پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

افزایش عمره گزاران مشروط به فراهم شدن بستر لازم

افزایش عمره گزاران مشروط به فراهم شدن بستر لازم

سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری در مکه مکرمه به میزان همکاری و رابطه با کشور عربستان و رایزنی های صورت گرفته اشاره کردند

حجت الاسلام و المسلمسن قاضی عسکر ميزان همكاري كشور عربستان را نسبت به گذشته، بهتر ارزيابي كرد و گفت: در مدينه ديداري با امير مدينه صورت گرفت؛ در آن ديدار اطلاعات كافي ارائه شد و در قبال مشكلات هم پيش‌نهادهايي ارائه گرديد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين قاضي‌عسكر به ديدارهاي صورت گرفته ميان وزراي خارجه دو كشور و رايزني‌هاي سفير ايران در عربستان و رئيس سازمان حج و زيارت با وزير حج سعودي اشاره و اضافه كرد: اميدواريم كه فصل تازه‌اي در روابط دو كشور به‌وجود آيد و ما هم از توسعه روابط استقبال مي‌كنيم.

سرپرست حجاج ايراني به طرح موضوع تكفيري‌ها و خطرات ناشي از آن‌ها در ديدارهاي صورت‌گرفته با مقامات بعثه‌هاي كشورهاي ديگر، ‌اظهار داشت: ارزيابي ما اين بود كه يك نگراني عميقي نسبت به اين حركت‌ها در حال شكل‌گيري است.
وي به طرح دو ايده از سوي برخي كشور‌ها در اين ديدار‌ها پرداخت و گفت: يكي اين‌كه بتوان به جوانان توضيح داد كه اعمال وحشيانه تكفيري‌ها هيچ ربطي به اسلام ندارد. ايده دوم هم بازنگري در آموزش‌هايي است كه به نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشگاه‌هاي اين كشور‌ها ارائه مي‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلين قاضي‌عسكر به محكوميت جنايت‌هاي صورت‌گرفته از سوي مفتي كشور عربستان هم اشاره كرد و افزود: اميدواريم با توجه به تجربه تلخ گذشته، وحدت مورد نظر ميان امت اسلامي برقرار شود.

رئيس سازمان حج و زيارت نیز در همین رابطه در پاسخ به سوالي درباره رايزني‌هاي صورت‌گرفته با مقامات سعودي درباره عمره سال آينده، اظهار داشت: با توجه به برخوردهايي كه در پايان عمره مواجه شده بوديم، اين موضوع در ديدار با وزير و معاون وزارت‌خانه حج عربستان مطرح گرديد و آن‌ها نيز به‌صورت جدي قول دادند كه اين‌موارد حتما برطرف خواهد شد.
مهندس اوحدي تاكيد كرد: شرط ما براي هرگونه افزايش تعداد عمره‌گزاران در موسم عمره ۹۳-۹۴ فراهم‌شدن بسترلازم براي ارائه خدمات و استيفاي حقوق زائر است؛ اگر اين بستر در سطح مورد نظر تامين شود، تعداد عمره‌گزاران ايراني را مي‌توان به يك ميليون نفر افزايش داد، اما در غير اين‌صورت ما حتما در برنامه‌ريزي‌هاي خود تجديدنظر خواهيم كرد.

 رئيس سازمان حج و زيارت درباره سهميه ايران در حج تمتع توضيح داد: ‌ هر كشور اسلامي طبق مصوبه سازمان كنفرانس اسلامي، يك‌هزارم جمعيتشان مي‌توانند حج‌گزار داشته باشند و اين عدد از سال گذشته با توجه به طرح توسعه، ۲۰ درصد هم كاهش يافته و به ۶۴ هزار نفر رسيده است.
وي افزود: با توجه به اين‌كه طرح توسعه براي سه سال اين محدوديت را تحميل كرده، اميدواريم با مذاكرات صورت‌گرفته در سال ۹۵ موفق شويم با جبران اين كاهش ۶۰ درصدي (سه ساله گذشته) حج را برگزار كنيم.
مهندس اوحدي به بازديد خود از پروژه توسعه مسجدالحرام اشاره و اضافه كرد: الان يك و نيم ميليون ايراني در نوبت حج تمتع قرار دارند و هيچ برنامه جديدي براي ثبت‌نام وجود ندارد و بايد بعد از سال ۹۵ در اين‌باره تصميم گيري كرد.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.