پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بازدید حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی از عملیات نقل ترددی در ستاد مکه مکرمه

بازدید حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی از عملیات نقل ترددی در ستاد مکه مکرمه

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با همراهی مهندس اوحدی و هیأت همراه از سیستم حمل و نقل ترددی در ستاد مکه مکرمه بازدید به عمل آوردند .

در این دیدار حسن سرخوش مسئول نقل ترددی به توضیح روند نقل ترددی برای انتقال زائرین در مشاعر پرداخت و گفت : سه سال قبل بیش از 1200 اتوبوس انتقال زائرین را به عرفات برعهده داشت و مدیران کاروان علاوه بر تحمل مشقت های فراوان ترافیک سختی را نیز متحمل می شوند و در زمان بین هفت تا هشت ساعت مسیر هتل تا عرفات را می پیمودند اما الان با سیستم نقل ترددی با 420 اتوبوس بدون ترافیک در زمان بیست دقیقه با هزینه بسیار پایین تر این انتقال انجام می شود یعنی قبلا به ازای هر صندلی 360 ریال سعودی پرداخت می شد اما الان 180 ریال پرداخت می شود.

سرخوش مسیر حرکت حجاج به عرفات را توضیح داد و گفت : حجاج چهار منطقه مکه مکرمه از سه مسیر به سمت عرفات حرکت میکنند : مسیر ابراهیم خلیل و کدی ، مسیر طریق طائف و محبس الجن و مسیر شارع عزیزیه  

وی تعداد اتوبوس های خراب شده را تا این لحظه 3 مورد ذکر کرد و افزود : محل توقف اتوبوس ها در عرفات و مشعر و منا کاملا مشخص است . در دو رینگ داخلی و خارجی تعداد 52 ایستگاه برای سوار و پیاده کردن زائرین مشخص شده است . هر اتوبوس را یکی از عوامل ایرانی به عنوان راهنما همراهی میکند و اگر اتوبوسی در بین راه خراب شود بلافاصله آمار آنرا دریافت و جایگزین می کنیم

سرخوش با اشاره به لزوم حفظ حقوق برادران اهل سنت و اینکه فرائض خود را در کمال آرامش انجام دهند و به همین منظور به روزهای اقامت مدینه آنها افزوده شده است گفت : بعد از اذان صبح امروز، اهل سنت تا برای انجام حج ترویه به منا انتقال داده شدند و انتقال آنها  ظهر به پایان رسید .

مسئول نقل ترددی ادامه داد: مرحله دوم انتقال مخصوص زائرین شیعه و آن دسته از زائران اهل سنت است که عمل ترویه انجام نمی دهند و از ساعت 2 بعد از ظهر این انتقال انجام شده است والان که ساعت 6 بعد از ظهر است 70 درصد زائران در عرفات مستقر شده اند و 12 درصد در مسیرند و 18 درصد زائرین در مکه منتظر انتقال هستند

سرخوش اضافه کرد : مسئولین عربستان 3 سال قبل که اولین تجربه نقل ترددی را داشتیم گفتند ایران منظم ترین کشور در نقل ترددی بود و تا الان هر سال سعی در برطرف کردن نقاط ضعف داشته ایم .

وی به طرح انطباق پزشکی و حضور پزشکان بانوان در منا اشاره کرد و گفت .با توجه به اینکه خانمها عمل سنگ زدن را در شب انجام می دهند پس از بازگشت با نبودن پزشک در منا مواجه می شدند که امسال پزشکان زن از همان ابتدا در منا همراه زنان خواهند بود.

حسن سرخوش درخصوص بازگشت زائرین از منا گفت : روز دوازدهم زائرینی که هتل های انها نزدیک است بعد از جمرات پیاده به هتل باز می گردند و حجاجی که مسیرهتل های آنها دور است با اتوبوس هایی که در منا از قبل آماده است به هتل باز می گردند

در این بازدید ارتباط مستقیمی با رئیس ستاد مکه مکرمه در عرفات برقرار شد و ایشان هوای عرفات را بسیار مناسب دانست و گفت : زائرین در این هوای لطیف در صحرای عرفات و جبل الرحمه در حال و هوای این سرزمین مقدس هستند .

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.