پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

به مناسبت سالروز میلاد حضرت معصومه(ع)؛

نگینی درخشان بر تارک شهر قم

نگینی درخشان بر تارک شهر قم

یکم ذی العقده ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) است، بانویی از تبار پاکان که در خاندان پیامبر(ص) عنوان کریمه اهل بیت را از آن خود کرد و نگین درخشان شهر قم شد.

حضرت معصومه(س) یکم ذیقعده 173 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم(ع) امام هفتم شیعیان و مادر ایشان نجمه خاتون(س) است.

برجسته ترین لقب حضرت معصومه(س) کریمه اهل بیت است و از دیگر القاب ایشان می توان طاهره، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده رضیه مرضیه، سیده نساء العالمین، محدثه و عابده را نام برد.

هنگامی که حضرت معصومه(س) 10 ساله بود، امام موسی کاظم(ع) از طرف هارون الرشید در شهر بغداد به شهادت رسیدند. پس از آن، امام رضا(ع) نگهداری از ایشان را برعهده گرفتند.

مامون عباسی که وجود امام رضا(ع) را خطری بزرگ برای حکومت خود می دید، ایشان را در سال 200 هجری قمری به مرو تبعید کرد و از آنجا امام(ع) به خراسان رفتند.

یک سال پس از این سفر، حضرت معصومه(س) برای دیدار با برادر، همراه عده ای از یاران و همراهان به طرف خراسان حرکت کردند. زمانی که کاروان ایشان به شهر ساوه رسید، گروهی از مخالفان اهل بیت با کاروان آنها به جنگ پرداختند و تعداد بسیاری از همراهان آن حضرت(س) را به شهادت رساندند.

پس از این رویداد، حضرت معصومه(س) بیمار شدند و هنگامی که امکان ادامه ی راه به طرف خراسان برایشان مقدور نبود به سمت شهر قم حرکت کردند. به هنگام ورود به این شهر مردم بسیاری به استقبال ایشان شتافتند.

ایشان در شهر قم در منزل موسی بن خزرج اقامت گزیدند. این مکان با نام مدرسه ی «ستیه»(بیت النور) از دیر زمان مورد توجه شیعیان قرار دارد. حضرت معصومه(س) تنها 17 روز در این شهر زندگی کردند و سرانجام در سال 201 هجری به دیدار دوست شتافتند و در شهر قم به خاک سپرده شدند. آرامگاه ایشان در این شهر مامن امنی برای دوستداران اهل بیت(ع) است.

شورایعالی انقلاب فرهنگی در 1385 خورشیدی، برپایه ی پیشنهاد فرهنگسرای دختران، روز میلاد حضرت معصومه(س) را به عنوان «روز ملی دختران» نامگذاری کرد تا با ارج نهادن به مقام دختران این مرز و بوم، برنامه هایی ویژه ای را به منظور فراهم آوردن زمینه ی حضور فعال آنان در جامعه تدوین و اجرا شود و دختران ایران اسلامی با الگو گرفتن از حضرت معصومه(س) بتوانند توانایی ها و استعدادهای خود را به شکوفایی برسانند و در آینده به عنوان یک زن مسلمان نقش موثرتر و حساس تری را در خانواده و جامعه ایفا کنند.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.