پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

خبرهایی از رسانه های عربستان

خبرهایی از رسانه های عربستان

  فرزند شاه‌ ‌عربستان،حج امسال را موفقيت‌آميز دانست

رييس كميته مركزي حج عربستان و امير مكه مكرمه، موسم حج امسال را موفقيت آميز توصيف كرد.

به گزارش خبرگزاري عربستان مشعل بن عبدالله تاكيد كرد: موسم حج امسال با موفقيت در سايه يك مجموعه كاملي از خدمات و تسهيلات به پايان رسيد.
مشعل بن عبدالله خاطر نشان كرد: موسم حج امسال با موفقيت برگزار شد كه عربستان تمام امكانات خود را براي كمك به ضيوف الرحمن به منظور اداي مناسك ركن پنجم از اركان اسلام به كار گرفت.
وي افزود: حجاج بيت الله الحرام كيفيت بالاي خدماتي را كه در خلال حضورشان در اماكن مقدسه بهره‌مند شدند، لمس كرده‌اند.
وي از تمام بخشهاي نظامي و غير نظامي شركت كننده در حج امسال كه به گفته وي به موفقيت كامل موسم حج كمك كردند، تقدير كرد و براي حجاج بيت الله الحرام حجي مقبول و سعيي مشكور و بازگشت امن و سالم به كشور‌هايشان را آرزو كرد.

کشف و ضبط پنج هزار بطري آب زمزم تقلبي و ۱۰ تن گوشت فاسد

شهرداري الشوقيه در مكه مكرمه از كشف و ضبط پنج هزار بطري آب زمزم تقلبي و ۱۰ تن گوشت فاسد طي دو عمليات جداگانه خبر داد.

به گزارش عکاظ ، شهرداري الشوقيه در مكه مكرمه از كشف و ضبط پنج هزار بطري آب زمزم تقلبي و ۱۰ تن گوشت فاسد طي دو عمليات جداگانه خبر داد.
بر اساس گزارش خبرگزاري عربستان، بندر قباني شهردار الشوقيه در مكه مكرمه گفت تيمهاي مي‌داني به ساختماني در الكعكيه حمله كردند كه افرادي مشغول پر كردن بطري‌هاي پلاستيكي با آب معمولي و فروش آن به عنوان بطري آب زمزم بودند و تمام اين افراد كه كارگران متخلف بودند، دستگير شدند.
وي افزود: ناظران شهرداري همچنين ۱۰ تن گوشت فاسد را در منطقه الكعكيه كشف و ضبط كردند.
همچنين در بازديدهاي فشرده وزارت تجارت و صنايع سعودي در مشاعر مقدسه، حدود ۱۰ هزار كالا و مواد تقلبي و تاريخ مصرف گذشته كه خطري براي بهداشت و سلامت حجاج بود، كشف و فورا نابود شد و اقدامات لازم در خصوص افراد متخلف اتخاذ شد.


مكه ركورد بالا‌ترين ميزان استفاده از برق را بر جاي گذاشت

رئيس شعبه استان غربي شركت برق عربستان و مسئول نظارت كلي بر مراسم حج امسال گفت: «در روز آخر مراسم حج، مكه ركورد بالا‌ترين ميزان استفاده از برق را بر جاي گذاشت، در حالي كه منا نيز ركورد بالا‌ترين ميزان بار را در روز عيد قربان شكست.»

به گزارش پايگاه خبري زاويا، عبدالمين الشيخ، رئيس شعبه استان غربي شركت برق عربستان و مسئول نظارت كلي بر مراسم حج امسال گفت، در مراسم حج امسال هيچ كمبود قابل توجه برق يا حادثه مرتبط با برق رخ نداده است.
وي افزود: «در روز آخر مراسم حج، مكه ركورد بالا‌ترين ميزان استفاده از برق را بر جاي گذاشت، در حالي كه منا نيز ركورد بالا‌ترين ميزان بار را در روز عيد قربان شكست.»
الشيخ در ادامه گفت: «به علاوه، مصرف برق در روز عرفه در مقايسه با سال گذشته ۲ برابر شد.»
شركت برق عربستان مهندساني را براي نظارت بر خروجي‌هاي برق و اطمينان از برگزاري ايمن مراسم حج تعيين كرده بود.
اين شركت ۱. ۹ ميليون ريال سعودي صرف تقويت شبكه‌هاي موجب، استقرار ۴ ايستگاه انتقال برق و ۵ ولتاژ مدار و برقراري ارتباط با مشتركان جديد و پروژه‌هاي جديد كرده است.
وي در ادامه افزود: «مركز امور اضطراري ما ۲۰۶ مورد گزارش قطعي برق را در طول مراسم حج دريافت كرده است كه ۱۵ درصد كاهش را در ميزان شكايات نشان مي‌دهد.»
«گروه‌هاي كار‌شناسي با موتورسيكلت به نيمي از كمپ‌ها و ساختمان‌هايي كه در آن‌ها قطعي گزارش شده بود اعزام شدند تا مشكلات به وجود آمده را سريعا برطرف كنند.»
مقابله با هرگونه تخلف در زمينه اسكان حجاج

معاون امور حج وزارت حج عربستان از نظارت مستمر تيمهاي ميداني بر اماكن اسكان حجاج و برخورد با هرگونه تخلف در اين زمينه خبر داد.

معاون امور حج وزارت حج عربستان اعلام كرد: انتخاب و عقد قراردادهاي اسكان حجاج به دفا‌تر امور حجاج (بعثه‌هاي حج) مربوط مي‌شود و وزارت حج سعودي در آن دخالت نمي‌كند.
حسين الشريف به روزنامه الرياض گفت: ماموريت وزارت حج عربستان تنها به پاسخگويي به هر گونه شكايتي است كه از كوتاهي يا تخلف دريافت مي‌كند و هنگام اطمينان يافتن از اين مسائل، پيمانكاران را ملزم به اصلاح وضعيت طي شش ساعت خواهد كرد و در صورتي كه از انجام اين كار شانه خالي كنند، وزارت حج دخالت مي‌كند و هزينه‌هاي آن را از چك بانكي خاص دفتر امور حجاج كه در حق آن‌ها كوتاهي شده است، كسر خواهد كرد.
الشريف افزود: وزارت حج تيمهاي مي‌داني با توانمندي و شايستگي بالايي در اختيار دارد كه به بازرسي از تمام اماكن اسكان حجاج مي‌پردازند و هنگام مشاهده هر گونه كوتاهي يا تخلف فورا با هدف راحتي حجاج به آن رسيدگي مي‌كنند.

تخمینی درباره درامد عربستان از حج و عمره

 به تازگي نتايج تحقيقي كه توسط دانشگاه «ام القري» درباره درآمدهاي عربستان سعودي از متن و حاشيۀ مراسم حج و عمره به دست مي‌‌آيد، انتشار يافته است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني شبكه العالم، اين تحقيق نشان مي‌دهد كه درآمدهاي بخش‌هاي مختلفي كه در برگزاري مناسك حج دخالت دارند، از جمله موسسات حمل و نقل و بنگاه‌هاي تجاري، به مرور زمان وارد اقتصاد عربستان شده و در افزايش تقاضاي عمومي نقش دارد.
بر اساس اين تحقيق بزرگ‌ترين تاثير حج در بخش املاك و مستغلات است، چرا كه ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزينه‌هاي حجاج صرف مسكن مي‌شود و همين درآمد در ‌‌نهايت بر افزايش فعاليت بخش مسكن و املاك در مكه مكرمه تاثير مي‌گذارد.

حج همچنين آثار اقتصادي بر ساير بخش‌ها مثل اشتغال، حمل و نقل و اشياي زينتي و هديه و سوغاتي نيز دارد.
يكي ديگر از نتايج حج افزايش پرداخت‌ها و ذخاير خارجي عربستان است زيرا در فصل حج درخواست ريال سعودي به طور قابل ملاحظه‌اي توسط حاجيان افزايش مي‌يابد كه اين خود منبع درآمد اصلي و مهم اين كشور از ارزهاي خارجي به شمار مي‌رود.
زيد الرماني يك تحليل‌گر اقتصادي در اين زمينه مي‌گويد: حج نقش مهمي در حل مشكلات اقتصادي مسلمانان دارد همچنان كه به تجارت معناي جديدي در اين سرزمين مقدس مي‌بخشد زيرا وجود حاجيان باعث افزايش تقاضا و متعاقبا افزايش عرضه مي‌شود و تجار امكان ديدار با يكديگر و آشنايي با توليدات همه كشورهاي اسلامي را پيدا مي‌كنند و امكان تبادل اين توليدات مهيا مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد واردات عربستان در فصل حج تمتع و عمره در سال ۲۰۱۲ به بيش از ۶۲ ميليارد ريال سعود (شانزده و نيم ميليارد دلار) رسيد و ۱۲ ميليون حاجي به سرزمين وحي مشرف شدند.
روزنامه اليوم چاپ عربستان نيز از قول ناديه باعشن كار‌شناس اقتصاد و رئيس دانشكده تجارت و اقتصاد در شمال جده نوشت: اگر از اين منبع درآمد به خوبي استفاده شود، درآمد حاصل از آن با درآمد حاصل از فروش نفت برابري خواهد كرد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.