پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در نشست رسانه ای رئیس سازمان حج؛

جزئیات برنامه ریزی و خدمات دهی به زائران در حج 93 اعلام شد

جزئیات برنامه ریزی  و خدمات دهی به زائران در حج 93 اعلام شد

رئیس سازمان حج و زیارت در نشست رسانه ای با خبرنگاران جزئیات برنامه ریزی های صورت گرفته برای اعزام حجاج و خدمات دهی به زائران در حج 93 را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، سعید اوحدی در نشست خبری مشترک با اصحاب رسانه که با حضور نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت در آستانه اعزام زائران ایرانی به حج انجام گرفت، گفت: در حج امسال 64 هزار ایرانی به سرزمین وحی اعزام می شوند که 61 هزار و 500 نفر از آنان زائر و 2500 نفر از آنان را عوامل اجرایی، ستادی، فرهنگی، کادر پزشکی، مدیران و عوامل کاروان ها و مجموعه ها و روحانیون معظم کاروان ها تشکیل می دهند.

** 14 شهریور اعزام اولین گروه از حجاج ایرانی به مدینه منوره

وی افزود: نخستین گروه از زائران ایرانی بیت الله الحرام ساعت 8:30 بامداد روز جمعه از فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) عازم سرزمین وحی خواهند شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای عملیات حج پیش از رو از موسم حج گذشته آغاز شده، ادامه داد: برنامه ریزی برای حج امسال 4 ماه زودتر از سال گذشته آغاز شده که این اقدام فرصت بیشتری را برای برنامه های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری و برگزاری جلسات و همایش ها برای زائران فراهم کرده است.

**اعزام 2500 ایرانی مقیم خارج از کشور به حج

اوحدی در خصوص اعزام ایرانیان مقیم خارج از کشور به حج ، بیان کرد: ساماندهی2500 نفر از هموطنان عزیزمان که در خارج از کشور اقامت دارند، توسط 17 شرکت که از سازمان حج و زیارت مجوز دارند انجام می گیرد که این گروه از زائران علاوه بر خدماتی که از این شرکت ها دریافت می کنند، در ایام تشریق در منا و عرفات و همچنین در خدمات پزشکی و امکان استفاده از شبکه حمل و نقل درون شهری خدمات مشترکی همانند سایر زائران دریافت می کنند و برنامه ها و همایش های فرهنگی ویژه از سوی بعثه مقام معظم رهبری برای آنان برگزار می شود.

** اجرای طرح انطباق ؛ افزایش 4 برابری پزشکان زن در حج 93 ؛ راه اندازی 4 درمانگاه شبانه روزی تخصصی زنان

وی به اجرای طرح انطباق بمنظور رفاه بیشتر بانوان زائر حج تمتع اشاره کرد و اظهار داشت: در حج گذشته تنها 14 پزشک زن به حج اعزام شدند، اما این تعداد در حج امسال به 64 پزشک متخصص و فوق متخصص افزایش پیدا کرده و همچینین 40 درمانگاه مخصوص زنان در مدینه و مکه در موسم حج دائر شده امسال برای اولین بار هفت درمانگاه شبانه روزی شامل 2 درمانگاه در مدینه و 5 درمانگاه در مکه برای خدمات به بانوان زائر حج تمتع راه اندازی شده است.

**ایران بالاترین تعداد عمره گزاران را بخود اختصاص داد

رئیس سازمان حج و زیارت به اعزام 820 هزار زائر ایرانی به سرزمین وحی در موسم عمره گذشته اشاره کرد و گفت: ایران در عمره گذشته بیشترین تعداد عمره گزار را در میان کشورهای اسلامی داشته است و تعداد زائران ایرانی در عمره نسبت به عمره گذشته رشد 65 درصدی داشته است.

**حتی یک مورد ابتلای به کرونا در عمره گزاران ایرانی مشاهده نشده است

وی ابراز خرسندی کرد: در موسم عمره گذشته با توجه به خدمات قابل تقدیر مرکز پزشکی حج و زیارت و اقدامات پیشگیرانه  وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، خوشبختانه حتی یک مورد از ابتلای به ویروس کرونا در میان زائران ایرانی عمره مشاهده نشد.

**حجاج نگران ابولا نباشند

وی به شیوع بیماری تب ابولا در کشورهای غرب افریقا اشاره کرد و گفت: دولت عربستان در اقدامی پیشگیرانه ورود زائران این کشورها را به حج ممنوع اعلام کرده و البته نشست های کارشناسی در وزارت بهداشت و مرکز پزشکی حج و زیارت در خصوص پیشگیری از این بیماری برگزار شده و بروشورهای اطلاع رسانی در این خصوص میان زائران توزیع شده و امیدواریم در این زمینه مشکلی برای هیچ کدام از زائران بیت الله الحرام وجود نداشته باشد، البته سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده این بیماری در عربستان کنترل شده است و در این خصوص نگرانی وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به اینکه در موسم حج زائران همه کشورهای به عربستان می آیند به زائران توصیه کرد: در طول سفر نکات بهداشتی و توصیه های پزشکی را جدی بگیرند.

**اجرای مراسم دعای کمیل همچون سالهای گذشته

رئیس سازمان حج در خصوص برگزاری مراسم دعای کمیل در موسم حج امسال بیان کرد: همه ساله طی قراردادی در خصوص حج در وزارت حج عربستان با کشورهای اسلامی منعقد می شود و در پروتکل حج 1435 جمهوری اسلامی که با کشور میزبان به امضا رسیده، برگزاری مراسم دعای کمیل قید شده است.

اوحدی در خصوص انتقال پرواز حجاج به فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: بحث انتقال پرواز حجاج به فرودگاه امام(ره) در دو سه سال گذشته مطرح بود اما از آنجایی که ملاحظات مورد نظر سازمان حج و بعثه محقق نشده بود، پروازهای حج به این فرودگاه انتقال پیدا نکرده بود.

وی در این باره افزود: روز یکشنبه گذشته با حضور وزیر محترم راه و شهرسازی ترمینال موقت حجاج در فرودگاه حضرت امام(ره) افتتاح شد،تمهیدات خوبی توسط سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها طی یک ماه گذشته در این فرودگاه به اجرا در آمده و می توانیم بگرییم مسیر رفت زائران کاملاً خوب و برنامه ریزی شده طراحی شده است.

** مراسم بدرقه حجاج درب منازل زائران، حسینیه ها و مساجد انجام شود

اوحدی ادامه داد: توصیه جدی ما این است که برای جلوگیری از ترافیک سنگین و ازدحام جمعیت در مسیرهای منتهی به فرودگاه امام(ره) که برای خود زائران نیز مشکل ساز خواهد بود، مدیران کاروان ها و زائران عزیز مراسم و سنت حسنه بدرقه را در حسینبه ها و مساجد و یا از درب منازل انجام دهند.

وی در خصوص انتقال بار زائران در برگشت حجاج به کشور توضیح داد: شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی مطرح کرده اند که بار زائر را با مسئولیت خودشان به درب منازل زائران تحویل می دهند که در جلسه ای که روز شنبه با حضور نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت با آنان خواهیم داشت، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی در این باره اضافه کرد: همانطور که سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه ها طی یک ماه گذشته فرودگاه را تجهیز کرد امیدواریم در فرصت 40 تا 45 روزه تا پروازهای برگشت حجاج، راه اندازی تسمه نقاله بار زائران را در این مدت اجرایی نماید و شرایطی را فراهم آورد تا بار زائران در فرودگاه تحویل آنان گردد.

وی در این باره توضیح داد: البته بر اساس ضوابط بین المللی و قوانین صنعت هوانوردی مسئولیت بار مسافران و سلامت و ایمنی مسافران در پرواز به عهده شرکت های هواپیمایی است.

رئیس سازمان حج در خصوص تشریفات پیش از پرواز زائران در فرودگاه امام(ره) بیان کرد: اتوبوس های زائران در پارکینگ شماره 3 فرودگاه مستقر می شوند،فضای مناسبی با امکانات اولیه آب آشامیدنی، سرویسهای بهداشتی و ... در ظرف یک ماه فراهم شده است، از مسیر در نظر گرفته در فرودگاه تنها زائران عبور می کنند، گیت گذرنامه و گیت بازرسی در آنجا مستقر شده و ده ساعت قبل از پرواز گذرنامه های زائران  برای کنترل تحویل پلیس گذرنامه می شود و مهر خروجی آن درج می شود و زائران در کمترین زمان ممکن از این مسیر عبور می کنند و وارد سالن بزرگی که دارای نمازخانه و مجهز به امکانات سرمایشی مناسب می باشد،منتقل می شوند و اتوبوس هایی برای انتقال زائران به سالن اصلی در نظر گرفته شده و عملیات خیلی روانتر از آنچه در فرودگاه مهرآباد بود، انجام خواهد گرفت.

** مدت زمان سفر حج بین 29 تا 34 روز

وی در خصوص مدت زمان سفر حجاج گفت: موسم حج یک روز زودتر شروع می شود، بدلیل برنامه های پروازی که به ما از سوی عربستان اعلام شده، تعدادی از کاروان ها یک روز بیشتر در مدینه حضور دارند و دوره اقامت زائران بین 29 تا 34 روز است که البته تعداد محدودی از کاروان ها 35 روز سفرشان طول می کشد.

وی در خصوص تفاوت شرایط اسکان زائران در حج و عمره گفت: سرانه اسکان در حج و عمره متفاوت است، ساختمان های مکه و مدینه برای خدمات دهی در طول سال طراحی شده است و اتاقی که در عمره دو یا 3 تخته است ، بر اساس ضوابط وزارت حج عربستان در موسم حج 3 یا 4 تخته می شود و در عمل ظرفیت هتل ها بین 70 تا 100 درصد افزایش می یابد که این اقدام باعث می شود آسانسورهای هتل ها در ایام حج پاسخگوی نیاز زائران نباشد و هر وعده غذایی بیش از یکبار در رستوران های هتل ها سرو شود که در این خصوص نیز حجاج عزیز باید سعه صدر بیشتری داشته باشند.

**ارائه خدمات پزشکی به زائران حج

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص ارائه خدمات پزشکی به زائران گفت: در حج امسال 130 درمانگاه مرکز پزشکی برای خدمات به زائران دائر شده است و امکانات و خدمات پزشکی هیچ کشوری در حج قابل مقایسه با جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی ادامه داد: در هریک از پروازهای حجاج حداقل دو پزشک مستقر می شوند و بگونه ای برنامه ریزی شده تا حتی المقدور پزشکی که زائران را در ایران معاینه کرده و از سابقه بیماران و دارو های مصرفی آنان آگاه است، در مجموعه ها(هتل ها) با همان گروه از زائران همراه باشد.

اوحدی وجود دو درمانگاه بزرگ تخصصی در مدینه منوره و مکه مکرمه با امکانات مراقبت های ویژه را یادآور شد و گفت: این امکانات ضریب اطمینان ما را بیشتر خواهد کرد.

وی همچنین در سخنانش به استقرار تیم اورژانس و تیم پزشکی در سالن های فرودگاه ها برای مراقبت و توصیه پزشکی به زائران در پروازهای رفت و برگشت اشاره کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص معطلی های زائران که بعضاً در فرودگاه های عربستان اتفاق می افتد، توضیح داد: در کشور عربستان برنامه توسعه ای با چشم انداز پذیرش 15 میلیون زائر در سال شامل 10 میلیون عمره گزار و 5 میلیون زائر در حج در دست برنامه ریزی و اجرا است در این راستا تعداد حجاج کشورهای اسلامی از یک هزارم جمعیت آن کشورها که در سازمان کنفرانس اسلامی مصوب شده، از سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است. توسعه امکانات فرودگاهی در این برنامه در فرودگاه جده و مدینه به موازات یکدیگر پیش نرفته است و مشکلاتی همچون معطلی زائران را بیشتر در فرودگاه جده شاهد هستیم که در دیدار با مقامات سعودی خود آنان نیز به این موضوع انتقاد دارند.

مهندس اوحدی ابراز امیدواری کرد: برنامه تشریفات کنترل گذرنامه در فرودگاه ها طبق آنچه وزیر حج کشور میزبان اعلام کرده است، تغییر و بهبود یافته است. امسال نرم افزاری تحت عنوان «مسار الکترونیکی» توسط وزارت حج عربستان با هماهنگی وزارت کشور و وزارت خارجه آن کشور تهیه شده و جزئیات خدماتی که به زائران در کشور عربستان ارائه می شود،از لحظه ورود زائران به فرودگاه عربستان تا لحظه خروج از آنجا شامل شرکت صادر کننده ویزا، فرودگا ه عربستان در رفت و برگشت، هتل زائر در مکه و مدینه ، آشپزخانه طبخ غذای زائر ، شرکت حمل و نقل درون شهری که زائر از آن خدمات می گیرد و ... همه در آن برنامه گنجانده شده است که کارشناسان اداره انفورماتیک سازمان حج نیز دوره دوهفته ای را برای آموزش این نرم افزار در کشور عربستان گذرانده اند.

وی در این باره افزود: امیدواریم با پیاده سازی این نرم افزار و اجرای آن شاهد توقف طولانی مدت زائران در فرودگاه های مدینه و جده نباشیم.

**ثبت نام جدید حج و عمره باید متناسب با توانمندی اعزام و محدودیت های کشور میزبان باشد

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص ثبت نام جدید حج و عمره گفت: نگاه سازمان حج و بعثه این است که در فراخوان برای ثبت نام جدید بر اساس توانمندی سازمان و ظرفیت پذیرش و محدودیت کشور میزبان به متقاضیان تعهدی دهیم که بتوانیم پاسخگوی آن باشیم. نگاه نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت بر ثبت نام های سال 90 کاملاً شفاف بود و ایشان به آن شکل ثبت نام که تعهد سنگینی را بردوش سازمان حج و زیارت و دولت ها قرار داد، انتقاد داشتند که امیدواریم با توسعه فضای مسجدالحرام و طرح های در دست اجرا در عربستان، بستری برای کاهش مدت زمان انتظار زائران برای اعزام به حج و عمره فراهم شود.

**متوسط سن حجاج 64 سال است

رئیس سازمان حج و زیارت متوسط سن زائران ایرانی حج امسال را 64 سال اعلام کرد و بیان کرد: خردسال ترین زائر حج از استان اصفهان و 9 سال سن دارد و مسن ترین زائر حج امسال از استان گلستان و 111 سال سن دارد.

وی در خصوص انتقال اسناد عمره گفت: مصوبه ای در این خصوص داریم و همچنین تمهیداتی فراهم شده تا زائران بتوانند یک سند حج خود را به سه سند عمره اولویت دار تبدیل نمایند.

**دریافت هزینه حج در دو قسط

وی در ادامه بیان کرد: امسال برای اولین بار هزینه سفر حج در دوقسط از زائران دریافت شد . قسط اول در بهمن ماه سال گذشته توسط زائران واریز شد که سود سپرده زائران و مبلغ سپرده گذاری اولیه در آن لحاظ شد و زائران مبلغی حدود دو میلیون تومان به بانک پرداخت کردند و در ایام منتهی به عید نوروز به زائران از لحاظ مالی فشار وارد نشد و این اقدام رضایت زائران عزیز را در پی داشت.

وی در این باره اضافه کرد: قسط دوم حج تمتع در اردیبهشت ماه سالجاری از زائران دریافت شد و جای تشکر از زائران است که حتی یک مورد تأخیر در واریز این قسط وجود نداشت.

وی به قیمت کاروان های حج امسال اشاره کرد و گفت: با توجه به افزایش 250 تومانی نرخ ارز ، اگر متوسط هزینه سفر حج زائران ایرانی را 3000 دلار در نظر بگیریم بایستی 750 هزار تومان به هزینه کاروان اضافه می شد ، نه تنها این مبلغ اضافه نشد بلکه علی رغم افزایش سطح کیفی خدمات، قیمت کاروان ها همانند سال گذشته است.

**کاهش دو میلیون و 800 هزار تومانی قیمت کاروان های حج

وی ادامه داد: با تلاش کارشناسان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری توانستیم بهای تمام شده حج را مدیریت کنیم. سال گذشته مبلغ یک میلیون و 100 هزار تومان از محل سود سپرده های زائران در بانک ملی و 900 هزار تومان از محل صرفه جویی های سازمان حج و زیارت پیش از اعزام زائران به عربستان به حساب آنان بازگشت، در حج امسال مبلغ یک میلیون و 700 هزار تومان از محل صرفه جویی در هزینه های حج توسط سازمان حج و زیارت و یک میلیون و 100 هزار تومان که بانک ملی ایران قول پرداخت آن را داده اند، که در مجموع دو میلیون و 800 هزار تومان است از هزینه سفر هریک از زائران کسر و در قیمت کاروان ها لحاظ شده است.

** واریز 140 هزار تومان به حساب زائران بابت جامه دان های حجاج

وی بیان کرد: امسال در قرارداد جدیدی که با آشپزخانه ها در عربستان بسته شد،مبلغ 2 و نیم میلیون دلار در قرارداد جدید تخفیف گرفتیم و قرار شد این مبلغ را بین زائران حج امسال تقسیم کنیم که با نظر نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت ، مبلغ 140 هزار تومان بابت هزینه چمدان حجاج به حساب همه زائران حج امسال واریز شد.

وی در پایان به ارائه خدمات حمل و نقل درون شهری به حجاج ایرانی اشاره کرد و گفت: جزء معدود کشورهایی هستیم که شبکه حمل و نقل درون شهری بصورت 24 ساعته با 14 خط و 50 دستگاه اتوبوس در مسیرهای هتل تا مسجدالحرام به زائران خدمات رسانی می کند.

 

 

 

 

 


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.