پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

افزایش صددرصدی تأمین اقلام تدارکاتی حج امسال از ایران

افزایش صددرصدی تأمین اقلام تدارکاتی حج امسال  از ایران

رئیس سازمان حج و زیارت از افزایش سهمیه حج تا دو سال آینده پس از تکمیل طرح توسعه مسجدالحرام خبر داد و افزود: در عملیات حج سالجاری افزایش صددرصدی در تأمین اقلام تدارکاتی از داخل کشور انجام می گیرد و بخشی از میوه مصرفی زائران حج از داخل تأمین می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، 'سعيد اوحدي' در بازديد از مؤسسه فرهنگي مطبوعاتي ايران، از فراهم شدن امکان ثبت نام جديد حج تمتع با افزايش سهميه بعد از توسعه فضاي مسجدالحرام خبر داد.

وي با اعلام اين خبر گفت: از سال گذشته دولت عربستان به دليل توسعه مسجد الحرام، سهميه اعزام زائران را 20 درصد کاهش داده است. اين طرح که دو سال طول مي کشد، در حال حاضر ظرفيت طواف در مسجد الحرام را از 48 هزار نفر در ساعت به 39 هزار نفر در ساعت کاهش داده است اما با پايان يافتن طرح، اين ظرفيت به 100 هزار نفر در ساعت افزايش خواهد يافت. وي افزود: براساس قول دولت عربستان مبني بر جبران کاهش ظرفيت پس از 2 سال آينده، اميدواريم شاهد افزايش اعزام زائران باشيم.

به گفته اوحدي، در حال حاضر يک ميليون و 500 هزار زائر براي حج تمتع ثبت نام کرده اند و امسال 64 هزار نفر از 14 شهريورماه براي مناسک حج اعزام مي شوند.

رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه تصريح کرد: امسال براي نخستين بار از سوي کارگروه منابع انساني، بازنگري در نيروي انساني صورت گرفت که 25 درصد از عوامل ستادي و اجرايي تعديل شدند. به گفته وي، با تعديل اين تعداد عوامل، حدود 280 زائر در صف انتظار که بيش از 10 سال از ثبت نام آن ها مي گذرد، در قالب دو کاروان به حج تمتع اعزام مي شوند. وي يادآور شد: با اجراي يک برنامه الکترونيکي، 5 روز زودتر از سال گذشته صدور ويزا آغاز خواهد شد.

اوحدي همچنين به محدوديت شرط سني در خانم ها اشاره کرد و گفت: امسال براي نخستين بار وزارت عربستان اعلام کرده بود که شرط سني براي خانم هاي زائر زير 45 سال اعمال مي شود که با هماهنگي هاي انجام شده، اين مشکل هم رفع شد. به گفته وي، امسال 6 هزار زائر زير 45 سال به حج تمتع مشرف مي شوند که بيش از 90 درصد آنها محرم دارند.

رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه افزود: در اجراي تحقق منويات مقام معظم رهبري، پياده سازي طرح انطباق در حوزه خدمات پزشکي زائران اجرا شد، از اين رو با توجه به اينکه امسال 52 درصد از زائران را خانم ها تشکيل مي دهند، تعداد پزشکان زن نيز افزايش يافته است. اوحدي در ادامه به هزينه حج تمتع امسال اشاره کرد و بيان داشت: اگرچه امسال 250 تومان به نرخ ارز افزوده شده، اما با مديريت جهادی سازمان حج و زيارت، به ازاي هر زائر يک ميليون و 700 هزار تومان صرفه جويي شد. همچنين با کمک بانک ملي با تامين از محل سود سپرده زائران در مجموع 2 ميليون و 800 هزار تومان کاهش قيمت داشتيم در کل هزينه امسال بين 7 ميليون و 800 هزار تومان تا 10 ميليون و 600 هزار تومان است.

**هيچ نوع بيماري حجاج را تهديد نمي کند

اوحدي در ادامه با اشاره به شيوع بيماري «ابولا» گفت: دولت عربستان براي حفظ سلامت زائران، ورود زائران غرب آفريقا را به عربستان ممنوع اعلام کرده و تمهيدات لازم را در اين خصوص انجام مي دهد تا اين بيماري کنترل شود.

**افزایش صددرصدی تأمین اقلام تدارکاتی حج از داخل کشور

اوحدي همچنين از افزايش صددرصدي تامين اقلام مورد نياز تغذيه زائران نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته تعداد اقلام مورد نياز تغذيه زائران 22 قلم بود که امسال به 50 قلم رسيده است. همچنين امسال از جمله سال هايي است که ميوه وارد کشور عربستان مي کنيم.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.