پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

برپایی 6 موکب برای خدمات دهی به زائران اربعین در مسیر نجف به کربلا

برپایی 6 موکب برای خدمات دهی به زائران اربعین در مسیر نجف به کربلا

رئیس سازمان حج و زیارت در دیدار با نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اردبیل گزارشی از اقدامات این سازمان در خصوص ساماندهی زائران اربعین و فعالیت های این سازمان در جهت توسعه و تجهیز زیرساخت های خدمات رسانی به زائران عتبات ارائه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، 'سعید اوحدی' روز چهارشنبه در دیدار با حجت الاسلام و المسلمین دکتر عاملی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل که همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت سیدالشهداء(ع) صورت گرفت، گفت: در کنار بحث ساماندهی اعزام زائران به عتبات در ایام اربعین ، امسال را در سازمان حج و زیارت «سال مدیریت جهادی در مسیر بالندگی عتبات» نامگذاری کردیم که این پیشنهاد مورد توجه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تنها با مدیریت جهادی می توان اقدام جدی در حوزه عتبات انجام داد، افزود: امسال برای اولین بار در ایام اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا که زائران این مسیر را پیاده طی می کنند، 6 موکب جمهوری اسلامی ایران به زائران خدمات رسانی خواهد کرد که مسئولیت برپایی اولین موکب به استان اردبیل سپرده شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در این خصوص ادامه داد: کمیته 5 نفره ای در خصوص راه اندازی این موکب در سازمان حج و زیارت با حضور معاون حج و عمره و عتبات سازمان حج و همچنین مدیرعامل شرکت شمسا تشکیل شده است و خود بنده نیز با همراهی جمعی از مسئولین سازمان حج و زیارت در نیمه ماه محرم سفری به عراق خواهیم داشت و با مسئولین عتبه در این خصوص مذاکره و مکان های استقرار موکب ها را قطعی خواهیم کرد.

مهندس اوحدی اضافه کرد: سیستم صوتی برای این موکب ها در نظر گرفته خواهد شد، همچنین بروشور های اطلاع رسانی و شماره تلفن های اضطراری و نقشه مسیر در این موکب ها در میان زائران توزیع خواهد شد و چادر های هلال احمر با حضور پزشکان مرد و زن در کنار این مواکب به زائران خدمات پزشکی و درمانی ارائه خواهند داد.

وی با بیان اینکه فضای خدمات دهی در عراق با عربستان متفاوت است، اظهار داشت: در راستای توسعه زیرساختهای خدمات دهی به زائران و همچنین ساخت هتل و زائر سرا برای زائران عتبات، دو شرکت «توسعه و عمران امید زائر» و «توسعه سرمایه گذاری مهر و ماه» با حضور شبکه بانکی کشور و بخش خصوصی تأسیس شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در گزارش اقدامات صورت گرفته در راستای بهبود خدمات رسانی به زائران عتبات بیان کرد: یک آشپزخانه مدرن در کربلا افتتاح شده است، ساخت هتلی را با ظرفیت 150 اتاق در عراق شروع کرده ایم، همچنین یکی از شیعیان لبنانی در ساخت هتلی با ظرفیت یک هزار اتاق در نجف با ما مشارکت خواهد داشت.

وی ادامه داد: زمینی در عراق با همکاری ستاد بازسازی عتبات گرفتیم که ساخت هتلی را در آنجا آغاز خواهیم کرد و ساخت هتلی با ظرفیت 600 تا 700 اتاق در کربلا در برنامه است.

وی به تاسیس هتل در شلمچه و زائر سرا در چزابه اشاره کرد و گفت: امیدواریم فاز نخست زائر سرای چزابه در ایام اربعین امسال برای خدمات دهی به زائران عتبات مورد بهره برداری قرار گیرد.

مهندس اوحدی همچنین از تأسیس یک زائرسرا در مرز مهران برای خدمات دهی به زائران عتبات خبر داد.

وی در ادامه سخنانش از حضور پرشور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی در کربلا در سال گذشته یاد کرد و گفت: سال گذشته سازمان حج و زیارت برای اولین بار بطور جدی وارد بحث ساماندهی زائران اربعین شد و در بازدیدی که در آن ایام از مرزهای شلمچه و چزابه داشتیم، جلسه ای با حضور نماینده محترم ولی فقیه در مرز چزابه تشکیل شد که در آن جلسه تصمیم گرفته شد تا  بمنظور رفع مشکل ازدحام زائران در مرزها سازمان حج و زیارت هزینه بیمه و خدمات پزشکی زائران را تقبل کند و همچنین با پیشنهاد نماینده محترم ولی فقیه در استان خوزستان برای رفع مشکل زائران، عوارض خروج از کشور از زائران اربعین دریافت نشود که این تصمیم موجب تسهیل عبور زائرانی که در پشت مرزها باید زمان زیادی را منتظر می ماندند، شد.

** بیمه و خدمات پزشکی زائران اربعین رایگان می شود

رئیس سازمان حج اظهار داشت: امسال برای تسهیل در اعزام زائران اربعین به عتبات تصمیم بر آن شد که سازمان حج و زیارت هزینه خدمات بیمه ای کلیه زائران ایرانی عتبات در ایام اربعین را عهده دار شود و در خصوص هزینه خدمات پزشکی نیز با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی مذاکره شده است و بدین ترتیب هزینه بیمه و پزشکی زائران اربعین امسال رایگان خواهد بود.

در پایان این دیدار از سوی نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه اردبیل پرچم گنبد مبارک حضرت ابولفضل العباس(ع) به سازمان حج و زیارت اهدا شد تا موکب حضرت ابوالفضل(ع) که در مسیر زائران اربعین برپا خواهد شد، به این پرچم مزین گردد.

 حجت الاسلام و المسلمین عاملی در این دیدار ابراز امیدواری کرد: اگر در جریانی در عراق ایجاد شود که شیعه مطرح شود، بسیار خوب است.

شایان ذکر است در این دیدار از خدمات آقای عباسی مدیر پیشین حج و زیارت استان اردبیل تقدیر شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.