پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

برگزاری همایش آموزشی-توجیهی حجاج گیلانی

برگزاری همایش آموزشی-توجیهی حجاج گیلانی
همايش بزرگ آموزش عملي و نمادين احکام ومناسک زائرين گيلاني صبح روز گذشته مورخ 93/06/07 باحضور حسن يگانه مديرحج و زيارت، حجت الاسلام والمسلمين شفيعي مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در حج و زیارت استان، حجت الاسلام والمسلمين دکتر زماني مديريت جذب و سازماندهي بعثه مقام معظم رهبري ، مديران کاروان ها، عوامل اجرايي و روحانيون حج و زيارت گيلان، جمعي از مديران اجرايي استان و زائرين در سالن الغدير سپاه پاسداران استان (رشت) برگزار شد.
مدير حج وزيارت گيلان، در اين همايش، با ياد وخاطره شهيدان رجائي و باهنر و گراميداشت هفته دولت، سفر حج را سرآغاز تحولي معنوي براي مسلمانان دانست وگفت: در دومين روز ماه پرخير وبرکت ذيقعده هستيم، ماهي که قلوب همه مسلمين جهان متوجه سرزمين وحي(مکه مکرمه) و مرکز رسالت (مدينه منوره) است، سفري معنوي که مي تواند سرآغاز يک تحول معنوي براي همه ما مسلمانان باشد تا بيش از پيش خود را آماده ميهماني حضرت باري تعالي کنيم.
حسن يگانه هدف از برگزاري همايش را آموزش عملي و نمادين احکام و مناسک زائرين گيلاني عنوان کرد و اظهار داشت: باتوجه به برگزاري کلاس هاي آموزشي مداوم، مراحل ثبت نام، واريز هزينه ها و تشريح احکام و مناسک و مسائل بهداشتي زائرين توسط روحانيون، عوامل اجرايي و پزشکان محترم کاروان ها انجام شده و در اين همايش زائران محترم بصورت عملي و نمادين مراحل اجرايي احکام و مناسک را مي آموزند.
وي در ادامه با اشاره به نحوه اعزام زائران گيلاني به سرزمين وحي يادآور شد:
616 نفر زائر و عوامل در غالب 5 کاروان از سراسر استان به سرزمين وحي اعزام خواهند شد. مدير حج وزيارت استان گيلان اضافه کرد: با توجه به اينکه زائران محترم گيلان مدينه بعد هستند يعني مستقيماً وارد مکه مي شوند و افزايش زمان حضور اين عزيزان در سرزمين وحي پيش بيني شده است تا پرواز حجاج گيلاني از فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت، در دوم وسوم مهرماه سال جاري تعيين شود و برگشت حجاج نيز در دوم وسوم آبان ماه، تعيين شده است .
در ادامه اين همايش حجت الاسلام والمسلمين شفيعي مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در حج و زیارت استان نيز گفت: اولين سرزميني که خداوند سبحان آفريد مکه مکرمه بود و اولين خانه اي که بر روي زمين بنا نهاد خانه کعبه بود که توسط حضرت آدم ابوالبشر (ع) احداث شد و مکه مقدس ترين مکاني است که خداوند تبارک وتعالي آنجا را محل نزول وحي قرار داده و قرآن را بر نبي اکرم (ص) نازل کرد.
وي اضافه کرد: بايد زائران عزيز گيلاني، اين مقام را در شب عرفه و شب مشعر احراز نماييد که اين احراز مستلزم آن است که فقط به ياد خدا باشيد وغير از خدا هيچ چيز را در نظر نگيريد.
مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در استان با بيان اينکه در اولين سفر سه خواسته و حاجت زائران اجابت مي شود اظهار داشت: در روايت است که هرکس براي اولين بار به حج تشرف مي يابد سه خواسته اش مورد اجابت واقع می شود و با اولين نگاه به خانه کعبه تمامي گناهانش بخشيده مي شود.
وي افزود: حج سعي وکوشش نيست بلکه دعوت خداوند سبحان است که خداوند شما زائران را از بين ميليون ها نفر انتخاب و برگزيده است. در واقع زائران انسان هاي وارسته و منتخب خداوند اند که لطف ونظر حضرت حق شاملشان شده است، پس زائران ما بايد از اين فرصت بزرگ نهايت استفاده را داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمين شفيعي با تاکيد بر لزوم رعايت حجاب از سوي بانوان زائر گفت: توصيه من به بانوان رعايت حجاب است. چون شما نماينده و سفيران نظام مقدس اسلامي هستيد و زنان مسلمان کشورهاي اسلامي از شما الگو مي گيرند پس با رعايت مسائل اخلاقي، آداب حجاب و پوشش کامل، متانت و وقار خود را به جهانيان نشان داده و نمونه کامل يک زن ايراني باشيد.
وي در ادامه به مسئله خمس پرداخت واظهار داشت: همه زائران بايد قبل از سفر حساب خود را با علماي شهر خود تسويه نموده و با فراغ بال به اين سفر معنوي رهسپار شوند.
سروان احمدپور نماينده ستاد مبارزه با مواد مخدر استان نيز با ارائه هشدارهاي لازم درخصوص حمل و مصرف مواد مخدر به زائران گفت: قوانين عربستان درخصوص مواد مخدر بسيار سخت وسنگين است و در صورت دستگيري به ميزان مواد کشف شده مجازات مي شوند که اين مجازات شامل زندان و جريمه نقدي است.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است که در اين راه ما جوانان زيادي را از دست داده ايم پس در شأن زائران ما نيست که نسبت به خون پاک شهيدان بي تفاوت باشند.
نماينده ستاد مبارزه با مواد مخدر گيلان با بيان اينکه علاوه بر موادمخدر حمل هر نوع قرص و مواد آرام بخش به کشور عربستان جرم محسوب مي شود تصريح کرد: همراه داشتن هرنوع قرص و دارو از جمله ديازپام، متادون و هرنوع داروي آرام بخش در عربستان جرم محسوب و مقامات عربستان بدترين برخورد را با حاملان اين مواد خواهند داشت.
لايق برحق نماينده پليس فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت نيز با بيان اينکه تک تک زائران به عنوان سفيران جمهوري اسلامي هستند گفت: همه زائران در کشور عربستان به عنوان سفيران نظام مقدس جمهوري اسلامي هستند، پس بايد الگويي براي مردم ساير کشورهاي اسلامي باشند تا خداي ناکرده موجب خدشه دار شدن حيثيت نظام اسلامي در کشور بيگانه نشوند.
وي افزود: در فرودگاه بين المللي رشت زائران معتاد و حاملان مواد مخدر شناسايي و از اعزام¬شان جلوگيري مي کنيم و اگر همراه خانواده قصد سفر دارند قطعاً خانواده شان نيز از عزيمت به اين سفر معنوي خودداري نموده و بزرگترين فرصت زندگي خود را از دست خواهند داد.
نماينده پليس فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت اضافه کرد: امروز با توجه به دستگاه هاي پيشرفته موادياب، حمل و نقل مواد مخدر از طريق فرودگاه امکان پذير نيست، لذا خانواده هايي که قصد عزيمت به اين سفر معنوي را دارند اگر فردي معتاد در بين¬شان وجود دارد بايد از اين انگيزه استفاده نموده به آن فرد کمک کنند تا قبل از سفر اعتيادش را ترک کند.
حجت الاسلام والمسلمين دکتر زماني مديريت جذب و سازماندهي در امور روحانيون بعثه مقام معظم رهبري نيز در اين همايش گفت:
قريب 2 ميليارد مسلمان، مشتاق تشرف به خانه خدا هستند.
وي گفت: از تمام اين جمعيت مشتاق هر سال حدود 2 ميليون نفر به حج تمتع مشرف مي شوند و اگر تعداد مسلمانان جهان در اين رقم ثابت بماند چند قرن طول مي كشد تا همه اين تعداد جمعيت مشتاق به خانه خدا مشرف شوند كه اين نكته بيانگر آن است كه شما زائران دعوت شده و مورد عنايت خداي سبحان، پيغمبرخدا و ائمه اطهار (ع) هستيد.
وي افزود: توفيق سفر به خانه خدا ، نه تمكن مالي، نه قسمت و نه سعي است بلكه دعوت است كه از سوي او دعوت شده ايد و تا دعوت نشويد امكان حضور برايتان فراهم نخواهد شد.
دکتر زماني گفت: سفر به حج فرصتي گرانبها براي فراغت انسان از دنيا و نزديکي به خداوند است پس زائران محترم از اين فرصت بزرگ معنوي که شايد ديگر برايشان تکرار نشود نهايت استفاده را داشته باشند.
وي افزود: زائران ما در اين سفر دوگونه عمل دارند يکي در بعد ظاهري و ديگري در ابعاد معنوي که در بعد ظاهري بايد وضويشان درست باشد، درست لباس بپوشند و به راهنمايي هاي روحانيون وعوامل کاروان ها توجه داشته باشند و اخلاق و شئونات اسلامي را رعايت کنند.
در بخش پاياني اين همايش حجت الاسلام والمسلمين دکتر زماني مديريت جذب و سازماندهي بعثه مقام معظم رهبري به تشريح احکام ومناسک حج پرداخت و بصورت نمادين نحوه طواف و ... را براي زائران تبيين نمود.
در حاشيه اين همايش، حسن فعال مسئول حراست حج و زيارت گيلان با اشاره به لزوم و رعايت قوانين و مقررات کشور عربستان از سوي زائران گفت: با توجه به تحولات اخير عراق، سوريه و ديگر کشورهاي اسلامي، قوانين ومقررات در کشور عربستان سخت تر اعمال مي شود و مقامات عربستاني با حساسيت بيشتري زائران ما را تحت نظر دارند لذا از زائران محترم انتظار داريم تحت هر شرايطي به اين قوانين و مقررات احترام بگذارند تا دچار مشکل نشده و با خيال آسوده به اعمال خود بپردازند.
فعال در ادامه به بيان مسائل امنيتي زائران در کشور عربستان پرداخت وگفت: زائران محترم سعي کنند اشياء گرانقيمت به همراه نداشته باشند، در خصوص تلفن همراه نيز گوشي هاي معمولي تهيه و براي جلوگيري از سوء استفاده در صورت مفقود شدن، سيم کارت هاي خود را نيز کددار نمايند.
مسئول حراست حج و زيارت گيلان اضافه کرد: لزوم استفاده بانوان از وسايل نقليه عمومي، حفظ حجاب کامل و عدم استعمال دخانيات در مسجدالنبي، مسجد الحرام، اطراف حرمين شريف و اماکن عمومي شهر مکه ومدينه و همچنين بلند کردن کفش به طرف کعبه که در فرهنگ عرب توهين محسوب مي شود و همچنين عبور و مرور، تنها از خطوط عابر پياده از عرض خيابان ها از جمله مواردي است که زائران محترم بايد به آن توجه داشته باشند.


محمد گرانمایه امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.