پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج خبر داد:

بیمه و خدمات پزشکی زائران اربعین رایگان می شود

بیمه و خدمات پزشکی زائران اربعین رایگان می شود

رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: بر اساس مصوبه «ستاد دائمی اربعین» به منظور کاهش مدت زمان توقف زائران در مرزهای کشور ، هزینه خدمات بیمه ای کلیه زائران ایام اربعین توسط سازمان حج و زیارت پرداخت می گردد و با هماهنگی صورت گرفته با مسئولین جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی، هزینه ای بابت خدمات پزشکی از زائران ایام اربعین دریافت نخواهد شد  و همچنین بر اساس توافق بعمل آمده ، دریافت عوارض ورودی در مرز مهران و منطقه آزاد اروند از زائران ایام اربعین حذف خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، 'سعید اوحدی' در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان حج و زیارت، بسیج و ستاد بازسازی عتبات که روز شنبه این هفته برگزار شد، گفت:پس از نامگذاری سال 93 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و در راستای تحقق سیاست «اقتصاد مقاومتی»، کارگروهی در سازمان حج و زیارت تشکیل شده تا مصادیق و زمینه های تجلی این شعار را در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های سازمان حج و زیارت شناسایی و تبیین شود.

وی افزود: در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان از تعداد مسافران عراقی که با هدف زیارت و درمان وارد کشور می شوند، سؤال فرمودند و همچنین گزارشی از مشکلات زائران عراقی که به ایران می آیند، خدمت ایشان تقدیم شده بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه بدلیل شرایط سیاسی و اقتصادی حاکم بر عراق، خدماتی که به زائران در عتبات ارائه می شود، مطلوب نیست، اظهار داشت:  سازمان حج و زیارت با بهره گیری از ظرفیت های موجود در شبکه بانکی کشور و بخش خصوصی در راستای تجهیز و توسعه زیرساخت های خدماتی و رفاهی زائران ایرانی که به عتبات اعزام می شوند و همچنین فراهم آوردن امکانات رفاهی در مبادی ورودی کشور برای زائران عراقی که وارد ایران می شوند، گام برداشته و با این هدف دو شرکت تأسیس شده است.

**بهره برداری از فاز نخست زائر سرای چزابه در اربعین امسال

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره اظهار داشت: سوم خرداد ماه امسال همزمان با سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، با حضور نماینده محترم ولی فقیه در امور حج وزیارت ، نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اهواز و جمعی از مسئولین سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری و مسئولان استان خوزستان کلنگ زائر سرای چزابه و هتل شلمچه به زمین زده شد.

اوحدی در این خصوص گزارش داد: طراحی هتل شلمچه تمام شده و تا پایان این هفته قطعی خواهد شد و عملیات احداث این هتل با سرمایه گذاری جمعی از شیعیان کشور کویت به زودی آغاز خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص احداث هتلی در مرز مهران برای اسکان زائران عتبات گفت: طراحی این هتل نیز انجام شده و جانمایی زمین نیز صورت گرفته و مسیر اجرای این پروژه در حال انجام می باشد.

وی در خصوص زائر سرای چزابه نیز عنوان کرد: از آنجایی که مرز چزابه از شهر دورتر است، کاستی امکانات در این مرز را بیشتر شاهد هستیم و از این رو تمرکز ما بر چزابه بیشتر است و امیدواریم بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، فاز نخست زائر سرای چزابه در ایام اربعین سال جاری به بهره برداری برسد.

**احداث هتلی با ظرفیت یک هزار اتاق در نجف اشرف

مهندس اوحدی در خصوص احداث هتلی با ظرفیت یک هزار اتاق در نجف اشرف بیان کرد: ستاد بازسازی عتبات قطعه زمینی را در نجف آماده دارند که امیدواریم تشریفات قانونی احداث هتل در آنجا بزودی انجام گیرد و بدین ترتیب معضل جدی اسکان زائران در نجف مرتفع گردد.

وی در خصوص امضای تفاهم نامه سازمان حج و زیارت با ستاد بازسازی عتبات بیان کرد: حجم سنگینی از زائران ایرانی هر ساله برای زیارت عازم عتبات می شوند که با توجه به ارادتی که در زائران ایرانی به اهل بیت(ع) شاهد هستیم، می توان از ظرفیت افراد خیّر و نیکوکار حاضر در کاروان ها ، در راستای تسریع اقدامات ستاد بازسازی عتبات بهره گیری کرد.

اوحدی در توضیح انعقاد تفاهم نامه با قرارگاه مرکزی کاروان نور، گفت: زائران ایرانی که بصورت زمینی به عتبات اعزام می‌شوند، از مسیرهایی عبور می کنند که وجب به وجب آن با خون شهدای دفاع مقدس متبرک شده و صحنه رشادت رزمندگان در جنگ تحمیلی بوده است که می توانیم با برنامه ریزی هایی که خواهیم داشت، از این ظرفیت برای حفظ و احیای ارزشهای دفاع مقدس بهره جویی نماییم.

رئیس سازمان حج گفت: در ایام اربعین امسال از ظرفیت ستاد راهیان نور در شهرهای مرزی برای اسکان زائران استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنانش به تشکیل «ستاد دائمی اربعین» در سازمان حج و زیارت اشاره کرد و افزود: این ستاد با مشارکت فعال دستگاه های همکار در راستای برنامه ریزی و ساماندهی اعزام زائران در مناسبت ها بویژه ایام اربعین حسینی(ع) تشکیل شده و تاکنون طی  جلسات مستمر و متعدد این ستاد، مصوبات خوبی در جهت تسهیل اعزام زائران به عتبات اخذ شده است.

**بیمه و خدمات پزشکی زائران اربعین رایگان می شود

رئیس سازمان حج وزیارت گفت: بر اساس تصمیم اخذ شده در آخرین جلسه ستاد دائمی اربعین، هزینه خدمات بیمه ای تمامی زائران ایام اربعین توسط سازمان حج و زیارت پرداخت می شود و با هماهنگی های صورت گرفته با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، هیچ وجهی بابت خدمات پزشکی از زائران ایام اربعین دریافت نخواهد شد.

وی در این باره ادامه داد: با توافق بعمل آمده، عوارض دریافتی از زائران در مرز مهران و منطقه آزاد اروند نیز در ایام اربعین حسینی(ع) حذف می شود و بدین ترتیب توقف زائران در مرزها به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

رئیس سازمان حج در خصوص برنامه ریزی برای ساماندهی زائران اربعین گفت:  امسال برنامه ما این است که ساماندهی زائران اربعین در شهرهای محل اقامت آنان انجام شود و زائران بر اساس برنامه زمان بندی شده در مرزها حضور پیدا کنند و بدین ترتیب از شلوغی و ازدحام در مرزها جلوگیری بعمل آید و شرکت شمسا و دفاتر مرکزی کارگزاران در استان ها بخش اعظمی از این ساماندهی را عهده دار خواهند شد.

وی در خاتمه سخنانش به حضور خود جوش مردم در همایش عظیم اربعین در کربلای معلی اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری و هماهنگی با کلیه دستگاه ها شاهد نظم و انسجام بیشتری در اعزام زائران اربعین به عتبات باشیم.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.