پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تشریح خدمات و امور اجرایی در حج تمتع سالجاری

تشریح خدمات و امور اجرایی در حج تمتع سالجاری
معاون سازمان حج و زیارت در همایش توجیهی آموزشی زائران تهرانی حج ، جزئیات خدمات و امور اجرایی حج تمتع امسال را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، «ناصر خدرنژاد» در همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع استان تهران گفت: در اینجا جمع شدیم تا خود را برای سفر به سرزمین وحی آماده کنیم و برای بهره مندی بیشتر از این سفر لازم است که آمادگی روحی و جسمی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه دو میلیون نفر از مسلمانان سراسر جهان در کنگره عظیم حج شرکت می کنند، افزود: امسال نیز همانند سال گذشته 64 هزار ایرانی به حج تمتع اعزام خواهند شد.

معاون سازمان حج و زیارت ادامه داد: طرح توسعه حرمین دو سالی است که در حال اجراست که این طرح مشکلاتی را برای برنامه ریزی عملیات حج برای عربستان و زائران بوجود آورده و حجاج گرامی بدلیل اینکه مسیر بیشتری را تا حرم ها باید پیاده طی کنند، باید سعه صدر و شکیبایی بیشتری داشته باشند.

مهندس خدرنژاد بیان کرد: برنامه ریزی برای حج امسال از موسم حج سال گذشته آغاز شده و در حج سال قبل با تشکیل کارگروه های تخصصی متعدد، در حین مدیریت عملیات حج جاری ، آسیب شناسی، چاره اندیشی لازم برای حج امسال انجام شده  و تمهیدات لازم در خصوص حج 93 اندیشیده شده است.

وی به تلاش جدی در خصوص ارتقای سطح کیفی خدمات اسکان زائران حج تمتع اشاره کرد و اظهار داشت: در تأمین مسکن زائران حج تمتع نمی توانیم همه زائران را در هتل های هم سطح که بهترین درجه نیز باشد،  اسکان دهیم و از طرفی ما تنها کشوری نیستیم که در حج حضور داریم، اما با برنامه‌ریزی صورت گرفته و حضور بموقع در بازار عربستان، سعی شده تا بهترین هتل ها برای اسکان زائران ایرانی در حج در نظر گرفته شود.

معاون سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه فضای حج بدلیل کثرت حضور زائران از سراسر جهان در زمان مشخص با عمره متفاوت است، بیان کرد: بر اساس تمهیدات جدید دولت عربستان بسیاری از نیروهای خدماتی خارجی از این کشور خارج شده اند و در نتیجه تعداد نیروی کار کاهش یافته و دستمزد نیروی خدماتی بومی حاضر در عربستان افزایش یافته که این مسأله تأثیر نامطلوبی بر خدماتی که از سوی کشور میزبان به ما ارائه می شود، داشته است.

آقای خدرنژاد به اجرای طرح توسعه حرمین اشاره کرد و گفت: در مدینه منوره بسیاری از مالکان هتل های اطراف حرم شریف نبوی(ص) نمی دانند که هتل آنان تا 6 ماه یا یک سال دیگر تخریب می شود یا خیر و این مسأله باعث شده زائران در مدینه بعضاً در هتل های دور از حرم اسکان داده شوند و بدین ترتیب باید مسیری را تا حرم بصورت پیاده طی کنند.

معاون سازمان حج و زیارت در خصوص تغذیه و تدارکات در حج گفت: بر اساس قوانین و مقررات کشور عربستان از ده سال گذشته تاکنون غذای زائران ایرانی در آشپزخانه های متمرکز مکه و مدینه طبخ می شود و تفاوتی در برنامه غذایی هیچ یک از هتل ها وجود ندارد البته درصدی غذای رژیمی نیز طبخ شده و در هتل ها توزیع می شود.

وی تأکید کرد: در تهیه غذای زائران ایرانی مرغوب ترین و بهترین اقلام و مواد بکار برده می شود و برای تهیه و پخت غذای زائران بهترین و مجرب ترین آشپزها و نیروها بکار گرفته می شوند.

معاون سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زائران بطور متوسط 30 روز در عربستان حضور دارند، گفت: در برنامه غذایی زائران در ایام حج گوشت قرمز و مرغ حرف اول را می زند اما سعی شده در این برنامه غذایی ذائقه همه افراد از سراسر کشور مورد توجه قرار گیرد و در این میان از نظرات اساتید فن بهره جویی شده است.

خدرنژاد از زائران حج خواست نقطه نظرات خود در خصوص بهبود و ارتقای خدمات را به سازمان حج و زیارت اعلام نمایند.

وی به خدمات حمل و نقل هوایی در ایام حج اشاره کرد و بیان کرد: در این خصوص برنامه ریزی های لازم در خصوص پروازها از 6 ماه گذشته انجام شده است و مسائل و مشکلات بررسی و چاره اندیشی شده است.

وی در خصوص حمل و نقل زمینی زائران در مسیرهای درون شهری و بین شهری گفت: بر اساس سیستمی که در کشور عربستان حاکم است باید با شرکت های متعدد قرارداد ببندیم و امکان اینکه همه اتوبوس ها از یک مدل باشند، میسر نیست و این موضوع از اختیار ما خارج است البته در این خصوص نیز سعی شده خدمات شرکت ها مورد ارزیابی قرار گیرد و بهترین ها انتخاب شوند.

معاون سازمان حج و زیارت با اعلام اینکه 14 خط اتوبوسرانی در شهر مکه برای حمل و نقل درون‌شهری زائران در مسیر هتل ها تا حرم و بالعکس در نظر گرفته شده، گفت: این برنامه ای است که سالها اجرا می شود و هرساله برای ارتقاء و بهبود آن تمهیدات لازم در نظر گرفته می شود.

وی در پایان یادآور شد: بدلیل اینکه در ایام تشریق همه زائران سراسر کشورهای اسلامی در مکه جمع می شوند و این ازدحام جمعیت، آمد و شد وسایل نقلیه را مختل می کند، خدمات کلیه اتوبوس های حمل و نقل بین شهری در ایام ششم تا سیزدهم ماه ذیحجه متوقف می شود و در این ایام لازم است زائران برای رفتن به حرم ها با اطلاع مدیران محترم کاروان در قالب گروه های چند نفره به صورت پیاده به حرم بروند و همچنین بانوان زائر با همراهی آقایان برای زیارت به حرم بروند.

در عملیات حج تمتع سالجاری 64 هزار ایرانی در قالب 453 کاروان به حج اعزام می شوند.

اولین گروه از زائران ایرانی 14 شهریور ماه عازم سرزمین وحی می شوند.



سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.