائران حتماً هنگام ورود به حرمها کفش خود را داخل کیسه های مخصوص کفش قرار داده و از در دست گرفتن کفش ها جداً خودداری کنند بدلیل اینکه در فرهنگ اعراب بلند کردن کفش به طرف افراد جزء بزرگترین توهین ها محسوب می شود که توجه نکردن به موارد بعضا هنگام زیارت مرقد شریف پیامبر(ص) موجب دستگیری زائران شده است.

وی به زائران تأکید کرد: در طول سفر معنوی حج از عکسبرداری و فیلمبرداری در حرم ها و مساجد و مراکز اداری عربستان و جاهایی که عکسبرداری از آن ممنوع است، خودداری کنند و همچنین از بحث و جدل با مامورین کشور میزبان مستقر در حرمها و قبرستان مقدس بقیع جداً خودداری نمایند.

معاون اداره کل حراست سازمان حج و زیارت در این همایش بر رعایت و احترام به قوانین و مقررات کشور میزبان از سوی زائران ایرانی تأکید کرد و ادامه داد: اگر احیاناً با رعایت تمام موارد لازم زائری دستگیر شد، درخواست کند تا نماینده کشورمان در آنجا حضور پیدا کند و همچنین زائران از امضاء کردن برگه هایی که از محتوای آن مطلع نیستند بدون حضور نماینده سازمان در بیمارستان ها و یا بازداشتگاه ها جداً پرهیز نمایند .

وی حضور زائران در حج را در راستای حفظ و تحکیم وحدت میان مسلمانان دانست و گفت: زائران دقت داشته باشند در این سفر با رفتار و گفتارشان به مقدسات دیگر فرق و مذاهب اسلامی توهین نکنند.

وی در سخنانش به زائران تأکید کرد: در رفتارهایمان سیره و سنت پیامبر (ص) و ائمه معصومین(ع) را سرلوحه کار قرار دهیم و از افراط و تفریط پرهیز کنیم و بر حفظ وحدت مسلمانان که مورد نظر و تأکید مقام معظم رهبری است، توجه ویژه داشته باشیم.

** فعالیت 24 ساعته دفاتر حراست سازمان حج و بعثه در ستادهای حج

معاون اداره کل حراست سازمان حج و زیارت در پایان با بیان اینکه  دفاتر حراست سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری به صورت 24 ساعته در ستادهای مکه و مدینه فعال است ، از زائران عزیز خواست: هرگونه مورد و مسأله مشکوکی را با دفاتر حراست در ستادها در میان بگذارند.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.