پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

پيام رهبر معظم انقلاب خطاب به حجاج بيت الله الحرام

پيام رهبر معظم انقلاب خطاب به حجاج بيت الله الحرام

يام رهبر معظم انقلاب اسلامي لحظاتي قبل توسط سرپرست حجاج ايراني در انبوه زائران حاضر در مراسم سياسي برائت از مشركين در صحراي عرفات قرائت شد.

بسم الله الرحمن الرحيم

والحمدالله رب العالمين و صلي الله علي محمّد و آله الطاهرين
درود و سلامي از سر شوق و تكريم بر شما سعادتمندان كه به دعوت قرآني لبيك گفته و به ميهماني خانهٔ خدا شتافته‌ايد. نخستين سخن آن است كه اين نعمت بزرگ را قدر بدانيد و با تأمل در ابعاد فردي و اجتماعي و روحي و بين‌المللي اين فريضهٔ بي‌همتا، براي نزديك شدن به هدفهاي آن تلاش كنيد و از ميزبان رحيم و قدير، براي آن كمك بخواهيد. اينجانب همدل و همزبان با شما از پروردگار غفور و منّان درخواست مي‌كنم كه نعمت خود را بر شما تمام كند و چون توفيق سفر حج عطا كرده است، ‌ توفيقِ گزاردن حج كامل نيز عطا فرمايد و آنگاه با قبول كريمانهٔ خود، شما را با دست پُر و عافيت كامل روانه‌ي ديار خود سازد انشاءالله.

در فرصتِ مغتنمِ اين مناسك پرمغز و بي‌نظير، بجز تطهير و تعمير معنوي و روحي كه بر‌ترين و ريشه‌ئي‌ترين دستاورد حج است، توجه به مسائل جهان اسلام و نگاهي بلند و فراگير به مهم‌ترين و اولويت‌دار‌ترين موضوعات مرتبط با امت اسلامي، در صدر وظائف و آ‌داب حج‌گزاران است.

امروز از جملهٔ اين موضوعات مهم و داراي اولويت، مسألهٔ اتحاد مسلمانان و گشودنِ گِره‌هاي فاصله‌افكن ميان بخشهاي امت اسلامي است.

حج، مظهر وحدت و يكپارچگي و كانون برادري و همياري است. در حج بايد همگان درس تمركز بر مشتركات و رفع اختلافات را فرا بگيرند. دستهاي پليد سياستهاي استعماري، از ديرباز تفرقه‌افكني را براي تأمين مقاصد شوم خود در دستور كار داشته‌اند ولي امروز كه به بركت بيداري اسلامي، ملتهاي مسلمان، دشمني جبههٔ استكبار و صهيونيزم را به درستي شناخته و در برابر آن موضع گرفته‌اند، سياست تفرقه‌افكني ميان مسلمانان شدت بيشتري يافته است. دشمن مكار بر آن است كه با افروختن آتش جنگهاي خانگي ميان مسلمانان، انگيزه‌هاي مقاومت و مجاهدت را در آنان به انحراف كشانده، رژيم صهيونيستي و كارگزاران استكبار را كه دشمنان حقيقي‌اند، در حاشيهٔ امن قرار دهد. راه‌اندازي گروههاي تروريستي تكفيري و امثال آن در كشورهاي منطقهٔ غرب آسيا ناشي از اين سياست غدّارانه است.

اين هشداري به همهٔ ما است كه مسألهٔ اتحاد مسلمين را امروز در صدر وظائف ملي و بين‌المللي خود بشماريم.

موضوع مهم ديگر مسألهٔ فلسطين است. با گذشت ۶۵ سال از آغاز تشكيل رژيم غاصب صهيونيست و فراز و فرودهاي گوناگون در اين مسألهٔ مهم و حساس و بخصوص با حوادث خونين سالهاي اخير، دو حقيقت براي همه آشكار شده است. اول آنكه رژيم صهيونيست و پشتيبانان جنايتكار آن، در قساوت و سبعيت و پايمال كردن همهٔ موازين انساني و اخلاقي، هيچ حد و مرزي نمي‌شناسند. جنايت، نسل‌كشي، ويران‌گري، كشتار كودكان و زنان و بي‌پناهان، و هر تعدّي و ظلمي را كه از دستشان برآيد براي خود مباح مي‌شمرند و به آن افتخار هم مي‌كنند. صحنه‌هاي گريه‌آور جنگ ۵۰ روزهٔ اخير غزه، آخرين نمونهٔ اين بزهكاريهاي تاريخي است كه البته در نيم قرن اخير بار‌ها تكرار شده است.

دومين حقيقت آن است كه اين سفّاكي و فاجعه‌آفريني‌ها نتوانسته است هدف سردمداران و پشتيبانان رژيم غاصب را برآورده سازد. برخلاف آرزوي احمقانهٔ اقتدار و استحكامي كه سياست‌بازان خبيث براي رژيم صهيونيستي در سر مي‌پروراندند، ‌ اين رژيم روز به روز به اضمحلال و نابودي نزديك‌تر شده است. ايستادگي ۵۰ روزهٔ غزه‌ي محصور و بي‌پناه در برابر همهٔ توان به صحنه آوردهٔ رژيم صهيونيست، ‌ و سرانجام، ناكامي و عقب‌نشيني آن رژيم و تسليم شدنش در برابر شروط مقاومت، نمايشگاه آشكار اين ضعف و ناتواني و بي‌بُنيه‌گي است.

اين بدان معني است كه: ملت فلسطين بايد از هميشه اميدوار‌تر باشد، مبارزان جهاد وحماس بايد بر تلاش و عزم و همت خود بيفزايند، كرانه غربي راه پرافتخار هميشگي را با قدرت و استحكام بيشتر پي‌ گيرد، ملتهاي مسلمان پشتيباني واقعي و جدّي از فلسطين را از دولتهاي خود مطالبه كنند، و دولتهاي مسلمان صادقانه در اين راه گام نهند.

سومين موضوع مهم و داراي اولويت، نگاه هوشمندانه‌ئي است كه فعالان دلسوز جهان اسلام، بايد به تفاوت ميان اسلام ناب محمدي و اسلام آمريكائي داشته باشند و از خلط و اشتباه ميان اين دو، خود و ديگران را برحذر بدارند. نخستين بار امام راحل بزرگ ما به تمايز اين دو مقوله همت گماشته و آنرا وارد قاموس سياسي دنياي اسلام كرد. اسلام ناب، اسلام صفا و معنويت، اسلام پرهيزگاري و مردم‌سالاري، ‌ اسلام اشداء علي الكفار، رحماء بينهم است. اسلام آمريكائي، پوشاندن لباس اسلام بر نوكري اجانب و دشمني با امت اسلامي است. اسلامي كه آتش تفرقه ميان مسلمين را دامن بزند؛ به جاي اعتماد به وعدهٔ الهي، به دشمنان خدا اعتماد كند؛ به جاي مبارزه با صهيونيزم و استكبار، با برادر مسلمان بجنگد؛ با آمريكاي مستكبر بر عليه ملت خود يا ملتهاي ديگر متحد شود، اسلام نيست؛ نفاق خطرناك و مهلكي است كه هر مسلمان صادقي بايد با آن مبارزه كند.

نگاه همراه با بصيرت و ژرف‌انديشي، اين حقايق و مسائل مهم را در واقعيت جهان اسلام براي هر جويندهٔ حقي روشن مي‌سازد و وظيفه و تكليف روز را بي‌هيچ ابهامي معين مي‌كند.

حج و مناسك و شعائر آن فرصت مغتنمي براي كسب اين بصيرت است، و اميد آنكه شما سعادتمندان حج‌گزار از اين موهبت الهي بطور كامل بهره‌مند گرديد.

همهٔ شما را به خداي بزرگ مي‌سپارم و قبولي تلاش شما را از خداوند مسألت مي‌نمايم.

والسلام عليكم و رحمة الله
سيدعلي خامنه‌اي

پنجم ذي‌الحجه ۱۴۳۵ مصادف با هشتم مهرماه ۱۳۹۳
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.