پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج در تبریز برگزار شد.
مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج با هدف آموزش حجاج و ایجاد آمادگی مقدماتی در زائرین و با حضور مسئولین فرودگاه شهید مدنی،ارگانها، مسئولین ذیربط و تعدادی از حجاج امسال در نمازخانه سالن مستقبلین ترمینال حجاج فرودگاه شهید مدنی تبریز برگزار شد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه هفته حج با هدف آموزش حجاج و ایجاد آمادگی مقدماتی در زائرین و با حضور مسئولین فرودگاه شهید مدنی،ارگانها، مسئولین ذیربط و تعدادی از حجاج امسال در ترمینال حجاج فرودگاه شهید مدنی تبریز برگزار شد.

 

در این مراسم امیر روحی ملکی مدیر حج و زیارت استان ضمن تبریک هفته دولت و هفته حج و تقارن آن با دهه کرامت و خیر مقدم به میهمانان و حجاج حاضر، گفت: در نمایشگاه هفته حج که با تلاش و همکاری کارگزاران و مدیران حج و زیارت استان، شرکت مرکزی عتبات،شرکت تعاونی کارگزاران، بانکهای ملی و ملت و دیگر دستگاههای ذیربط برپا شده است سعی شده است تا فعالیت ها و اقدامات انجام شده برای حجاج عرضه شود تا زائرین ضمن بازدید، اطلاعات مورد نیاز خود را کسب نمایند.

 

ایشان یکی دیگر از اهداف نمایشگاه هفته حج را علاوه بر ایجاد غرفه های اطلاعی و آموزشی، ایجاد محیط و فضایی دانست تا حجاج اعمال و مناسک حج را به صورت نمادین و عملی انجام دهند.

 

وی افزود: نمایشگاه هفته حج تا آخر این هفته همه روزه از ساعت 4 الی 7 آماده خدمت رسانی به حجاج می باشد. در طول این هفته هر روز 2 کاروان در محوطه و فضای ایجاد شده از کلاسهای آموزشی نیروی انتظامی، بیمه و بهداشت و دیگر دستگاههای ذیربط استفاده می نمایند.

 

حجت الاسلام والمسلمین بلاغی سخنران بعدی مراسم گفت: در روایت داریم که هرکس گرمای مکه را تحمل کند مزدش بهشت است و برایش به اندازه صد سال عبادت اجر دارد، توفیق بزرگی است که در دهه و ماه مقدس و هفته حج و روز شهادت شهیدان رجائی و باهنر در خدمت حجاج محترم باشیم.

وی افزود:  این عزیزانی که تمام تلاش خود را جهت اعزام حجاج انجام می دهد و مقدمات تشرفشان را فراهم می کنند، ارزش خدمتشان از ثواب حج بیشتر است. امام صادق(ع) می فرماید هرکس یکبار خانه خدا را طواف کند خداوند شش هزار اجر برایش می نویسد اما رفع حاجت یک مومن افضل تر افضل تر ... است از طواف. خدا را باید شاکر باشیم که چنین توفیقی را به ما داده است تا در خدمت میهمانان و حجاج باشیم، و خوشا به حال شما که به میهمانی پروردگار می روید، شما دعوت شده اید.  حج از بزرگترین اعمال عبادی اسلام و از ارکان دین است و منافع اجتماعی زیادی هم دارد که می باید از این فرصت استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین بلاغی تأکید کرد :آگاه باشید و خودتان را در مسیر رحمت الهی قرار دهید، با آمادگی و فراهم نمودن شرائط و مقدمات لازم عازم شوید. حضرت ابراهیم، مردم را به فرمان الهی به حج دعوت کرد، لذا از مسافتهای دوری مردم به این سفر می روند و لباس یکسان به تن می کنند و خانه خدا را طواف می کنند. روز عرفه، روزی که حجاج وقوف می کنند، در آن روز حجاج دعای عرفه می خوانند و به درگاه الهی ناله و زاری سر می دهند، در آن زمان است که خداوند به ملائکه می فرماید نگاه کنید این بندگان از همه جا آمده اند و این چنین ناله و زاری سر می دهند و دعا می کنند و مغفرت می طلبند، شما شاهد باشید که من همه اینها را بخشیدم، همه حاضرین در عرفات را بخشیدم.  تلاش کنیم که اعمال حج را به درستی و صحیح یاد گرفته و انجام دهیم، ما برای عبادت می رویم، پس باید با نیت درست عازم شویم.  در جلسات آموزشی به توضیحات روحانیون دقت کافی داشته باشیم، چونکه اعمال حج بصورت زنجیره وار به هم وابسته اند.

 

وی با اشاره به اهمیت نماز در مسجدالحرام گفت: این سفر اهداف اجتماعی نیز وجود دارد، اعمال ما معرف شیعه و ایران اسلامی است، سعی کنیم در اوقات نماز در فروشگاهها نباشیم، مرحوم سید کاظم یزدی صاحب کتاب عروه الوثقی می فرماید: که ثواب نماز در مسجدالحرام بیشترین اجر را دارد.

 

بلاغی خاطرنشان کرد : در روایات داریم که خداوند سالانه 120 مرتبه و درجه بر مکه نازل می کند که 60 رتبه آن برای طواف کنندگان، 40 رتبه آن برای قاریان قرآن و 20 رتبه آن برای ناظران کعبه است.حیف است که از این فرصت بوجود آمده استفاده نکنیم، هر چه می توانید از معنویات بهره مند گردید، با خداوند پیمان ببندیم که بنده خالص خدا باشیم. در روایت آمده است که اگر می خواهی ببینی که حجت مقبول درگاه الهی قرار گرفته است یا نه، ببین که این حج چقدر در تو تاثیر گذاشته است و چقدر اعمالت را اصلاح کرده است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.