پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مراسم جشن عیدالله الاکبر در هتل های زائران ایرانی

مراسم جشن عیدالله الاکبر در هتل های زائران ایرانی

هتل های زائران ایرانی در روز عید غدیر شاهد جشن های باشکوه و پخش شیرینی و شکلات و شادی و تبریک عیدالله الاکبر بود.

در هتل دارهادی محل بعثه مقام معظم رهبری نیز جشن باشکوهی برگزار کردید. در ابتداي این جشن بزرگ و پس از قرائت قرآن، گروه تواشيح طه به اجراي سه برنامه پرداخت و حاج عباس حيدرزاده با مولودي‌خواني، حاضران را به فيض رساند.
سپس حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدعلي قاضي‌عسكر در جايگاه قرار گرفت و سخنانش را با اين جملات آغاز كرد: در چنين روزي جرياني رقم خورد كه سرنوشت بشريت را تغيير داد.
وي در تشريح جزييات اين حادثه گفت: در دهم هجرت پيامبر (صلي‌الله عليه و آله) با جمع كثيري به حج آمدند و در مسير بازگشت در نقطه‌اي كه بركه‌ آبي بود و بدان غديرخم مي‌گفتند، توقف كردند.
نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت با اشاره به بخش‌ها از خطبه حضرت رسول (صلي‌الله عليه و آله) كه مي‌فرمايند «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» به بررسي تفسير برخي افراد از اين حديث پرداخت كه آن‌را صرفا به معناي محبت گرفته‌اند و گفت: ادامه خطبه نشان مي‌دهد كه موضوع فرا‌تر از حب و محبت است، چرا كه در اين خطبه پيامبر مي‌فرمايد كه من دو چيز را نزد شما امانت مي‌گذارم و مي‌روم، يكي كتاب خدا و ديگري اهل بيتم را.
وي با اشاره به اين‌كه پيامبر سه بار سفارش نسبت به اهل بيت را تكرار كرد و خدا را در اين‌باره شاهد گرفت، اضافه كرد: چرا پيامبر اجازه نداد مردم به مسجدالنبي برسند و آنجا اين سخنان را بيان كند؟ مفسران مي‌گويند كه در اين‌جا آيه «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» بر ايشان نازل شده بود و معنايش آن است كه پيامبر ماموريتي داشته كه بايد آن‌را به انجام مي‌رسانيده است، تا رسالت‌اش را كامل كند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين قاضي‌عسكر با بيان اين نكته كه در ادامه آيه به پيامبر اطمينان داده شده كه خدا او را حفظ مي‌كند، يادآور شد: اگر صرفا مساله محبت بود، جاي نگراني وجود نداشت و اين نشان مي‌دهد كه مساله فرا‌تر از موضوع محبت است. «مكان، زمان، محتواي سخنان پيامبر همه نشان‌دهنده اهميت موضوع بيان شده در غدير خم است»
نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت با استناد به فراز ديگري از خطبه «إن تمسكتم بهما لن تضلوا بعدي أبدا» گفت: تاكيد پيامبر به تمسك به قرآن و اهل بيت، براي آن است كه اين‌ها مانع از گمراهي مردم مي‌شود.
اميرالحاج ايران به نزول آيه سوم سوره مائده، پرداخت و با اشاره به سه پيام نهفته در آيه مذكور گفت: خداوند مي‌فرمايد كه دين را كامل، نعمت را تمام و اسلام را برگزيده است، چرا اگر علي بن ابي‌طالب معرفي نمي‌شد، دين ناقص بود. چون زحمت ۲۳ ساله پيامبر از ميان مي‌رفت.
وي با استشهاد به واقعه كربلا و تحريف تاريخ در بني‌اميه و بني‌عباس، اين‌ها را نشانه‌هايي روشن از تلاش براي محو اسلام دانست و به وضعيت امروز مسلمانان پرداخت و گفت: بي‌توجهي به واقعه غدير، يعني انحراف دين از مسير حقيقي خود؛ يعني همين‌كه افراد مظلوم را سر مي‌برند، خانه‌ها را خراب و مساجد را منفجر مي‌كنند و بعد هم الله‌اكبر مي‌گويند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين قاضي‌عسكر سپس ادامه روايت غدير را خواند كه در آن افراد مختلف به حضرت علي (ع) تبريك گفتند و درباره راويان آن اظهار داشت: حضرت علي (ع)، حضرت زهرا (س)، حسنين، سلمان و ۱۱۰ نفر از صحابه، ۸۳ نفر از تابعين و... راوي اين حديث‌اند كه همگي دال بر توا‌تر و اعتبار آن است.
نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت به ذكر عبارت ديگري از پيامبر (صلي‌الله عليه و آله) در وصف اميرالمومنين پرداخت و ادامه داد: پيامبر، خود و حضرت علي را پدران امت مي‌خواند، او را برادر، وزير و وصي‌اش مي‌نامد، ايشان را به مثابه هارون به موسي معرفي مي‌كند و آن حضرت را باب ورود به شهر علم مي‌خواند.

وي با خواندن اين روايت كه «لايحبك إلا مؤمن و لايبغضك إلا منافق» ادامه داد: اين‌همه حديث كه درشان علي‌بن‌ابي‌طالب (عليه‌السلام) صادر شده، كافي است كه نشان دهد سمت و سوي من كنت مولاه... به چه سمت و جهتي است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين قاضي‌عسكر به امتيازات حضرت علي اشاره كرد كه بعد از پيامبر، هيچ‌كس داراي چنان جايگاهي نبوده و گفت: يكي از امتيازات آن است كه همه مورخان شيعه و سني گزارش كرده‌اند كه نخستين كسي است كه در خانه خدا متولد شده، نخستين ايمان‌آورنده به پيامبر است و شجاع‌ترين مردمان است و گواه آن هم موضوع ليله‌المبيت مي‌باشد.
سرپرست حجاج ايراني به شخصيت جامع‌الاطراف حضرت امير (عليه‌السلام) اشاره كرد و گفت: وقتي به نقش پدري او مي‌نگريد، بهترين پدر است و هنگامي‌كه به نقش همسري ايشان توجه مي‌كنيد، مي‌بيند بهترين همسر است. وي افزود: حضرت علي به عنوان مدير جامعه، با تدبير‌ترين مردم است و عهدنامه مالك اش‌تر نشان مي‌دهد كه اين منشور حكومتي همچنان عاليترين الگوي حكومت‌داري است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين قاضي‌عسكر در جمع‌بندي سخنانش اظهار داشت: آن‌ها كه مي‌خواهند مسير پيامبر را استمرار ببخشند، بهترين راه، مسير حضرت علي و اولاد طاهرين ايشان‌اند كه خدا به آن‌ها عصمت داده و بدين لحاظ راه را گم نمي‌كنند.
وي با ذكر مثالي از وضعيت كشورهاي كمونيستي و انحرافي كه به مدت هفتاد سال در جهان ايجاد شد، ادامه داد: كمونيسم به زباله‌دان تاريخ رفت و عمر و سرمايه‌هاي بسياري تلف شد؛ چه كنيم كه چنين وضعيتي براي ما تكرار نشود؟
نماينده ولي‌فقيه در پاسخ به اين پرسش گفت: بهترين راه پيروي از امام معصوم است، اين‌ها سفينه‌هاي نجات و چراغ‌هاي هدايت‌اند و خوشا به حال شما كه هم به قرآن تمسك مي‌جوييد و هم از اهل بيت پيروي مي‌كنيد.
پايان‌بخش اين جشن هم مولودي‌خواني مداح اهل بيت حاج سيدعلي سادات‌رضوي بود

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.