پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

کارگزاران حج و زیارت آذربایجان شرقی با آیت ا.. مجتهد شبستری دیدار کردند

کارگزاران حج و زیارت آذربایجان شرقی با آیت ا.. مجتهد شبستری دیدار کردند
به مناسبت گرامیداشت هفته حج،کارکنان،کارگزاران،مدیران و عوامل حج امسال حج و زیارت استان آذربایجان شرقی با حضرت آیت ا.. مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم تبریز در بیت معظم ایشان دیدار کردند.

به مناسبت گرامیداشت هفته حج،کارکنان،کارگزاران،مدیران و عوامل حج امسال حج و زیارت استان آذربایجان شرقی با حضرت آیت ا.. مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه محترم تبریز در بیت معظم ایشان دیدار کردند.

امیر روحی مدیر حج و زیارت استان، ضمن عرض ادب و تبریک هفته حج و دهه کرامت گفت: هفته اول ذی القعده هفته حج نامگذاری شده و در این ایام مقدمات اعزام حجاج فراهم میگردد.

روحی سپس گزارشی از اقدامات سال گذشته و امسال حج و زیارت استان بشرح ذیل ارائه نمود:

در حج تمتع امسال 2565 نفر در قالب 19 کاروان اعزام می شوند که ثبت نام ایشان در کاروانها از سوم بهمن ماه سال گذشته شروع شده بود(سه ماه زودتر نسبت به سال قبل)، سهمیه زائر حج تمتع امسال استان 200 نفر بیشتر از سال گذشته بود. تعداد کاروانها نیز نسبت به سال قبل، یکی کم شده ولی ظرفیت کاروانها افزایش یافته است.

وی در خصوص عمره مفرده گفت: در سال گذشته 17513 زائر و امسال 34231 زائر اعزام شدند(95.5 درصد افزایش). سال گذشته زائرین اعزامی عمره مفرده در قالب 123 کاروان و امسال در قالب 239 کاروان اعزام شدند. تعداد پروازهای عمره 92-93 ، 55 پرواز و امسال 118 پرواز و تعداد مدیران ثابت اعزامی به عمره مفرده از استان نیز از 11 نفر در سال گذشته به 18 نفر در سال 93 افزایش یافته بود. تعداد کارگزاران فعال از 80 کارگزار فعال در سال گذشته به 88 کارگزار فعال افزایش یافته است.

وی در خصوص اعزامهای عتبات عالیات در 5 ماهه اول سال 92 و 93 گفت: در سال 92، 12608 نفر اعزام شده اند که این آمار اعزام با توجه به اینکه در شرایط کنونی هر هفته فقط یک پرواز به عتبات داریم به 15198 در سال 93 رسیده است.

 تعداد زائر اعزامی به عتبات به صورت زمینی در سال 92 ، 6621 نفر و برای سال 93 ، 7730 نفر و تعداد زائر اعزامی به عتبات به صورت هوائی در سال 92 ، 5987 نفر و در سال 93 ، 7468 نفر بود. کاروان زمینی عتبات از 6621 کاروان در سال 92 به 7730 کاروان در سال 93 و در خصوص کاروانهای هوائی نیز از 5987 کاروان به 7468 کاروان افزایش یافته بود.

وی افزود: زمان آغاز اعزام حجاج امسال استان از 25 شهریور ماه و در طی 4 روز خواهد بود و زمان بازگشت ایشان نیز از 23 مهرماه و در طی 4 روز انجام خواهد شد.در خصوص عملیات عمره 93-94 نیز بعد از برگشت حجاج به وطن، حدود آبان ماه ثبت نام در کاروانها انجام خواهد شد و اعزامهای عمره نیز انشاءا.. از آذرماه بر طبق دستورالعمل های سازمان خواهد بود.

سپس آیت الله مجتهد شبستری، ضمن خوش آمد گویی به حضار و تبریک دهه کرامت و هفته حج گفت: شما خادمین حجاج باید شاکر خداوند باشید که هم توفیق زیارت خانه خدا را دارید و هم توفیق خدمت به زائرین الهی را.

ایشان فرمودند:سه نوع عبادت داریم، بعضی عبادات مثل نماز و روزه بُعد جسمانی دارند و بعضی عبادات نیز مثل ادای خمس و زکات بُعد مالی دارند، و اعمالی مثل حج هر دو بُعد را شامل می شود لذا این عبادت از اهمیت بالائی برخوردار است. مسئله حج فریضه بزرگی است و به جا آوردن اعمال آن دارای دو خاصیت اجتماعی و فردی می باشد. ایجاد تشکل و وحدت اسلامی از بُعد اجتماعی آن مخصوصا در حج تمتع مطرح میگردد، دو میلیون حاجی از نقاط مختلف دنیا دور هم جمع می شوند که نماد عظمت اسلام است و شکوه اسلام را نشان می دهد. این اجتماعات برای اینست که از آنها بهره برداری گردد، مشکلات مسلمانان مرتفع گردد، 66 سال است که فلسطین با غده سرطانی اسرائیل درگیر است، می باید این مشکل در این اجتماعات حل می شد.مراسم برائت در روز عرفه براساس بیانیه مقام معظم رهبری قرائت می شود و حجاج در این روز از مشرکین برائت و بیزاری می جویند. اگر بهره برداری لازم از این اجتماعات شده بود الان فلسطین در اشغال رژیم صهیونیستی نبود.

آیت الله مجتهد شبستری در خصوص آثار فردی سفر حج گفت: این سفری است که حدود یکماه طول می کشد و نباید به موضوعات بی اهمیت تخصیص یابد، حجاج باید تلاش کنند از مادیات منقطع شده و خود را با معنویات متحول کنند.

ایشان به نقل از امام باقر(ع) گفتند: حاجی ها به سه دسته تقسیم می شوند، دسته اول که خداوند اموال و خانواده شان را حفظ می کند، اینان کسانی هستند که در شرایط و مقدمات سفر دقت زیادی نکرده اند، گروه دوم کسانی هستند که خدا گناهان گذشته شان را می بخشد اینان کسانی هستند که اموالشان را پاک کرده اند و مقدمات سفر را فراهم نموده اند و اعمالشان را مرتب و دقیق انجام می دهند. دسته سوم هم آنهایی هستند که خداوند گناهان گذشته و آینده شان را می بخشد و اینان افرادی هستند که علاوه بر حفظ شرایط و مقدمات سفر به اسرار و تفسیر حج نیز واقف هستند.

ایشان در پایان برای همه حجاج امسال آرزوی توفیق و سلامتی داشتند و از انها خواستند در روز عرفه برای همه مسلمین دعا کنند.


امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.